BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Line Antra (Riga Teacher Training and Educational Management Academy)
Tytuł
Aspects of Strategic Decision Making in the Trade Unions of Latvia : Topicality and Problems
Aspekty podejmowania decyzji strategicznych w związkach zawodowych na Łotwie : tematyka i problemy
Źródło
Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 2015, t. 28, nr 4, s. 13-24, rys., bibliogr. 14 poz.
The Małopolska School of Economics in Tarnów Research Papers Collection
Słowa kluczowe
Związki zawodowe, Proces podejmowania decyzji, Decyzje strategiczne
Trade unions, Decision making process, Strategic decisions
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Łotwa
Latvia
Abstrakt
Obecną sytuację na Łotwie cechują niezmiennie: wysoki poziom bezrobocia, emigracja zarobkowa, stres w miejscu pracy oraz indywidualizacja społeczeństwa. Niniejsza praca ma na celu ukazanie aspektów podejmowania decyzji strategicznych w związkach zawodowych na Łotwie, ich tematyki i problemów, ocenę zaangażowania członków łotewskich związków zawodowych w podejmowanie decyzji strategicznych oraz zrozumienie stałych celów związków. Metody. Podstawę teoretyczną i metodologiczną badań stanowi literatura naukowa opublikowana w państwach Unii Europejskiej oraz w Stanach Zjednoczonych. W badaniach empirycznych posłużono się metodami badań jakościowych: wywiadem częściowo ustrukturyzowanym oraz analizą dokumentów. Materiał i wyniki. Proces podejmowania decyzji strategicznych został scharakteryzowany w analizie źródeł teoretycznych. Praktyka podejmowania decyzji strategicznych w łotewskich związkach zawodowych została objaśniona w badaniach empirycznych. Artykuł kończą wnioski, iż praktykę delegowania decyzji strategicznych należałoby usprawnić, aby zachęcić członków do angażowania się w realizację celów związkowych. Wskazane jest zwiększenie jednomyślności przewodniczących i członków związków zawodowych na Łotwie, co można zapewnić poprzez promowanie rozumienia decyzji strategicznych, wykorzystując formę dialogu pomiędzy przewodniczącymi LBAS a przewodniczącymi łotewskich terenowych / branżowych związków zawodowych oraz dialogu pomiędzy przewodniczącymi łotewskich terenowych / branżowych związków zawodowych a członkami związków. (abstrakt oryginalny)

Introduction. The present situation in Latvia can be characterized by a high, persistent unemployment level, economic emigration, stress at the workplace and individualization of society. The aim of the paper is to reveal the aspects of strategic decision making in the trade unions of Latvia, their topicality and problems evaluating the involvement of the Latvian trade union members in strategic decision making and the comprehension of constant union goals. Methods. The theoretical and methodological basis of the research lies in the scientific literature published in the European Union states and the United States of America. The empirical research employs qualitative research methods: semi-structured interviews and document analysis. Material and results. The strategic decision making process was characterized in the analysis of the theoretical sources. The practice of strategic decision making in Latvian trade unions was clarified in the empirical research. The paper concludes that the practice of delegation of strategic decision making should be improved to encourage members involving in the realization of the trade union's goals and objectives. It is advisable to increase unanimity of chairpersons and members in the trade unions in Latvia, which can be ensured by promoting the comprehension about strategic decisions using the form of a dialogue between the chairpersons of the LBAS and the chairpersons of Latvian field/ professional trade unions as well as a dialogue between the chairpersons of Latvian field/ professional trade unions and union members. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ansoff, I. = Ансофф, И. (1989). Стратегическое управление. Москва: Экономика. ISBN 0256150273.
  2. Arendt, L., Priem, R., Ndofor, H. (2005). A CEO: Adviser model of strategic decision making. Journal of Management, 31, 680-690.
  3. Channon, D. (2005). Strategic management. In: The Blackwell Encyclopedia of Management: Strategic management. Oxford: Blackwell Publishing. ISBN 0631233172.
  4. Daft, R. (2008). Management. Mason, OH: Thomson South Western. ISBN 978032453770.
  5. David, F. (2011). Strategic management: Concepts and cases. New Jersey: Person Education-Prentice Hall. ISBN 9780136120988.
  6. Nutt, P., Wilson, D. (2010). Crucial trends and issues in strategic decision making. In: P. Nutt, D. Wilson (eds.). Handbook of decision making. San Francisco: John Wiley & Sons. ISBN 9781405161350.
  7. Rigby, M., Smith, R., Brewster, Ch. (2006). The changing impact and strength of the labour movement in advanced societies. In: M. Harcourt, M. Wood (eds.). Trade unions and democracy: Strategies and perspectives. New Jersey: Transaction Publishers. ISBN 9780719069796.
  8. Roberto, M. (2004) Strategic decision-making processes: Beyond the efficiency-consensus tradeof. Bryant University Management Department Journal Articles, 14, 4-7.
  9. Salamon, M. (2000). Industrial relations: Theory and practice. London: Person Education-Prentice Hall. ISBN 9780273646464.
  10. Sekhar, S. (2010). Business policy and strategic management. New Delhi: International Publishing House. ISBN 9788190777070.
  11. Statutes of the Member Organizations of the Free Trade Union Confederation of Latvia [online, accessed: 2015-05-05]. Retrieved from: http://www.lbas.lv/members.
  12. Stratton-Devine, K., Reshef, Y. (1996). Union planning: A framework and research agenda. Industrial Relations, 51 (3), 506-523.
  13. Thompson, A., Strickland, A., Gamble, J. (2008). Crafting and executing strategy: Concepts and cases, New York: McGraw-Hill Companies. ISBN 9780273646464.
  14. Vallaster, C., Koll, O. (2002). Participatory group observation: A tool to analyze strategic decision making. Qualitative Market Research: An International Journal, 5, 40-57.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1506-2635
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu