BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pyszka Adrian, Piłat Michał (Cracow University of Economics, Poland)
Tytuł
Applying Trompenaars Typology of Organizational Culture to Implementation of CSR Strategy
Źródło
Journal of Intercultural Management, 2011, vol. 3, nr 2, s. 113-125, tab., rys., bibliogr. 26 poz.
Słowa kluczowe
Kultura organizacyjna, Społeczna odpowiedzialność biznesu
Organisational culture, Corporate Social Responsibility (CSR)
Uwagi
summ.
Abstrakt
The paper is a consequence of authors' interests in the fields of organizational culture as well as corporate social responsibility (CSR). Nowadays both fields continue to gain the mangers' attention as they seem to be important component of what company is all about. The study aims to demonstrate whether Trompenaars bipolar model of organizational culture could prove useful while implementing CSR strategy and to propose some good practice in this case. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Baran G.: Raportowanie jako ważny element powiązania społecznej odpowiedzialności ze strategią organizacji [w:] A. Nalepka, A. Ujwary-Gil, red., Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastających wymagań konsumentów, WSB-NLU, Nowy Sącz 2009.
  2. Brammer S., Millington A.: 2003, The Effect of Stakeholder Preferences, Organizational Structure and Industry Type on Corporate Community Involvement, Journal of Business Ethics 45, 213-226.
  3. Bratnicki M., Kryś R., Stachowicz J.: Kultura organizacyjna przedsiębiorstw. Ossolineum, Wrocław 1988, p. 67.
  4. Brown A.: Organizational Culture: A Key to effective leadership and organizational development, "Leadership and Organizational Development Journal" 1992.
  5. Brown: Organizational Culture. Pitman Publishing. London 1995, s. 6.
  6. Cameron K.S., Quinn R.E. Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. Addison Wesley Longman, 1999.
  7. Carroll A.B., Buchholtz A.K.: Business and society: ethics and stakeholder management (4th edn.) Cincinnati, Thomson Learning, 2000, p.27.
  8. Carroll A.G.: The four faces of corporate citizenship. Business and Society Review, 1974, 100 (1), 1-7.
  9. Crane A., Matten D.: Business Ethics, Oxford University Press, 2007, p.23.
  10. Davis K., Blomstrom R.: Business and Society: Environment and Responsibility, Wyd.3, McGraw-Hill, New York, 1975, [za:] Rybak M.: Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2004, s.28-29.
  11. Dobni C.B.: Measuring innovation culture in organizations. The development of a generalized innovation culture construct using exploratory factor analysis, 'European Journal of Innovation Management', Vol. 11, No. 4, 2008, p. 540-545.
  12. Hodgetts F., Luthans J.P.Doh: International management. Culture Strategy and Behavior, McGraw-Hill, New York 2006, s. 93.
  13. Hofstede G.: Kultury i organizacje, PWE. Warszawa 2000, s. 51.
  14. Laszlo Ch.: Firma Zrównoważonego Rozwoju, Studio Emka, Warszawa, 2008, p.34.
  15. Maon F., Lindgreen A., Swaen V.: Designing and Implementing Corporate Social Responsibility: An Integrative Framework Grounded in Theory and Practice. Journal of Business Ethics (2009) 87:71-89.
  16. McWilliams A., Siegel D.: Corporate Social Responsibility: A Theory Of The Firm Perspective. Academy of Management Review 2001, Vol. 26, No. 1, 117-127.
  17. Michelman P.: Is corporate culture still important. Harvard Business Review Online, Wednesday June 6, 2007.
  18. Nord W.R., Riggs Fuller S.: Increasing Corporate Social Responsibility Through an Employee-centered Approach. Employ Respons Rights J (2009) 21:279-290.
  19. Piłat M.: Innovation through simplicity. Practical ways to put innovation into business practice, [in:] P. Cervinek, P. Musil: New Economic Challenges, Masarykova Univerzita, Brno 2010, p. 47.
  20. R.J. House, P.J. Hanges, M. Javidan, P. Dorfman, V. Gupta: Culture, Leadership and Organizations: The GLOBE study of 62 societies, Sage Publications, London/New Dehli 2004, p. 201.
  21. Sharp Z., Zaidman N.: Strategization of CSR. Journal of Business Ethics (2010) 93:51-71.
  22. Trompenaars F.: Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business, Irvin Publishing, Burr Ridge IL 1994, p. 154.
  23. United Nations. 1987. "Report of the World Commission on Environment and Development." General Assembly Resolution 42/187, 11 December 1987. Retrieved: 2007-04-12.
  24. Van de Ven B., Jeurissen R.: Competing Responsibly, Business Ethics Quarterly, Vol.15, Iss. 2, 2005.
  25. Visser W., Matten D., Pohl M., Tolhurst N.: The A to Z of Corporate Social Responsibility, 2nd, Revised and Updated Edition, 2010.
  26. Waddock S.A., Bodwell Ch., Graves S.B.: Responsibility: The new business imperative Academy of Management Executive. 2002, Vol, 16, No. 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-0150
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu