BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Olearnik Janusz (University School of Physical Education in Wroclaw), Pluta-Olearnik Mirosława (Wrocław University of Economics, Poland)
Tytuł
Entrepreneurial University - from Ideas to Reality
Źródło
Optimum : studia ekonomiczne, 2015, nr 5 (77), s. 110-120, bibliogr. s. 119-120
Słowa kluczowe
Szkolnictwo wyższe, Przedsiębiorczość, Orientacja przedsiębiorcza
Higher education, Entrepreneurship, Entrepreneurial orientation
Uwagi
summ.
Abstrakt
The aim of this study is to formulate and highlight the thesis on reasonability and capability of applying such attitudes and pursuing such activities in the practical operation of institutions of higher education that reflect the idea of the entrepreneurial university which has become prominent nowadays. The idea is described in brief and its present status is indicated here. The authors are seeking conditions for the practical implementation of this idea. They formulate four attributes of the entrepreneurial university, naming them economic, market, innovative and managerial orientations. They point to specific criteria of identifying each of the orientations. They present the general assessment of entrepreneurship of Polish institutions of higher education. Their conclusions highlight the most topical conditions for implementing the idea of entrepreneurial university, such as: building the economic strength and market position of the university, developing relations with the socioeconomic environment, internationalisation and innovativeness. The authors give support to the idea of the entrepreneurial university but - by examining the Polish reality - they notice the need for actions in the sphere of law, which regulates the university's capabilities to act, and point to the need for entrepreneurship-oriented transformations of lawyers and university management staff s awareness. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Clark B. R. 1998 Creating Entrepreneurial University: Organizational Pathways of Transition, International Association of Universities, Paris.
  2. Clark B. R. 2004 Sustaining Change in Universities. Continuities in Case Studies and Concepts, The Society for Research into Higher Education.
  3. Etzkowitz H., Leydesdorff L., 1999 The Future Location of Research and Technology Transfer. "Journal of Technology Transfer", Summer.
  4. Etzkowitz H., Webster A., Gebhart C., Terra B. R. C. 2000 The Future of the University and the University of the Future: Evolution of Ivory Tower to Entrepreneurial Paradigm, "Research Policy", No. 29.
  5. Etzkowitz H. 2004 The Evolution of the Entrepreneurial University, "International Journal of Technology and Globalisation", Vol. 1.
  6. Etzkowitz H., 2013 Anatomy of the Entrepreneurial University, "Social Science Information", September, Vol. 52.
  7. Gorzelak. G. 2009 Uniwersytet przedsiębiorczy, "Forum Akademickie", nr 1.
  8. Handbook of the Entrepreneurial University, 2015, A. Fayolle, D. T. Redford (ed.), ed. EE - Edward Elgar.
  9. Kozłowski J. 2009 Przedsiębiorcze uniwersytety, "Forum Akademickie", nr 2.
  10. Krajewska-Smardz A. 2012 Cele i korzyści budowania relacji szkoły wyższej z absolwentami. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 711.
  11. Kukliński A. 2003 Gospodarka oparta na wiedzy - społeczeństwo oparte na wiedzy - trajektoria regionalna, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe", Vol. 2, nr 22.
  12. Marketing w szkole wyższej. Przemiany w orientacji marketingowej, 2011, (ed.) G. Nowaczyk, D. Sobolewski, Wyższa Szkoła Bankowa, Poznań.
  13. Olearnik J. 2013 Przedsiębiorczość jako element nowoczesnej orientacji szkoły wyższej, Zeszyty Naukowe, nr 751, seria Problemy zarządzania, finansów i marketingu nr 29/2013, Uniwersytet Szczeciński.
  14. Pluta-Olearnik M. 2012 International Orientation in the Strategy of Scientific and Research Institutions, [w:] Marketing of Scientific and Research Organizations, Scientific Journal published by The Institute of Aviation, Warsaw, nr 226.
  15. Przedsiębiorcza uczelnia i jej relacje z otoczeniem, 2009, (ed.) M. Pluta- Olearnik M., Difin, Warszawa.
  16. Przedsiębiorczość akademicka (rozwój firm spin-off, spin-out) - zapotrzebowanie na szkolenia służące jej rozwojowi, 2009, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  17. Szkoły wyższe i ich finanse w 2014r, 2015, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
  18. The Whole World Is Going to University, 2015 The Economist, 28-03-2015.
  19. Uniwersytet trzeciej generacji. Stan i perspektywy rozwoju, 2013, (ed.) D. Burawski, Wydawnictwo Europejskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości, Poznań.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1506-7637
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15290/ose.2015.05.77.07
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu