BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sułkowski Łukasz (Academy of Management SWSPiZ)
Tytuł
Types of Metaphors of Organisation
Źródło
Journal of Intercultural Management, 2011, vol. 3, nr 2, s. 221-227, bibliogr. 25 poz.
Słowa kluczowe
Metafory organizacyjne, Procesy organizacyjne
Organisational metaphors, Organisational processes
Uwagi
summ.
Abstrakt
The purpose of this article is to present the variety and types of metaphors and give examples of their use in organisational discourse. Metaphoric thinking is a useful approach to make out the organisation and is permanently blended in the management cognition process. Metaphors constitute a part of language and their changing is connected with transformation of the way of thinking and speaking and, thus, organisation actions. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Alvesson M., Willmott H., Making Sense of Management. A Critical Introduction. London: Sage 1996.
  2. Canton G., Cesar, "La metaforologia como laboratorio antropologico" (pags. 9-25), studio introductorio a: Hans Blumenberg, Conceptos en historias, Sintesis 2003, 303 pags.
  3. Clancy J.J., The Invisible Powers. The Language of Business, Lexington Books, Lexington 1989.
  4. Duberley J., Johnson Ph., Understanding Management Research: An Introduction to Epistemology. London, Sage, 2003b, s. 128.
  5. Gannon M. (1998). Intergrating context, cross-cultural dimensions, and cultural metaphors in management education and training. Paper presented at the Biennial International Conference of the Western Academy of Management, Isthanbul, Turkey, June 28-July 2, 1998.
  6. Heracleous L. and C.D. Jacobs. 2008a. Crafting strategy: The role of embodied metaphors. Long Range Planning, 41: 309-325.
  7. http://en.wikipedia.org/wiki/Metaphor.
  8. http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3982076.
  9. http://literaryzone.com, metaphor, Internet.
  10. http://sjp.pwn.pl/slownik/2482594/metonimia.
  11. Jakel O., Metafory w abstrakcyjnych domenach dyskursu, Universitas, Kraków 2003, s. 229-235.
  12. Kostera M., Postmodernizm w zarządzaniu, PWE, Warszawa 1996.
  13. Kotler Ph., Marketing, Rebis, Poznań 2005.
  14. Kwiatkowski S., O psie, płocie, paradygmacie teorii organizacji i przyszłości praktyki zarządzania, "Przegląd Organizacji", 1995: nr 12, 1996: nr 1.
  15. Lakoff G., Johnson M., Metaphors we live by, Chicago University Press, Chicago 1980, s. 81.
  16. Manning P.K., "Metaphors of the Field: Varieties of Organizational Discourse." Administrative Science Quarterly, 24: 660-671, 1979.
  17. Morgan G., Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 1997.
  18. Morgan, G. "Paradigms, Metaphors and Puzzle Solving in Organization Theory." Administrative Science Quarterly, 25: 605-622, 1980.
  19. Muna F.A., 7 Metaphors on Management. Tools for Managers in the Arab World, Gower, Burligton 2003, s. XV-XIX.
  20. Niemczyk J., Analogie w naukach o zarządzaniu, "Organizacja i kierowanie", nr 3 (109), 2002, s. 17.
  21. Schmidt C.M., Methaphor and Cognition: A Cross-Cultural Study of Indigenous and Universal Constructructs in Stock Exchange Reports, Intercultural Communication, ISSN 1404-1634, 2002, issue 5, http://www.immi.se/intercultural/.
  22. Sproull R.L., A Scientist's Tools for Business: Metaphors and Modes of Thought. Rochester, NY: University of Rochester Press, 1997.
  23. Sułkowski Ł., Czy rynek można postrzegać jako pole bitwy, "Przegląd Organizacji", nr 10, 2003.
  24. Sułkowski Ł., Temple, church and religion metaphors in values management, "Management", nr 1, 2008.
  25. Tsoukas H., "The Missing Link: A Transformational View of Metaphors in Organizational Science." Academy of Management Review, 16: 566-585, 1991.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-0150
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu