BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kapała Anna (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu), Kalinowski Julian (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu), Minta Stanisław (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu)
Tytuł
Sprzedaż bezpośrednia w Polsce na przykładzie produktów pochodzenia zwierzęcego
Direct Sale in Poland on the Example of Products of Animal Origin
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2015, T. 17, z. 4, s. 116-122, rys., tab., bibliogr. 27 poz.
Słowa kluczowe
Współczynnik korelacji rang Spearmana, Sprzedaż bezpośrednia, Produkty rolne, Produkcja zwierzęca
Spearman's rank correlation coefficient, Direct sales, Agricultural products, Animal production
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem badań było określenie skali i zakresu rodzajowego sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzenia zwierzęcego prowadzonej przez rolników oraz ustalenie czy mają one związek z liczbą gospodarstw zajmujących się produkcją zwierzęcą w danym województwie. Badania wykazały, że w 2014 roku w Polsce sprzedażą bezpośrednią produktów pochodzenia zwierzęcego zajmowało się 6774 podmiotów, w których strukturze ilościowej dominowali oferenci nieprzetworzonych produktów pszczelich (około 75% sprzedawców), jaj konsumpcyjnych (11,7%) i produktów rybołówstwa (11,1%). Nie potwierdziła się wstępna hipoteza badawcza zakładająca istnienie zależności pomiędzy liczbą gospodarstw zajmujących się produkcją zwierzęcą w poszczególnych województwach a liczbą działających tam podmiotów prowadzących sprzedaż bezpośrednią artykułów pochodzenia zwierzęcego. (abstrakt oryginalny)

The aim of this study was to determine the scale and generic scope of direct sales of products of animal origin by the farmers and to determine whether they are connected with the number of holdings engaged in livestock production in the region. The studies have shown that 6774 entities in the country in 2014 dealt with direct sales of products of animal origin. In the quantitative structure of the surveyed entities the dominating ones are those who offered unprocessed bee products (approx. 3/4 sellers), table eggs (11.7%) and fishery products (11.1%). The study verified initially adopted a research hypothesis, which assumes a relationship between the number of farms engaged in livestock production in the various provinces and the number of entities selling there directly products of animal origin. For this purpose was use the Spearman correlation, the results of which led to rejection of the hypothesis adopted because showed no relationship between the analyzed features. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Alabrese M.R. 2008: Lavendita diretta dei prodotti agricoli, Rivista di Diritto Alimentare, nr 3, 1-8.
  2. Bäuerliche Direktvermarktung von A bis Z. 2011: Landwirtschaftskammer Österreich, Wyd. Ländliches Fortbildungsinstitut Österreich, Wien, 14-16.
  3. Gray J. 2000: The common agricultural policy and the re-invention of the rural in the European community, Sociologia Ruralis, nr 40(1), 30-52.
  4. Kapała A. 2011: Sprzedaż produktów rolnych jako działalność rolnicza w prawie włoskim, Przegląd Prawa Rolnego nr 2, 179-199.
  5. Kramer T. 1995: Podstawy marketingu, PWE, Warszawa.
  6. Lipiec-Zajchowska M. (red.). 2003: Wspomaganie procesów decyzyjnych, Tom I, Statystyka, Wyd. C. H. Beck, Warszawa, 58-70.
  7. Lista podmiotów prowadzących sprzedaż bezpośrednią produktów zwierzęcych. 2015: Główny Inspektorat Weterynarii, [online], http://www.giw.gov.pl, dostęp 20.02.2015.
  8. Lowe P., Buller H., Ward N. 2002: Setting the next agenda? British and French approaches to the second pillar of the common agricultural policy, J. Rural Studies, no. 18(1), 1-17.
  9. Masini S. 2007, I mercatali degli imprenditori agricoli a vendita diretta, Diritto e Giurisprudenza Agraria, Alimentare e dell'Ambiente, nr 3, 289-294.
  10. Minta S., Kalinowski J. 2013: Sprzedaż bezpośrednia realizowana przez rolników a rozwój lokalny, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, t. 284, 132-141.
  11. Minta S. 2015: Regional food products - only for tourist or also for residents, Agriculture & Forestry, Podgorica, vol. 61, Issue 1, 51-58.
  12. Ortner M. 2012: Direktvermarktung in Österreich Fakten & Entwicklung. Strategie & Ausblick, Netzwerk Land Seminar, 8-9 Oktober 2012, Eisenberg an der Raab "Bäuerinnen, lokale Lebensmittel und kurze Versorgungsketten - praktische Erfahrungen, strategische Perspektiven", Landwirtschaftskammer Österreich.
  13. Panin B., El Bilali H., Berjan S. 2015: Factors influencing consumers' interest in protected designation of origin products in Serbia, Agriculture & Forestry, Podgorica, vol. 61, Issue 1, 91-97.
  14. Rocznik statystyczny województw. 2014: GUS, Warszawa, 508.
  15. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 29 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośrednie, Dz.U. z 2007 r. nr 5, poz. 38.
  16. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 czerwca 2007 r. w sprawie dostaw bezpośrednich środków spożywczych, Dz.U. z 2007 r. nr 112, poz. 774.
  17. Schmid D., Lenggenhager P., Steingruber E. 2010: Wirtschaftlichkeit der Paralandwirtschaft am Beispiel der Direktvermarktung, ART-Bericht 737, Wyd. Forschungsanstalt AGROSCOPE, 3.
  18. Stachak S. 2006: Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa, 168-172.
  19. Tyran E. 2006: Produkty regionalne i tradycyjne jako atrakcja w turystyce wiejskiej, Rocz. Nauk. SERiA, t. VIII, z. 4, 346-350.
  20. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, Dz.U. 2004, nr 173, poz. 1807 z późn. zm.
  21. Ustawa z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2015 r., nr 0, poz. 699.
  22. Yousra H. 2010: Kundenzufriedenheit bei der Direktvermarktung landwirtschaftlicher Produkte in Deutschland. Entwicklung eines integrierten Beratungskonzeptes, maszynopis pracy doktorskiej obronionej w Die Fakultät für Agrarwissenschaften der Georg-August-Universität Göttingen, 14.
  23. http://ec.europa.eu/agriculture/stateaid/policy/feedback-gl/draft-gl-2_pl.pdf, dostęp 19.04.2015.
  24. http://www.landwirtschaft.sachsen.de/landwirtschaft/download/VortragElsaktuell.pdf, dostęp 19.04.2015.
  25. http://www.minrol.gov.pl/pol/Informacje-branzowe/WPR-po-2013-roku/Aktualnosci-WPR-po-2013-roku/Stanowisko-Rzadu-RP-do-Komunikatu-KE, dostęp 19.04.2015.
  26. https://www.minrol.gov.pl/content/download/39844/221038/version/1/file/Podsumowanie konf. regionalnych.PDF, dostęp 19.04.2015.
  27. https://www.regionalkauf.com/shopping/component/zoo/das-dilemma-landwirtschaftlicher-direktvermarkter, dostęp 19.04.2015.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu