BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grabowski Łukasz (Politechnika Lubelska), Gęca Michał (Politechnika Lubelska), Barański Grzegorz (Politechnika Lubelska)
Tytuł
Analiza sposobu eksploatacji autobusu miejskiego
Analysis of the city bus operation
Źródło
Logistyka, Logistyka - nauka, 2015, nr 3, CD 1, s. 1610-1618, fot., tab., wykr., bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Komunikacja autobusowa, Eksploatacja, Zużycie paliwa, Transport miejski
Bus service, Exploitation, Fuel consumption, City transport
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule przeanalizowano sposób eksploatacji autobusu miejskiego na przykładzie 12 metrowego Mercedesa Conecto LF spełniającego normę Euro 5. Pojazd wyposażony został w hydrokinetyczna skrzynie biegów z elektronicznym sterowaniem i retarderem. W celu zidentyfikowania rzeczywistych warunków pracy autobusu przeprowadzono badania drogowe polegające na rejestracji wybranych parametrów przez cały dzień pracy. W czasie 19 godzinnej eksploatacji autobus eksploatowało 2 kierowców. Każdy z nich przejechał dystans około 160 km. Przeanalizowano przebiegi obciążeń silnika wyrażonego przez chwilowe zużycie paliwa, przebiegi prędkości obrotowej silnika, prędkości jazdy, a także histogramy przyspieszeń. Analiza była prowadzona dla każdego kierowcy z osobna. Kierowca B w czasie eksploatacji autobusu na tej samej trasie zużył o 15 % więcej paliwa niż kierowca A. Miały na to wpływ gwałtowne zmiany obciążenia, eksploatacja autobusu powyżej zakresu ekonomicznego i nie wyłączanie silnika podczas postojów.(abstrakt oryginalny)

The paper studies the operation of a city bus. The study case is a 12-meter Mercedes Conecto LF that satisfies the Euro 5 standard. The vehicle is equipped with an electronic hydrokinetic gearbox with a retarder. The real working conditions of the bus were determined by the road tests to record selected parameters over the entire working day. Two bus drivers, A and B, operated the bus for 19 hours, and each of them made a distance of about 160 km. The examined aspects include time courses of engine load given as instantaneous fuel consumption, time courses of engine velocity, vehicle's velocity and acceleration histograms. Each driver was examined separately. Driver B used on the same route by 15% more fuel than driver A, which results from rapid changes in load, operating the bus beyond its regular economic-use range and keeping the engine switched on during stops.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Bibliografia
Pokaż
  1. Andrzejewski M.: Wpływ stylu jazdy kierowcy na zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych w spalinach, rozprawa doktorska, Poznań 2013
  2. Ang, B.W., Fwa, T.F.: Study on the fuel-consumption characteristics of public buses. "Energy "14, 797-803. 1989
  3. IEA, Transport, Energy and CO2 . Paris. 2009.
  4. Janusz P.: Ropa naftowa - kierunki dostaw i struktura zużycia w Polsce w latach 1999-2011, "NAFTA-GAZ", Styczeń 2013.
  5. Macor A., Rossetti A.: Fuel consumption reduction in urban buses by using power split transmissions, "Energy Conversion and Management", Volume 71, s. 159-171, 2013.
  6. Rossetti A., Macor A.: Multi-objective optimization of hydro-mechanical power split transmissions, "Mechanism and Machine Theory", Volume 62, s. 112-128, 2013.
  7. Szlachetka M., Barański G., Grabowski Ł., Majczak A.: Badania sprawności autobusowego silnika spalinowego w warunkach ruchu miejskiego, "Logistyka "- 2014, nr 3, s. 6123-6131.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-5478
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu