BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Drzewiecki Jakub (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Równicka Anna (Electrolux Poland Sp. z o.o.)
Tytuł
Model biznesu jako narzędzie planowania i opisu projektu na przykładzie Electrolux Poland Sp. z o.o.
Business Model as a Tool of Planning and Describing the Project - Case of Electrolux Poland Ltd.
Źródło
Nauki o Zarządzaniu / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2015, nr 3 (24), s. 69-79, rys., tab., bibliogr. 12 poz.
Management Sciences / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Zarządzanie projektem, Outsourcing, Modele biznesowe
Project management, Outsourcing, Business models
Uwagi
streszcz., summ.
Firma/Organizacja
Electrolux
Abstrakt
Celem artykułu jest prezentacja koncepcji modelu biznesu (w ujęciu A. Osterwaldera) jako narzędzia planowania oraz opisu projektu na przykładzie projektu outsourcingowego realizowanego w Electrolux Poland Sp. z o.o. Tekst otwiera syntetyczne omówienie propozycji modelu biznesu według A. Osterwaldera oraz uzasadnienie jej wyboru jako narzędzia planowania i opisu projektu. W dalszej części artykułu omówiono projekt realizowany w przedsiębiorstwie. Artykuł zamyka opis szablonu modelu biznesowego jako narzędzia wykorzystywanego w zarządzaniu projektami w Electrolux Poland Sp. z o.o. Wskazane w opracowaniu zastosowanie modelu biznesu i szablonu modelu biznesowego (business model canvas) ukazuje potencjał tej koncepcji w zarządzaniu nie tylko przedsiębiorstwem jako całością (poziom strategii właścicielskich oraz zarządu), lecz także projektami w organizacji. Opisany przypadek dowodzi, iż koncepcja ta może być bardzo przydatna, w szczególności na etapie planowania projektu, służy również lepszemu (bardziej zrozumiałemu, spójnemu) jego opisowi.(abstrakt oryginalny)

The aim of the article is to present the concept of business model (based on A. Osterwalder's business model framework) as an outsourcing project planning and description tool in Electrolux Poland Ltd. The article opens with a synthetic overview of the business model proposed by A. Osterwalder as well as justification for the selection of this particular concept as a tool for project planning and description. Next, the company`s outsourcing projects are briefly presented. The paper closes the description of the business model as a tool of the project management in Electrolux Poland Ltd. The case shows the potential of this Business Model Canvas in the management of not only the company as a whole (level of ownership and board of directors), but also project management within the organization. It proves that the concept can be very useful in particular in the planning stage of the project; it also serves more precise (more understandable, coherent) project description.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bossidy L., Charan L., Szósty zmysł w zarządzaniu firmą. Tworzenie wykonalnych planów i modeli biznesowych, MT Biznes, Warszawa 2010.
  2. Drzewiecki J., Model biznesu jako narzędzie zarządzania strategicznego: zastosowanie, dylematy i wyzwania, \"Przedsiębiorczość i zarządzanie. Modele biznesowe\", tom XIV, zeszyt 13, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź 2013a.
  3. Drzewiecki J., Outsourcing jako narzędzie modyfikacji modelu biznesu, \"Marketing i Rynek\" 2014, nr 5.
  4. Drzewiecki J., Relations between outsourcing decisions, business model and organizational boundaries: theoretical framework, Kwartalnik Naukowy \"Organizacja i Zarządzanie\" 2013b, nr 4(24), Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  5. Drzewiecki J., Zmienność modelu biznesowego w kontekście innowacyjności organizacji, Prace Naukowe UE we Wrocławiu, Wrocław (w trakcie publikacji), 2015.
  6. Falencikowski T., Spójność modeli biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa 2013.
  7. IBM, Expanding the Innovation Horizon: The Global CEO Study, 2006, http://www935.ibm.com/services/ us/gbs/bus/pdf/ceostudy.pdf.
  8. Niemczyk J., Wyróżniki, budowa i zachowania strategiczne układów outsourcingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2006.
  9. Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C.L., Clarifying business models: Origins, present and future of the concept, \"Communications of AIS\" 2005, vol. 15.
  10. Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice 2013.
  11. Shafer S.M., Smith H.J., Linder J.C., The Power of Business Models, Indiana University, \"Business Horizons\" 2005, vol. 48.
  12. Wirtz B.W., Pistoia A., Ullrich S., Göttel V., Business models: Origin, development and future research perspectives, \"Long Range Planning\" 2015 (w trakcie publikacji).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-6000
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/noz.2015.3.06
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu