BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Labuda Wojciech (Akademia Morska w Gdyni), Charchalis Adam (Akademia Morska w Gdyni)
Tytuł
Analiza rozkładu sił i temperatury skrawania dla procesu toczenia wykończeniowego czopów wałów pomp okrętowych
Analysis of the distribution of cutting forces and temperature for the finish lathing of marine pump shaft pins
Źródło
Logistyka, Logistyka - nauka, 2015, nr 3, CD 1, s. 2764-2771, rys., tab., bibliogr. 8 poz.
Słowa kluczowe
Budownictwo okrętowe, Sektor okrętowy, Mechanika, Innowacje
Shipbuilding, Shipping sector, Mechanics, Innovations
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Pompy krętne znalazły powszechne zastosowanie na statkach. W siłowniach okrętowych odśrodkowe pompy krętne stosowane są w obiegach chłodzenia silników średniej i dużej mocy, do zasilania kotłów oraz w instalacjach zęzowych, balastowych i przeciwpożarowych. Bardzo szerokie zastosowanie pomp krętnych na pokładzie związane jest z ich licznymi zaletami . Podczas eksploatacji wirowych pomp okrętowych dochodzi do zużycia kadłuba, wirnika, uszczelnień i wału. W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące toczenia wykończeniowego czopów wałów pomp okrętowych. Badania przeprowadzono na wałku ze stali nierdzewnej X5CrNi18 - 10 o średnicy 60 mm. Toczenie wykończeniowe wałów przeprowadzono na tokarce uniwersalnej CDS 6250 BX - 1000. Proces skrawania wykonano przy użyciu wymiennych płytek wieloostrzowych firmy Sandvik Coromant. Do badań wykorzystano płytki standardowe (MF), płytki o zwiększonej dokładności wykonania (UM) oraz płytki dogładzające z technologią Wiper (WF). Podczas procesu toczenia zastosowano optymalne parametry skrawania. Toczenie czopów wałów przeprowadzono dla kąta przystawienia równego 90°. Do procesu toczenia wykorzystano siłomierz DKM 2010. Podczas badań określono wpływ geometrii noża tokarskiego i optymalnych parametrów skrawania na wartość sił i temperatury skrawania stali stosowanej na wały pomp okrętowych. (abstrakt oryginalny)

Angular momentum pumps are very often applied onboard ships. These pumps are used in cooling circuits of medium and high power engines, power plant boiler s and in bilge, bal last and firefighting installations. Very ex t ensive use of angular momentum pumps on board is connected with their advantages. During operation the wear of marine hull, the rotor and shaft seals takes place. The article presents the research results of pum p shaft pins finish lathing. The research was performed on a roller 60 mm in diameter made of X5CrNi18 - 10 steel. The finish tooling of pump shaft pins was carry out on a universal CDS 6250 BX - 1000 centre lathe. The finish lathing process was carried out by means of Sandvik Coromant cutting tool with replaceable inserts. In the research of lathing process used standard inserts (MF), inserts with increased tolerance (UM) and inserts with Wiper technology (WF). During lathing the optimal machining parameters were used . The cutting process was performed at side angle of 90° . The process of lathing used cutting tool dynamometer DKM 2010. During the research, the effect of cutting tool geometric and optimal cutting parameter on the cutting f orces and temperature of steel applied to marine pumps shaft pins was determined.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Bibliografia
Pokaż
  1. Dyl T., Finishing intermetallic coatings in order to reduce the surface roughness.Journal of KONES Powertrains and Transport2013, Vol. 20, No. 1.
  2. Dyl T., The finishing of composite coatings in aspect of surface roughness reduction, Journal of KONES Powertrains and Transport 2013, Vol. 20, No. 2.
  3. Dyl T., Starosta R., Określenie wpływu geometrii i rodzaju materiału płytek skrawających na topografię toczonych powłok kompozytowych. Inżynieria Materiałowa2012, Nr 6.
  4. Dyl T., Starosta R., Wpływ geometrii i gatunku płytek skrawających na strukturę geometryczną toczonych powłok stopowych, Inżynieria Materiałowa 2011, Nr 4.
  5. Labuda W., Charchalis A. Ocena wpływu geometrii noża tokarskiego na strukturę geometryczną powierzchni czopów wałów wykonanych ze stali austenitycznej, Logistyka 2014, nr 6.
  6. Labuda W., Ocena przydatności obróbki nagniataniem do poprawy właściwości eksploatacyjnych wałów pomp okrętowych. Rozprawa doktorska 2013.
  7. Labuda. W., The analysis of cutting tool geometric on cutting forces and surface roughness of steel applied to marine pumps shaft pins, Journal of KONES Powertrains and Transport2014, Vol. 21, No. 1.
  8. Starosta R., Dyl T., Obróbka wykańczająca natryskiwanych płomieniowo powłok Ni-Al, ocena zużycia borazonowych płytek skrawających,. Tribologia. Teoria i Praktyka 2011, Nr 4.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-5478
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu