BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bąkiewicz Anna (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Family Business in the Gangnam Style
Źródło
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2013, t. 14, z. 6, cz. 2, s. 51-62, tab., bibliogr. 14 poz.
Entrepreneurship and Management
Tytuł własny numeru
Firmy Rodzinne - wyzwania globalne i lokalne
Słowa kluczowe
Przedsiębiorstwo rodzinne, Kartel, Struktura gospodarki
Family-owned business, Cartel, Economic structure
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Azja Wschodnia
Eastern Asia
Abstrakt
The paper aims at deriving the major futures of big Asian family businesses. Three major kinds of Japanese and Korean conglomerates are described with the basic attributes of their structures included. The fundamental features of the companies are summarized and similarities and differences between the various cartels are selected. This leads to a range of factors that can be considered as crucial for the performance of big family businesses in East Asia. An attempt to get consequences for individual businesses and the whole economy out of the Asian experiences ends our presentation. Our synthesis leads to the conclusion that big family businesses in East Asia can produce both positive and negative influences. And it applies to the effects concerning both individual companies and the economy taken as a whole. Moreover, it seems that the influences rise with the size of a conglomerate and with the intensity of the state support(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamska M. (2009), Wpływ przedsiębiorczości rodzinnej na gospodarkę kraju [w:] G. Wrzeszcz-Kamińska (red.), Spójność społeczna i ekonomiczna Unii Europejskiej, Wyższa Szkoła Handlowa, Wrocław.
  2. Amsden A. (1989), Asia's Next Giant South Korea and Late Industrialization, Oxford Univ. Press, New York.
  3. Bąkiewicz A. (1995), Relations between small and large firms in developing countries, "Afryka, Azja, Ameryka Łacińska", vol.73.
  4. Bąkiewicz A. (2008), Small and Medium Enterprises in South Korea. In the Shadow of Big Brothers, "Asia & Pacific Studies", vol. 2.
  5. Bąkiewicz A. (2010), Strukturalne aspekty rozwoju gospodarczego. Doświadczenia azjatyckie, WUW, Warsaw.
  6. Chakrabarty S. (2009), The Influence of National Culture and Institutional Voids on Family Ownership of Large Firms: A Country Level Empirical Study, "Journal of International Management",no. 15(1).
  7. Huffman J. (1997), Modern Japan: An Encyclopedia of History, Culture and Nationalism, Routledge.
  8. Kachaner N., Stalk G., Bloch A. (2012), What You Can Learn from Family Business, "Harvard Business Review", November
  9. La Porta R., Lopez-de-Silanes F., Shleifer A. (1999), Corporate Ownership around the World, "Journal of Finance", no. 54 (2).
  10. Moskalev S., Park S. Ch. (2010), South Korean Chaebols and Value-Based Management, "Journal of Business Ethics", no 92.
  11. O'Hara W.T., Mandel P. (2013), The World's Oldest Family Companies, Bryant College's Institute for Family Enterprise, Smithfield,
  12. http://www.griequity.com/resources/industryandissues/familybusiness/oldestinworld.htm; www.bizaims.com/ content/the-100-oldest-companies-world (25.03.13).
  13. Pearl J.A., Leah K. (2009), The world's largest family businesses, "Family Business", Spring.
  14. Socik D. (2013): Czebole i chińskie przedsiębiorstwa rodzinne, http://www. exporter.pl/zarzadzanie/management/japlczebole.html (25.03.13).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-2486
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu