BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szołtysek Jacek (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach), Trzpiot Grażyna (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Analiza motywacji mobilności edukacyjnej studentów w Polsce i w Rosji z wykorzystaniem analizy skupień
Analysis of Motivation of Students' Educational Mobility for Chosen Universities in Poland and Russia - Clustering Analysis Approach
Źródło
Ekonometria / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2015, nr 4 (50), s. 170-183, rys., tab. bibliogr. 12 poz.
Econometrics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Nauczyciele akademiccy, Mobilność ludności, Studenci, Analiza skupień, Analiza porównawcza
Academic teachers, Population mobility, Students, Cluster analysis, Comparative analysis
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Mobilność studentów odgrywa dużą rolę w rozwijaniu kreatywności, aktywności obywatelskiej i szans na zatrudnienie - zwłaszcza wobec globalizującego się rynku pracy. Artykuł jest poświęcony wybranemu obszarowi badań nad studentami w kontekście czynników warunkujących mobilność edukacyjną studentów. Jako cel badań wskazano następujące zadania: należy zgłębiać czynniki warunkujące edukacyjną mobilność, wskazywać cechy wspólne i różnice w motywacjach i postawach studentów, a także rozwijać wstępne rekomendacje dla uniwersytetów uczestniczących w międzynarodowych programach edukacyjnych. Obserwacje autorów niniejszego artulułu pozwalają przypuszczać, że motywy, jakimi kierują się studenci przy podejmowaniu decyzji o udziale w programach mobilności edukacyjnej, często odbiegają od tych zamierzonych w oficjalnych dokumentach. Podobne obserwacje zgłaszają nauczyciele akademiccy z innych krajów. Autorzy postanowili wstępnie zbadać motywy, które kierują młodzieżą polską i rosyjską przy wyborze zagranicznej ścieżki edukacyjnej, realizowanej w ramach programów mobilności akademickiej. Materiał do analizy pochodzi z badań, które zostały rozpoczęte w końcu kwietnia 2015 r. (wykorzystano w niej analizę skupień).(abstrakt oryginalny)

Mobility of students plays a major role in developing creativity, active citizenship and chances of employment - especially in the face of labour market globalization. The article refers to the chosen area of research on students, in the context of determinants of students educational mobility. The purpose of research was to explore determinants of educational mobility, to reveal common features and differences in motivations and attitudes of students and to elaborate preliminary recommendations for universities taking part in international educational programmes. Observations of the authors of the present article push the suppositions that motives students are guided by taking decisions about participating in mobility educational programmes often deviate from those planned in official documents.University teachers from other countries report similar observations. The authors decided initially to examine those motives which Polish and Russian young people are led by when choosing foreign educational path, carried out in the frames of academic mobility programmes. The material for analysis comes from examinations which started in the end of April 2015. The cluster analysis was used.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Baron B., 1993, The politics of academic mobility in Western Europe, Higher Education Policy, vol. 6, no. 3.
  2. Chmielecka E., 2007, Proces boloński: scenariusze rozwoju, [w:] (red.) Żukrowska K., Co dzieli, co integruje Wspólnotę Europejską?, Warszawa.
  3. Chmielecka E., 2013, Proces boloński i krajowe ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, Studia BAS nr 3(35), www.bas.sejm.gov.pl.
  4. Deklaracja bolońska. Szkolnictwo wyższe w Europie, 19 czerwca 1999, http://ehea.info (5.05.2015).
  5. Hut P., Jaroszewska E., 2011, Studenci zagraniczni w Polsce na tle migracji edukacyjnej w świecie, Badania. Ekspertyzy. Rekomendacje, Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
  6. Szapiro T., 2012, Proces boloński: nowe szanse, czy nieznane zagrożenie, [w:] (red.) Drogosz-Zabłocka E., Minkiewicz B., Ekonomiczne studia licencjackie z perspektywy absolwenta i władz uczelni, Wydawnictwo UW, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.
  7. Szołtysek J., Trzpiot G., 2012a, Cluster analysis in description some communication behaviour, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie 5.
  8. Szołtysek J., Trzpiot G., 2012b, Drzewa klasyfikacyjne w badaniu preferencji komunikacyjnych, [w:] (red.) Trzaskalik T., Modelowanie preferencji a ryzyko'12, Studia Ekonomiczne - Zeszyty Naukowe Wydziałowe nr 97, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice.
  9. Szołtysek J., Trzpiot G., 2015a, Analiza preferencji jakości życia seniorów w miastach, [w:] (red.) Trzaskalik T., Modelowanie preferencji a ryzyko'15, Studia Ekonomiczne - Zeszyty Naukowe Wydziałowe nr 97, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice (w druku).
  10. Szołtysek J., Trzpiot G., 2015b, Przemiany demograficzne a mobilność mieszkańców miast, Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach (w druku).
  11. Truszczyński J., 2012, Erasmus w Polsce. Polska w Erasmusie, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
  12. Urry J., 2009, Socjologia mobilności, PWN, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1507-3866
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/ekt.2015.4.11
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu