BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grzesikiewicz Wiesław (Politechnika Warszawska), Knap Lech (Politechnika Warszawska), Makowski Michał (Politechnika Warszawska), Pokorski Janusz (Politechnika Warszawska)
Tytuł
Identyfikacja charakterystyk stanowiska laboratoryjnego do badania hybrydowego napędu elektryczno-hydrostatycznego
Characteristic identification of a laboratory setup of a hybrid electro-hydrostatic drive
Źródło
Logistyka, Logistyka - nauka, 2015, nr 3, CD 1, s. 1696-1705, rys., tab., fot., wykr., bibliogr. 5 poz.
Słowa kluczowe
Bezpieczeństwo ruchu drogowego, Mechanika, Pojazdy szynowe
Road traffic safety, Mechanics, Rolling stock
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W pracy analizujemy charakterystyki stanowiska laboratoryjnego, będącego modelem elektryczno-hydrostatycznego napędu pojazdu. Podstawowymi zespołami tego stanowiska są: napęd elektryczny, napęd hydrostatyczny oraz bezwładnik odwzorowujący inercję pojazdu. Podstawowe charakterystyki stanowiska są wyznaczane oporami ruchu stanowiska oraz inercją wymienionych zespołów napędowych. Na podstawie dokumentacji technicznej stanowiska ustalono geometryczną postać elementów, które obracają się podczas ruchu stanowiska. Następnie przy użyciu programu do modelowania geometrycznego 3D ustalono masowe momenty bezwładności poszczególnych podzespołów stanowiska. Do wyznaczenia oporów ruchu użyto metodę swobodnego wybiegu bezwładnika. Metoda ta sprowadza się do rozpędzenia bezwładnika, a następnie do rejestracji jego prędkości kątowej, która zmniejsza się na skutek działania oporów ruchu działających na obracające się elementy stanowiska związane z bezwładnikiem. Na podstawie tego pomiaru oraz przyjętego modelu stanowiska zidentyfikowano postać funkcji, która opisuje moment oporów ruchu w zależności od prędkości kątowej bezwładnika.(abstrakt oryginalny)

We present the characteristics of a laboratory setup, which has been built as a model of a vehicle electro-hydrostatic drive. The laboratory setup consists of three main parts: an electric drive, a hydrostatic drive and an inertia element which corresponds to the inertia of a vehicle. In order to determine the characteristics, we use the so-called free coasting method in which we measure angular velocity in time. The resistance torque reduces the angular velocity of rotating parts in time. On the basis of the technical documentation and using system Catia we have prepared 3D geometric models of the drive elements. In that way, we have been able to calculate their mass, moments of inertia and identify the relationship, which describes the motion resistance torque in the function of angular velocity.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Bibliografia
Pokaż
  1. Grzesikiewicz W., Knap L., Makowski M., Symulacyjne badania napędu hydrostatycznego. "Technika Transportu Szynowego", nr 9/2012, Instytut Naukowo-Wydawniczy TTS Sp. z o.o. 2012.
  2. Grzesikiewicz W., Knap L., Makowski M., Matematyczny model napędu elektryczno-hydrostatycznego." Technika Transportu Szynowego", nr 4/2013, EMI-PRESS, 2013.
  3. Grzesikiewicz Wiesław, Zbiciak Artur, Michalczyk Rafał: Analiza modelu napędu pojazdu elektrycznego w programie MATLAB/Simulink, "Logistyka: czasopismo dla profesjonalistów" , Instytut Logistyki i Magazynowania, nr 6, 2014.
  4. Młot A.: Konstrukcyjne metody ograniczania pulsacji momentu elektromagnetycznego w bezszczotkowym silniku prądu stałego z magnesami trwałymi, Autoreferat rozprawy doktorskiej, Opole 2007.
  5. Zaborowski J.: Badanie wpływu struktury układu napędowego na bezpieczeństwo ruchu pojazdu szynowego. Rozprawa doktorska, OWPW, Warszawa 2006.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-5478
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu