- Autor
- Król Anna (Wrocław University of Economics, Poland)
- Tytuł
- An Investigation of Hedonic Methods Applicability to Analyzing Prices of Various Groups of Durable Goods
Badanie przydatności metod hedonicznych do analizy cen różnych grup dóbr trwałego użytku - Źródło
- Ekonometria / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2015, nr 3 (49), s. 33-44, rys., tab., bibliogr. 19 poz.
Econometrics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu - Słowa kluczowe
- Metoda cen hedonicznych (HPM), Ceny, Dobra konsumpcyjne
Hedonic pricing method (HPM), Prices, Consumer goods - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Artykuł podsumowuje badania empiryczne przeprowadzone w pierwszym etapie projektu naukowego, którego celem jest wykorzystanie modeli hedonicznych w korygowaniu indeksów cen w przypadkach występowania różnic w jakości porównywanych dóbr. W modelu hedonicznym cena dobra heterogenicznego jest wyjaśniana przez zestaw istotnych atrybutów tego dobra, co powoduje, że może on być przydatnym narzędziem przy rozróżnianiu zmian poziomu ceny wynikających z różnic w jakości porównywanych dóbr od 34 Anna Królinnych zmian. Tym samym, metody hedoniczne stanowią grupę potencjalnych technik przy rozwiązywaniu problemu mierzenia tzw. ,,rzeczywistej zmiany ceny" poprzez odpowiednie korygowanie indeksów cenowych. Do skutecznego i pozbawionego ww. błędu pomiaru zmiany ceny w pierwszej kolejności konieczne jest skonstruowanie i oszacowanie wiarygodnego, stabilnego i efektywnego modelu hedonicznego. Głównym celem przeprowadzonych badań było: 1) sprawdzenie, czy wybrane na etapie zbierania danych grupy dóbr mogą być poddane analizie hedonicznej; 2) oszacowanie i weryfikacja modeli hedonicznych na potrzeby dalszych badań w projekcie dla wybranych dóbr. Badania empiryczne przeprowadzono z wykorzystaniem stworzonych przez autorkę baz danych obejmujących siedemnaście grup dóbr trwałego użytkowania pochodzących z rynków RTV, AGD oraz ICT/IT.(abstrakt oryginalny)
The paper summarizes empirical research finalizing the first stage of the scientific project aimed at hedonic methods application in adjusting price indices in cases when variability in quality of goods is observed. A hedonic model describes the price of the heterogeneous good by a set of its relevant attributes, and thus it can be helpful in distinguishing the price change level resulting from quality-related and other than quality-related causes. As a consequence, hedonic methods provide a group of potential solutions to the problem of measuring a socalled "true price change" by introducing quality-adjusted price indices. However, beforehand a reliable, stable and predictively powerful hedonic model must be constructed and estimated. The main goals of the presented research were: 1) to test whether the initially chosen goods are convenient for hedonic analyses; 2) to estimate and verify the hedonic models suitable for further analyses for goods selected in the first step. The empirical research was based on a database consisting of seventeen groups of durable goods (household appliances, consumer electronics and ICT/IT devices).(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Aizcorbe A.M., 2014, A Practical Guide to Price Index and Hedonic Techniques, Oxford University Press, Oxford.
- Berndt E.R., Griliches Z., Rappaport N.J., 1995, Econometric estimates of prices indexes for personal computers in the 1990s, Journal of Econometrics, vol. 68, no. 1, pp. 243-268.
- Boskin M.J., Dulberger E.R., Griliches Z., 1996, Toward a More Accurate Measure of the Cost of Living: Final Report, Diane Publishing Co., Washington.
- Box G.E.P., Cox D.R.,1964, An analysis of transformations, Journal of the Royal Statistical Society, Series B (Methodological), vol. 26, no. 2, pp. 211-252.
- Brachinger H.W., 2002, Statistical Theory of Hedonic Price Indices, DQE Working Papers, 1, Department of Quantitative Economics, University of Freiburg, Fribourg.
- Cavallo A., 2013, Online and official price indexes: measuring Argentina\'s inflation, Journal of Monetary Economics, Elsevier, vol. 60, no. 2, pp. 152-165.
- Dziechciarz J., 2004, Regresja hedoniczna. Próba wskazania obszarów stosowalności, [in:] Przestrzenno- czasowe modelowanie i prognozowanie zjawisk gospodarczych, ed. A. Zeliaś, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, pp. 163-175.
- Dziechciarz J., 2005, Regresja hedoniczna i metoda conjoint measurement jako narzędzia w kształtowaniu polityki cenowej, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, no. 1096, Wydawnictwo AE Wrocław, pp. 42-55.
- Dziechciarz-Duda M., Król A., 2014, Regresja hedoniczna i conjoint analysis w badaniu cen rynkowych i preferencji konsumentów, eds. E. Gatnar, G. Maciejewski, Studia Ekonomiczne. Metody ilościowe w badaniach marketingowych, no. 195(14), pp. 33-43.
- Dziechciarz-Duda M., Król A., 2015a, An application of multivariate statistical analysis for the positioning of durable goods brands, Statistics in Transition, in a review.
- Dziechciarz-Duda M., Król A., 2015b, Zastosowanie analizy unfolding i regresji hedonicznej do oceny preferencji konsumentów, Taksonomia, no. 25, Wydawnictwo UE Wrocław, for printing.
- Greene W.H., 2011, Econometric Analysis, 7th edition, Prentice Hall, Upper Saddle River.
- Łyko J., 2002, Pomiar i prognozy inflacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
- Tomczyk E., Widłak M., 2010, Konstrukcja i własności hedonicznego indeksu cen mieszkań dla Warszawy, Bank i Kredyt, no. 41(1), pp. 99-128
- Triplett J., 1986, The Economic Interpretation of Hedonic Methods, Survey of Current Business, vol. 36, no. 1, pp. 36-40.
- Triplett J., 2006, Handbook on Hedonic Indexes and Quality Adjustments in Price Indexes, OECD Directorate for Science, Technology and Industry, OECD Publishing, Paris.
- White H., 1980, A heteroscedasticity-Consistent Covariance Matrix Estimator and a Direct Test for Heteroscedasticity, Econometrica, vol. 48, no. 4, pp. 817-838.
- Witkowska D., 2014, Wrażliwość hedonicznych indeksów cen na przykładzie indeksów cen dzieł znanych malarzy polskich, Ekonometria, Wydawnictwo UE Wrocław, no. 2(44), pp. 17-30.
- Woolridge J.M., 2010, Econometric Analysis of Cross Section and Panel Data, 2nd edition, The MIT Press, Cambridge.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1507-3866
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/ekt.2015.3.03