BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grzesikiewicz Wiesław (Politechnika Warszawska), Knap Lech (Politechnika Warszawska), Pokorski Janusz (Politechnika Warszawska), Makowski Michał (Politechnika Warszawska)
Tytuł
Dobór regulatora PID do hydrostatycznego napędu pojazdu
A simulation study of a PID regulator parameters in a vehicle with hydrostatic drive
Źródło
Logistyka, Logistyka - nauka, 2015, nr 3, CD 1, s. 1686-1695, rys., wykr., bibliogr. 7 poz.
Słowa kluczowe
Maszyny i urządzenia, Energia, Symulacja
Machinery and equipment, Energy, Simulation
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W pracy przedstawiono model hydrostatycznego napędu pojazdu zasilanego z akumulatora hydropneumatycznego. Przedstawiono matematyczny opis procesów związanych z termodynamiczną przemianą gazu w akumulatorze oraz przetwarzaniem energii gazu na energię kinetyczną pojazdu. Oprócz tego rozpatrywano układ sterowania napędem realizującym zakładany cykl jazdy pojazdu. Dla przyjętego i przedstawionego układu napędowego pojazdu wykonano komputerową symulację ruchu pojazdu obejmującą: rozruch, jazdę ze stałą prędkością oraz odzyskowe hamowanie. Przedstawione zostały wybrane wyniki obliczeń ilustrujące proces przetwarzania energii w hydrostatycznym układzie napędowym. Na podstawie analizy uzyskanych wyników sformułowano wnioski dotyczące modyfikacji modelu napędu oraz układu sterowania.(abstrakt oryginalny)

We present results of mathematical and numerical studies of a vehicle equipped with a hydrostatic drive with hydro-pneumatic accumulator. Numerical studies were carried out using program developed in Matlab/Simulink software. We formulate and analyze a mathematical description of the process related to the thermodynamic conversion of gas in the accumulator and conversion of gas energy into kinetic energy of the vehicle. In addition, the drive control system is considered during the vehicle motion with assumed ECE15 drive cycle. For the vehicle powertrain considered, computer simulations of the vehicle motion during accelerations and regenerative braking have been conducted. We discuss their results in order to illustrate the process of energy conversion in the hydrostatic drive and hydro-pneumatic accumulator. On the basis of these results, modifications of both the mathematical model and control system are subsequently proposed.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Bibliografia
Pokaż
  1. Grzesikiewicz W., Knap L., Makowski M., Symulacyjne badania napędu hydrostatycznego. "Technika Transportu Szynowego", nr 9/2012, Instytut Naukowo-Wydawniczy TTS Sp. z o.o. 2012.
  2. Grzesikiewicz W., Knap L., Makowski M., Matematyczny model napędu elektryczno-hydrostatycznego. "Technika Transportu Szynowego", nr 4/2013, EMI-PRESS, 2013.
  3. Grzesikiewicz W., Kanp L., Makowski M., Pokorski J: Symulacyjne badania ruchu pojazdu z napędem hydrostatycznym. "Logistyka", 4/2014.
  4. Hu H., Smaling R., Baseley S.J., Advanced Hybrid: Powertrains for Commercial Vehicles. SAE International 2012.
  5. Krasucki J., Rostkowski A., Projektowanie hybrydowych elektrohydraulicznych układów napędowych na przykładzie maszyn roboczych z osprzętem dźwignicowym. WNITE-PIB. Radom 2010.
  6. Pawelski Z., Napęd hybrydowy dla autobusu miejskiego. WPŁ 1996.
  7. Stryczek S., Napęd hydrostatyczny t II. WNT, Warszawa 1992.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-5478
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu