- Autor
- Welskop Wojciech (Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi)
- Tytuł
- Kompetencje społeczne uczniów wyzwaniem współczesnej edukacji
Students' social competences as a challenge of contemporary education - Źródło
- Społeczeństwo i Edukacja. Międzynarodowe Studia Humanistyczne, 2015, nr 4, s. 251-258, bibliogr.22 poz.
Society and Education. International Humanist Studies - Słowa kluczowe
- Globalizacja, Konsumpcja, Edukacja, Kompetencje społeczne
Globalization, Consumption, Education, Social competences - Uwagi
- summ.
- Kraj/Region
- Polska
Poland - Abstrakt
- Kompetencje społeczne jednostki w dużej mierze warunkują sukces zawodowy i osobisty każdego człowieka. Osoby o wysokich kompetencjach społecznych są bardziej atrakcyjne dla pracodawcy, są lubiane przez otoczenie, potrafią odnaleźć się w każdej sytuacji. Wysoko rozwinięte kompetencje społeczne ułatwiają rozwój każdego człowieka, stając się tym samym przepustką do osiągnięcia sukcesu.(fragment tekstu)
Young people's social competences are very important to the efficient functioning of the individual in social reality. The development of social competence is a huge challenge for education in the contemporary world in connection with the pervasive culture of consumerism and a reduction in the value of some social needs among young people. This article is an attempt to present the importance of social competence in contemporary school and educational challenges in consumption world, to develop social competence by the young generation(original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2002
- Bauman Z., Globalizacja. I co z tego wynika. Warszawa 2000
- Białecka-Pikul M., Interakcyjno-poznawcza koncepcja kompetencji komunikacyjnej małych dzieci, "Psychologia Wychowawcza" nr 36, 1993, s. 14-24
- Greenspan S., Defining childhood social competence: a proposed working model, w: Advances in special education, red. B.K. Keogh, Greenwich 1981
- Javris P., The Changing Educational Scene, w: The Age of Learning. Education and the Knowledge Society, red. P. Jarvis, London 2001
- Kosiorek M., Tutoring w szkole, w: Motywacja w edukacji, red. E. Przygońska, Toruń 2011
- Lewowicki T., Nikitorowicz J., Pilch T., Tomiuk S. (red.), Edukacja wobec ładu globalnego, Warszawa 2002
- Matczak A., Temperament a kompetencje społeczne, w: Rożnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua, red. W. Ciarkowska, A. Matczak, Warszawa 2001
- Matczak A., Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik, Warszawa 2007
- Maxim L.A., Nowicki S. J., Developmental associations between nonverbal ability and social competence, "Facta Universitatis" nr 2, 2003, s. 745-758
- Muchacka B., Codzienność szkoły: między pedagogiką a etyką, w: Codzienność szkoły. Nauczyciel, red. J. M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański, Kraków 2014
- Prucha J., Pedeutologia, w: Pedagogika. Tom II. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006
- Raven J., Competence in modern society: Its identification, development and release Oxford 1984
- Sęk H., Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000
- Spitzberg R. H., Cupach W. R., Handbook of interpersonal competence research, New York 1989
- Strelau J., Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa 2002
- Szymański M.J., Edukacyjne problem współczesności, Kraków 2014
- Tanaś V., Wykorzystanie teorii stanów oczekiwań w badaniu grup rówieśniczych, "Perspektywy Edukacyjno-Społeczne" 01/2014, s. 32
- Web-01: Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32006H0962 (dostęp: 03.08.2015)
- Welskop W., Rola nauczyciela-tutora w procesie wspierania rozwoju osobistego uczniów, w: Edukacja - wczoraj, dziś, jutro, red. E. Jagiełło, R. Matysiuk, U. Tyluś, Siedlce 2013
- White R., Motivation reconsidered: The concept of competence, "Psychological Review" nr 66, 1959, s. 297-333
- Wojciszke B., Pieńkowski R., Q-sort Funkcjonowania Społecznego (QFS) - prezentacja narzędzia i przykłady jego zastosowań, "Przegląd Psychologiczny" nr 28, 1985, s. 527-545
- Cytowane przez
- ISSN
- 1898-0171
- Język
- pol