BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Drynia Olga (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Orientacja rynkowa organizacji a zarządzanie uczelnią
Market Orientation : Construct and Implementation at Universities
Źródło
Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego, 2013, nr 10, s. 35-45, bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Orientacja rynkowa, Szkolnictwo wyższe, Prywatyzacja szkolnictwa wyższego, Zarządzanie
Market orientation, Higher education, Privatisation of higher education, Management
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł koncentruje się wokół analizy teorii orientacji rynkowej organizacji. Celem artykułu jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie: czy możliwe jest zastosowanie tej teorii w zarządzaniu uczelnią wyższą. Metodą badawczą wykorzystaną w niniejszym artykule jest przegląd literatury. Konstrukcja orientacji rynkowej nie została jeszcze wystarczająco precyzyjnie zbadana w odniesieniu do relacji z otoczeniem uczelni wyższych. W artykule analizie zostały poddane kluczowe komponenty orientacji rynkowej, wskazano także na konsekwencje jej wdrożenia na uniwersytetach. Podkreślono ponadto kluczową rolę relacji z otoczeniem, zwłaszcza z otoczeniem biznesowym, w procesie budowania przewagi konkurencyjnej na rynku usług edukacyjnych. (abstrakt oryginalny)

This article focuses on theory of market orientation concept and its benefits for universities. The purpose of this paper is to present the major features of market orientation and practical managerial implications for universities. This article is based on a review of the literature on market orientation theory. The concept of market orientation has not yet been accurately examined in case of university-environment relationships. This paper analyzes the key components of this construct and further implication of market orientation for the management of universities. Article highlights the role of successful organization-environment relationships especially between universities and business in this very competitive educational field. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Camino J.R., Ayala V.M.: Market orientation at universities. Construct and exploratory validation, "Innovar", 2010, nr 36.
  2. Hemsley-Brown J., Oplatka I.: Universities in a competitive global marketplace: A systematic review of the literature on higher education marketing, "International Journal of Public Sector Management", 2006, nr 4.
  3. Hemsley-Brown J., Oplatka I.: Market Orientation in Universities: A comparative study of two national higher education systems, "International Journal of Educational Management", 2010, nr 3.
  4. Jaworski B.J., Kohli A.K.: Market orientation: antecedents and consequences, "Journal of Marketing", 1993, nr 57.
  5. Jaworski B.J., Kohli A.K., Sahay A.: Market-driven versus driving markets, "Journal of the Academy of Marketing Science", 2000, nr 28.
  6. Kohli A.K., Jaworski B.J.: Market orientation: the construct, research proposition and managerial implications, "Journal of Marketing", 1990, nr 54.
  7. Kotler P.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Prentice Hall, Warszawa 1994.
  8. Morris M., Coombes S.; Schindehutte M., Allen, J.: Antecedents and Outcomes of Entrepreneurial and Market Orientations in a Non-profit Context: Theoretical and Empirical Insights, "Journal of Leadership & Organizational Studies", 2007, nr 4.
  9. Narver J.C., Slater S.F.: The effect of market orientation on business profitability, "Journal of Marketing", 1990, nr 54.
  10. Narver J.C., Slater S.F., Tietje B.: Creating a Market Orientation, "Journal of Market-focused Management", 1998, nr 3.
  11. Oplatka I., Hemsley-Brown J.: The incorporation of market orientation in the school culture: an essential aspect of school marketing, "International Journal of Educational Management", 2007, nr 4.
  12. Svensson G., Wood G.: Are University Students Really Customers? When Illusion May Lead to Delusion for All!, "International Journal of Educational Management", 2007, nr 1.
  13. Webster R.L., Hammond K.L., Harmon H.A.: A study of market orientation in American Business Schools, "Academy of Marketing Studies Journal", 2006, nr 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1897-7480
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu