- Autor
- Skórska Anna (University of Economics in Katowice, Poland)
- Tytuł
- Knowledge-Intensive Business Services - State and Forecast of Development
Wiedzochłonne usługi biznesowe - stan i perspektywy rozwoju - Źródło
- Ekonometria / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2015, nr 3 (49), s. 66-77, rys., tab., bibliogr. 19 poz.
Econometrics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu - Słowa kluczowe
- Produkt oparty na wiedzy, Usługi, Zatrudnienie, Rozwój, Usługi biznesowe, Wiedzochłonne usługi biznesowe
Knowledge-based product, Services, Employment, Development, Business services, Knowledge Intensive Business Services (KIBS) - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Wiedzochłonne usługi biznesowe (Knowledge Intensive Bussines Services) stanowią jeden z dynamicznie rozwijających się obszarów we współczesnych gospodarkach, stanowiąc przy tym jeden z podstawowych filarów gospodarki wiedzy. Świadczone są przez prywatne przedsiębiorstwa, których działalność opiera się głównie na profesjonalnej wiedzy pracowników, a które dostarczają produkty i usługi oparte na wiedzy, służące zaspokajaniu popytu pośredniego. Związane są m.in. z działalnością badawczo-rozwojową, prawniczą, działalnością w zakresie architektury i inżynierii, czy usługami komputerowymi. Zainteresowanie wiedzochłonnymi usługami biznesowymi (KIBS) jest wynikiem gwałtownie zachodzących zmian w ostatnich dekadach; tworzenia gospodarki wiedzy i społeczeństwa informacyjnego, rosnącej roli wiedzy i kapitału ludzkiego oraz innowacyjności. Celem artykułu jest przedstawienie zmian zachodzących w obszarze KIBS w Polsce w latach 2005- -2012, ze szczególnym uwzględnieniem zatrudnienia oraz uwarunkowań i możliwości ich dalszego rozwoju.(abstrakt oryginalny)
Knowledge-intensive business services are one of the most dynamically developing areas in contemporary economies and at the same time they constitute one of the fundamental pillars of a knowledge economy. The services are provided by private enterprises, the activity of which is mostly based on the professional knowledge of workers. They supply knowledge-based products and services delivering satisfaction to intermediate demand. These are related, among others, to research and development activity, legal activity, activity in the sphere of architecture and engineering or information technology services. Interest in knowledge-intensive business services (KIBS) is a result of rapidly occurring changes in recent decades, the creation of a knowledge economy and an information society, the growing importance of knowledge and human capital as well as innovativeness. The goal of the article is to present the changes occurring in the sphere of KIBS in Poland between 2005 and 2012 with special attention focussed on employment and its forecast.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Bettencourt L.A, Ostrom A.L., Brown S.W., Roundtree R.I., 2002, Client Co-Production in Knowledge- Intensive Business Services, California Management Review, vol. 44, pp. 100-128.
- Den Hertog P., 2000, Knowledge-Intensive Business Services as Co-Producers of Innovation, \"International Journal of Innovation Management\", vol. 4, no 4, p. 505.
- European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, 2005, Sector Futures. The knowledge-intensive business services, EMCC, Dublin.
- European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, 2006, Trends and drivers of change in the knowledge-intensive business services sector: Four scenarios, EMCC, Dublin.
- Karpiński A., 2008, Przemiany strukturalne w procesie transformacji Polski 1989-2003-2025, SGH Warszawa, pp. 126-208.
- Kox H.L., 2002, Growth Challenges for the Dutch business services industries: International comparison and policy issues, CPB Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis, Hague.
- Markusen J.R., Strand B., 2007, Trade in Business Services in General Equilibrium, NBER Working Paper Series 12816, Cambridge, http://www.nber.org/papers/w12816 (10.06.2011).
- Miles I., Kastrinos N., Bilderbeek R., den Hertog P., 1995, Knowledge-Intensive Business Services - Users, Carriers and Sources of Innovation, EIMS publication, no 15, p. 18.
- Orłowski W., 2003, Scenariusze rozwoju sektora wiedzy w Polsce do roku 2040, [in:] Wiedza a wzrost gospodarczy, ed. L. Zienkowski, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa, pp. 188-215.
- Polish Classification of Business Activity, 2004, Regulation of the Council of Ministers of January 20th, 2004 (JL No 33, item 289).
- Polska 2030. Wyzwania rozwojowe, 2009, ed. M. Boni, Kancelaria Rady Ministrów, Warszawa.
- PricewaterhouseCoopers, 2012, Global Entertainment and Media Outlook 2011-2015, http://www. pwc.com/outlook (10.06.2014).
- Schnabl E., Zenker A., 2013, Statistical Classification of Knowledge-Intensive Business Services (KIBS) with NACE Rev. 2, Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI, Karsluhe.
- Sector Future: The Knowledge Intensive Business Services Sector, 2005, European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, Dublin.
- Skórska A., 2012, Wiedzochłonne usługi biznesowe w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego in Katowice, Katowice.
- Smedlund E., Toivonen M., 2007, The role of KIBS in the IC development of regional clusters, Journal of Intellectual Capital, vol. 8, no. 1, pp. 159-170.
- Toivonen M., 2004, Expertise as Business. Long Term Development and Future Prospects of Knowl- edge Intensive Business Services, Helsinki University of Technology, Espoo.
- Trends and Drivers of Change in the Knowledge-Intensive Business Services Sector: Four Scena- rios 2006, EMCC, European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, Dublin.
- www.eurostat.eu (17.08.2014).
- Cytowane przez
- ISSN
- 1507-3866
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/ekt.2015.3.06