BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Delakowicz-Galowy Izabela (Uniwersytet Śląski)
Tytuł
Etyka biznesu - teoria i przykłady praktyczne
Business Ethics - Theory and Practical Implementations
Źródło
Przegląd Nauk Stosowanych, 2014, nr 2, s. 121-129, bibliogr. 8 poz.
Tytuł własny numeru
Gospodarowanie zasobami w przedsiębiorstwie - wybrane problemy
Słowa kluczowe
Etyka, Etyka biznesu, Moralność, Przedsiębiorstwo, Rynek
Ethics, Business ethics, Morality, Enterprises, Market
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Istnieje przekonanie, że zadaniem etyki biznesu jest kreowanie moralnych standardów, które umożliwią ludziom przestrzeganie zasad dobrego i uczciwego zachowania oraz podejmowanie właściwych decyzji w środowisku, w którym prowadzą działalność gospodarczą. Jednak pojawia się pytanie, czy zasady etycznego postępowania są możliwe do wprowadzenia w świecie biznesu? Niektórzy naukowcy twierdzą, że etyka i biznes są pojęciami, które się nie są kompatybilne, ponieważ biznes sam w sobie jest niemoralny i nieetyczny, tak jak nieetyczna jest gra w pokera. Istnieje jednak inna grupa naukowców, którzy utrzymują, że zasady etycznego postępowania w biznesie są możliwe i powinny być przestrzegane, ponieważ takie postępowanie chroni interesy społeczeństwa, jest dla przedsiębiorstwa opłacalne i gwarantuje jego przetrwanie na rynku. Społeczeństwo, które jest narażone na nieetyczne postępowanie ponosi straty i może po prostu nie przetrwać.(abstrakt oryginalny)

Business ethics is said to deal with the creation of moral standards so people are able to behave properly and make proper decisions in their business environment. The question is whether business ethics can be practically implemented and used in real business situations? Some scholars argue that business and ethics are simply incompatible as business itself is immoral and unethical like a game of poker. Yet, there are other scholars and business people who argue that business ethics definitely can and should be put into practice and 'it pays off to be ethical'; as in the long run only ethical companies will survive on the market since they protect the common welfare of the society. Without common welfare and without ethical behavior which protects the welfare, societies will perish.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Buchholtz, A.: Rosenthal, B.: Business Ethics - The Pragmatic Path Beyond Principles to Proces. New York: Prentice Hall 1998.
  2. Chryssides, G.D.; Kaler, J. H.: Wprowadzenie do etyki biznesu. Warszawa: PWN 1999.
  3. Dietl, J.(red): Etyka biznesu. Warszawa: PWN 1999.
  4. Michalik, U.: Companies in crisis- Management and mismanagement of public relations. W: Komunikacja w sytuacjach kryzysowych. Stawnicka, J.; Biel, D. (red.). Katowice: Uniwersytet Śląski, Oficyna Wydawnicza WW. Katowice 2011.
  5. Porębski, C.: Czy etyka się opłaca? Zagadnienia etyki biznesu. Kraków: Antykwa 2000.
  6. Ryan, L.V.; Sojka, J.: Etyka biznesu - z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej. Poznań: Wyd. "W drodze" 1997.
  7. Solomon, R. C.; Hanson, K.R: Above the Bottom Line: An Introduction to Business Ethics. New York: Hartcourt BraceYovanovich 1983.
  8. Sternberg, E.: Czysty biznes - Etyka biznesu w działaniu. Warszawa: PWN 1998.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2353-8899
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu