- Autor
- Nasierowski Wojciech (Academy of Management in Łódź), Mikula Bogusz (Cracow University of Economics, Poland)
- Tytuł
- The Polish Culture-Social-Economic Features as a Basis to Create Knowledge-Based Organizations' Culturs
- Źródło
- Journal of Intercultural Management, 2011, vol. 3, nr 1, s. 64-80, tab., bibliogr. 39 poz.
- Słowa kluczowe
- Gospodarka oparta na wiedzy (GOW), Kultura organizacyjna, Wiedza w organizacji
Knowledge-based economy, Organisational culture, Knowledge in organization - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Polish national culture is explored from the perspective of its capacity to absorb recommendations and requirements of organizational culture in knowledge-based, learning organizations. The issue is important because more and more Polish firms are starting to operate in the so-called high-tech sectors. It is noticeable that, mainly due to a tradition of using highly centralized mechanistic structures, high Uncertainty Avoidance and high Power Distance, the development of the organizational culture characteristic of knowledge-based companies may be fraught with difficulties. On the other hand, somewhat ambivalent levels of Individualism (a mixture of very high and very low levels) and a comparatively moderate level of Masculinity, may assist in the creation of an organizational culture that fits knowledge-based firms well. (original abstract)
- Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Aniszewska G., 2007. Kultura organizacyjna - istota zjawiska [in:] Kultura organizacyjna w zarządzaniu. Warszawa: PWE.
- Arundel A., Bordoy C., and Kanerva M., 2005. Neglected innovators: How do innovative firms that do not perform R&D innovate?, InnoMetrix, Merit.
- Baumol W.J., 2002. The free-market innovation machine: Analysing the growth miracle of capitalism. Princeton: Princeton University Press.
- Cewińska J., Wojtaszczyk K., 2005. Dysfunkcje w zarządzaniu zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach regionu łódzkiego w świetle badań empirycznych [in:] Dysfunkcje zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Cewińska J., Wojtaszczyk K., 2007. Przeciwdziałanie dysfunkcjom i patologiom w miejscu pracy jako zadanie organizacji XXI wieku [in:] Społeczne aspekty przeobrażeń organizacyjnych. Warszawa: Difin.
- Daft R., 2004. Organization Theory and Design, Thompson - South-Western.
- Duncan W.J., 1989. Organizational culture: Getting a fix' on an elusive concept. Academy of Management Executive, Vol. 3, pp. 229-236.
- GII, 2009. Global Innovation Index (www.managementtoday.co.uk/news/610009/ - retrieved on 16/03/2009).
- Glińska-Neweś A., 2007. Kulturowe uwarunkowania zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. Toruń: Towarzystwo Naukowej Organizacji i Zarządzania, Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności "Dom Organizatora".
- Hofstede G., 1982. Scoring guide for values survey module, 1982 version, IRIC, Rijksuuniversiteit Limburg.
- Hofstede G., 1984. Culture consequences: International differences in work-related values. Beverly Hills: Sage.
- Hofstede G., Hofstede G.J., 2005. Cultures and Organisations. Software of the Mind. Copyright: by Geert Hofstede BV.
- Hofstede G. 1997. Cultures and Organisations. Software of the Mind. New York: McGrow-Hill.
- Hofstede G., 2000. Kultury i organizacje. Warszawa: PWE.
- Jacques E. 1951. The changing culture of a factory. London: Tavistock.
- Jashapara A., 2006. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. (original: Knowledge Management: An Integrated Approach, Person Education Limitem 2004).
- Kedia Ben L., Rabi S. Bhagat, 1988. Cultural constraints on transfer of technology across nations: Implications for research in international and comparative management. Academy of Management Review, Vol. 13, No. 4, pp. 559-571.
- Kubik K., 2006. Przedsiębiorczość determinantą sukcesu współczesnego menedżera [in:] Kształtowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Cisek M. (ed.). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
- Leibold M., Probst G., Gibbert M., 2002. Strategic Management in the Knowledge Economy, Publicis KommunikationsAgentur Gmbh, GWA, Erlanger.
- March James G., 1991. Exploration and exploitation in organizational learning. Organization Sciences, Vol. 2, No. 1, pp.71-87.
- Martel L., 2002. The principles of high performance and how to Apple them. Journal of Organizational Excellence, Autumn, pp.49-59.
- Mikuła B., 2007. Kultura organizacji inteligentnej [in:] Podstawy zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy, Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. Warszawa: Difin.
- Mikuła B., 2006. Organizacje oparte na wiedzy. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
- Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A., 2002. Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku. Warszawa: Difin.
- Mikułowski-Pomorski J., 2007. Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzynarodowej i komunikowaniu medialnym. Kraków: Universitas.
- Morawski M., 2006. Zarządzanie wiedzą. Organizacja - system - pracownik. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
- Nasierowski W., Mikuła B., 1998, Cultural Dimensions of Polish Managers: Hofstede's Indices. Organization Studies, No 19.
- OECD, 1999. Managing National Innovation Systems. Paris, France.
- PETCI, 2006. European Trend Chart on Innovation, Annual Innovation Policy Trends and Appraisal Report - Poland, European Commission.
- Porter M., 2006. [in:] Competitiveness in a globalised world: Michael Porter on the microeconomic foundations of the competitiveness of nations, regions, and firms, by Snowdon B. and Stonehouse G. Journal of International Business Studies, Vol. 37, pp.163-175.
- Roberts J., 2004. The modern firm. Organizational design for performance and growth. Oxford: Oxford University Press.
- Rodriguez-Pose A., 2001. Is R&D investment in lagging areas of Europe worthwhile? Theory and Empirical evidence, Regional Science.
- Romańczuk A., 2000. Zarządzanie wiedzą w Xeroksie, Humanizacja Pracy. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, No. 4.
- Rutka R., Czerska M., 2005. Społeczno-organizacyjne bariery zarządzania wiedzą w polskich jednostkach gospodarczych. Identyfikacja i sposób ograniczenia [in:] Wiedza jako czynnik międzynarodowej konkurencyjności w gospodarce, Godziszewski B., Hoffer M., Stankiewicz M.J. Toruń: TNOiK, Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności "Dom Organizatora".
- Sitko-Lutek A., 2004. Wpływ znajomości kulturowych uwarunkowań doskonalenia menedżerów na skuteczność procesów organizacyjnego uczenia się [in:] Instrumenty i formy organizacyjne procesów zarządzania w społeczeństwie informacyjnym, Vol. 2. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
- Stor M., 2008. Kulturowa interpretacja problemów kadrowo-organizacyjnych w korporacjach międzynarodowych w Polsce - wyniki badań empirycznych [in:] Koncepcje zarządzania kapitałem ludzkim we współczesnych organizacjach, Stankiewicz J., (ed.). Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
- Sułkowski Ł., 2005. Epistemologia w naukach o zarządzaniu. Warszawa: PWE.
- WCY, 2008. World Competitiveness Yearbook, Lausanne, Switzerland.
- Wiig Karl M., 1999. Introducing Knowledge Management into the Enterprise [in] Knowledge Management Handbook, Liebowitz J., (ed.). Boca Raton: CRC Press LLC.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2080-0150
- Język
- eng