BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sebastyańska-Targowska Izabela (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Tytuł
Poznawcze uwarunkowania funkcjonowania zawodowego pielęgniarki
Cognitive Functioning Conditions of Professional Nurses
Źródło
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2013, t. 14, z. 10, cz. 2, s. 109-120, bibliogr. 15 poz.
Entrepreneurship and Management
Tytuł własny numeru
Wybrane problemy organizacji i zarządzania w pielęgniarstwie. Pielęgniarstwo bez granic
Słowa kluczowe
Procesy poznawcze, Personel medyczny, Psychologia człowieka
Cognitive processes, Medical staff, Human psychology
Uwagi
summ.
Abstrakt
Artykuł stanowi teoretyczny przyczynek do analizy wybranych, nieświadomych procesów poznawczych jako predyspozycji psychicznych warunkujących funkcjonowanie zawodowe pielęgniarki. Tekst łączy dane z literatury przedmiotu z doświadczeniami autorki w zakresie trzech rodzajów psychoterapii: humanistycznej, ericksonowskiej i programowania neurolingwistycznego. Inspiracją do podjęcia tematu stały się doświadczenia w obszarze dydaktyki ze studentami pielęgniarstwa WNM UWM. Praca dydaktyczna z grupą zawodową pielęgniarek ujawniła z ich strony silną potrzebę wiedzy i umiejętności w zakresie poznania własnych, nieświadomych strategii myślenia jako form życia psychicznego, determinujących osobiste i zawodowe funkcjonowanie. Podstawą analizy jest uznanie obowiązującej w psychologii humanistycznej, holistycznej i personalistycznej koncepcji człowieka. Holizm zakłada integralność ciała, umysłu i ducha. Wskazuje tym samym wzajemną zależność między procesami psychicznymi a funkcjonowaniem w wymiarze życia osobistego, społecznego i zawodowego. Personalizm podkreśla intencjonalność oraz podmiotowość istnienia i działania.(fragment tekstu)

The high level of medical services, advancing their specialization is the role of modern nursing. The growing importance of nursing in health care calls for a permanent professional development of its representatives. It depends on the development of a number of external and internal factors or psychological predispositions. The analysis is the impact of policy thinking as a psychological predispositions on the functioning of professional nurses. The problem is: To what extent and scope of nurse's thinking strategies determines her functioning at work? The analysis is the recognition of a holistic and personalistic conception of man. The aim is to show the importance for the functioning of the professional nurses to have the mental attitude to think in terms of strategy. Target is a cognitive and practical at the same time. The knowledge gained can be an inspiration in the design of preventive education programs in the field of self-psychological, counseling and crisis intervention for nurses working in a profession. It may be one of the reasons justifying the need for the benefit of counseling as a permanent, but at the same time an element of voluntary support of this professional group. As a consequence, may contribute to the comfort nurses, personal satisfaction and a sense of self-excitation of positive motivation to improve their qualifications. Healthy and strong mental health professionals is mean better quality health care and improve the effectiveness of the treatment process.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Alder H., Heather B. (2008), NLP w 21 dni, Wydawnictwo Rebis, Poznań.
  2. Bandler R., Grinder J. (1995), Z żab w księżniczki, GWP, Gdańsk.
  3. Bandler, R., Grinde, J. (1975), The Structure of Magic: a book about language and therapy, Science and Behavior Books, San Francisco.
  4. Colman M., A. (2009), Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  5. Grzywacz-Kaczyńska M. (1977), Psychologia dla każdego, Warszawa.
  6. Haag S. (2004), NLP w ćwiczeniach, Wydawnictwo Ravi, Łódź.
  7. Jarosz M. (1988), Psychologia lekarska, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa.
  8. Lewicka M. (2000), Myślenie i rozumowanie [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, GWP, Gdańsk.
  9. O`Connor J., Seymour J. (1996), NLP, Wydawnictwo Zysk i Ska, Poznań.
  10. Ready R., Burton K. (2008), NLP dla Bystrzaków, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  11. Rogers R.C. (2002a), O stawaniu się osobą, Wydawnictwo Rebis, Poznań.
  12. Rogers R.C. (2002b), Sposób bycia, Wydawnictwo Rebis, Poznań.
  13. Szewczuk W. (1966), Psychologia, t. 1, PWN, Warszawa.
  14. Trzcieniecka-Green A. (2006), Psychologia Podręcznik dla studentów kierunków medycznych, UNIVERSITAS, Kraków.
  15. Wojtyła K. (1994), Osoba i czyn, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-2486
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu