BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Majewska Maria (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Jantoń-Drozdowska Elżbieta (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Tytuł
Metaanaliza motywatorów zwiększających produktywność pracownika wiedzy
Meta-analysis of the Motivators Increasing the Knowledge Worker Productivity
Źródło
Marketing i Rynek, 2016, nr 3 (CD), s. 521-530, bibliogr. 21 poz.
Słowa kluczowe
Metaanaliza, Pracownicy wiedzy, Motywowanie pracowników, Produktywność
Meta-analysis, Knowledge workers, Motivating employees, Productivity
Uwagi
streszcz., summ., Artykuł dostępny na płycie CD
Abstrakt
Celem opracowania jest dokonanie metaanalizy wyników badań różnych autorów nad problematyką motywowania pracownika wiedzy. Przegląd literatury przedmiotu posłużył identyfikacji głównych zasad, które mogą być użyteczne w kształtowaniu strategii motywacyjnej odnoszącej się do pracownika wiedzy. W pierwszej części opracowania przedstawiono pojęcie pracownika wiedzy i cechy go wyróżniające. Jest to bowiem potrzebne, aby zrozumieć, co zachęca ten rodzaj kapitału pracowniczego do zwiększenia produktywności. W drugiej części, opierając się na dorobku P. Druckera, zaprezentowano różnego typu bodźce motywacyjne zalecane w przypadku pracownika wiedzy. (abstrakt oryginalny)

This article aims at conducting the meta-analysis of the research results on the subject how to motivate the knowledge worker described by various authors. The literature review was helped in identifying the main principles that are important in shaping motivating strategy for knowledge workers. The first section of the article presents the notion of knowledge worker as a purpose of motivating activities. In the second section, following the guidelines of P. Drucker, are presented various types of motivators recommended for the knowledge worker. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Cortrada, J.W. (1998). Where did Knowledge Workers Come From? W: J.W. Cortada (red.), Rise of the Knowledge Worker (3-22). Woburn, MA: Butterworth-Heinemann.
  2. Dovey, K. i White, R. (2005). Learning about learning in knowledge-intense organisations. The Learning Organisation, 12(3), 246-60.
  3. Drucker, P.F. (1995). Zarządzanie w czasach burzliwych. Kraków: Czytelnik.
  4. Drucker, P.F. (1998). Praktyka zarządzania. Kraków: Czytelnik.
  5. Drucker, P.F. (1999a). Knowledge - Worker Productivity: The Biggest Challenge. California Management Review, 41 (2), 79-94.
  6. Drucker, P.F. (1999b). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  7. Drucker, P.F. (2000). Zarządzanie w XXI wieku. Warszawa: MUZA SA.
  8. Frick, D.E. (2011). Motivating the Knowledge Worker. Defense Acquisition Research Journal: A Publication of the Defense Acquisition University, 18(4), 368-87.
  9. Griffin, A. (1997). PDMA research on new product development practices: Updating trends and benchmarking best practices. Journal of Product Innovation Management, 14(6), 429-58.
  10. Hesketh, B., Gardner, D. i Lissner, D. (1992). Technical and managerial career paths: an unresolved dilemma. International Journal of Career Management, 4(3), 9-16.
  11. Horwitz, F.M., Heng, C.T. i Quazi, H.A. (2003). Finders, keepers? Attracting, motivating and retaining knowledge workers. Human Resources Management Journal, 13(4), 23-44.
  12. Horwitz, F.M., Heng, C.T., Quazi, H.A., Nonkwelo, C. i Eck, Paul van (2006). Human resources strategies for managing knowledge workers: an Afro-Asian comparative analysis. The International Journal of Human Resources Management, 17(5), 775-811.
  13. Huang, T.-P. (2011). Comparing motivating work characteristics, job satisfaction, and turnover intention of knowledge workers and blue-collar workers, and testing a structural model of the variables' relationships in China and Japan. International Journal of Human Resource Management, 22(4), 924-44.
  14. Kelly, C. (2007). Managing the relationship between knowledge and power in organisations. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 59(2), 125-38.
  15. Kumar, S. (2011). Motivating Employees: An Exploratory Study on Knowledge Workers, South Asian Journal of Management, 18(3), 26-47.
  16. Lord, R.L. i Farrington, Ph. (2006). Age-Related Differences in the Motivation of Knowledge Workers. Engineering Management Journal, 18(3), 20-26.
  17. Petroni, A. i Colacino, P. (2008). Motivation Strategies for Knowledge Workers: Evidences and Challenges. Journal of Technology Management & Innovation, 3(3), 21-32.
  18. Šajeva, S. (2007). Identifying Factors Affecting Motivation and Loyalty of Knowledge Workers. Economics & Management, 12, 643-52.
  19. Shandler D. (2009). Motivating the Millennial Knowledge Worker: Help Today's Workforce Succeed in Today's Economy, A Crisp Book: Axzo Press.
  20. Thite, M. (2004). Strategic positioning of HRM in knowledge-based organizations. The Learning Organization, 11(1), 28-44.
  21. Toit, A.S.A. du, Staden, R.J. i van Steyn, P.D. (2011). South Africa's Future Knowledge Workers: A Peep into their Goals and Motivations for Innovation. African Journal of Library, Archives & Information Science, 21(2), 87-97.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu