- Autor
- Brzezińska Justyna (University of Economics in Katowice, Poland), Maciejewski Grzegorz (University of Economics in Katowice, Poland)
- Tytuł
- Multivariate Data in the Estimation of Consumer Risk
Dane wielowymiarowe w określaniu ryzyka konsumentów - Źródło
- Ekonometria / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2015, nr 3 (49), s. 20-32, rys., tab., bibliogr. 12 poz.
Econometrics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu - Słowa kluczowe
- Ryzyko, Decyzje konsumenckie, Analiza danych, Konsument
Risk, Consumer decision, Data analysis, Consumer - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Ryzyko związane z wyborami konsumentów, które wpisuje się w szeroko rozumiane zachowania konsumentów, jest ciągle nieodkrytym i niezbadanym tematem badawczym zarówno w literaturze polskiej, jak i zagranicznej. Celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na kwestię pomiaru postrzeganego przez konsumenta ryzyka nieudanego zakupu, a także zaprezentowanie możliwości wykorzystania danych wielowymiarowych w badaniach nad ryzykiem postrzeganym przez konsumentów. W artykule przeprowadzona zostanie analiza danych jakościowych służących identyfikacji oraz interpretacji ryzyka w decyzjach nabywczych konsumentów. Wśród wykorzystanych metod statystyki wielowymiarowej przedstawiona zostanie m.in. analiza wariancji, analiza korespondencji, a także graficzne metody analizy danych jakościowych, tj. wykres mozaikowy, sitkowy, asocjacji oraz dwupoziomowy. Podjęta zostanie także próba określenia wpływu, jakie ma postrzegane przez konsumentów ryzyko na ich decyzje nabywcze. Badanie obejmuje trzy grupy produktów: żywność, zmechanizowany sprzęt domowy (RTV i AGD) oraz usługi turystyczne (wczasy, wycieczki).(abstrakt oryginalny)
The risk of consumer behaviour, as a part of the widely understood studies on risk, is still an uncharted and undiscovered area of human activity. The main goal of this paper is to draw attention to the issue of the measurement of risk perceived by the consumers` unsuccessful purchase, as well as presenting a multidimensional analysis of data on risk research perceived by consumers in the decision making process. Some of the well-known multivariate methods are presented: analysis of variance, correspondence analysis and some graphical methods for categorical data analysis, such as mosaic, sieve, association and doubledecker plot. In the paper, the qualitative analysis aimed at risk identification and interpretation in the decisions process of consumers will be conducted. The exploration of different types of risks and the influence on consumer behaviour will be identified. The perception of risk was examined based on the examples of food, home appliances and travel services (trips, holidays).(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Analiza danych jakościowych i symbolicznych z wykorzystaniem program R, 2011, ed. E. Gatnar, M. Walesiak, C.H. Beck, Warszawa.
- Brzezińska J., 2015, Analiza logarytmiczno-liniowa. Teoria i zastosowania z programem R, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa.
- Dynamic Marketing for a Changing World, 1960, [in:] Proceedings of the 43rd Conference of the American Marketing Association, ed. R.S. Hancock, Chicago.
- Friendly M., 2000, Visualizing Categorical Data, SAS Institute Inc.
- Maciejewski G., 2012, Perceived risk in purchasing decisions of the Polish consumers - Model-based approach, Journal of Economics & Management, No 8, pp. 37-52.
- Maciejewski G., 2011, The meaning of perceived risk in purchasing decisions of the Polish customers, Scientific Annals of the "Alexandru Ioan Cuza" University of Iasi, Economic Sciences, Vol. LVIII, edited by O. Stoica, Iasi, pp. 280-304.
- Metody ilościowe w badaniach marketingowych, 2014, ed. E. Gatnar, G. Maciejewski, ,,Studia Ekonomiczne", Zeszyty Naukowe Wydziałowe nr 195, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, pp.103-114.
- Mitchell V.W., 1999, Consumer perceived risk: conceptualizations and models, European Journal of Marketing, Vol. 33, No. (1/2).
- Mitchell V.W., Haris G., 2005, The importance of consumers' perceived risk in retail strategy, European Journal of Marketing, No. 7/8.
- Nunally J.C., Berstein I.H., 1994, Psychometric Theory, McGraw - Hill, New York.
- Risk Taking and Information Handling in Consumer Behaviour, 1967, ed. D.F. Cox, Harvard University Press, Boston.
- Schaeffer D.J., Kerster H.W., Janardan K.G., 1980, Grab versus composite sampling: a primer for managers and engineers, Environmental Management, No. 4, pp. 157-163.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1507-3866
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/ekt.2015.3.02