BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sułkowski Łukasz (Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania)
Tytuł
Two Paradigms in Management Epistemology
Źródło
Journal of Intercultural Management, 2010, vol. 2, nr 1, s. 109-119, tab., bibliogr. 36 poz.
Słowa kluczowe
Epistemologia, Nauki o zarządzaniu
Epistemology, Management sciences
Uwagi
summ.
Abstrakt
The dichotomy presented in this article is not the only possible way of ordering epistemology. However this approach is deeply rooted in the awareness of specialists from the area of management. Some perceive the scientist's role as that of a researcher for tangible, quantitative, "hard" results, while the others stay in the circle of qualitative results, interpretative and "soft" ones. The opportunity to exceed the manicheism of such perspective on management is the negation of apparent obviousness of their own vision of the organisational world, leading to the formation and interpretation of other cognitive positions. On this stage sciences of management need epistemological reflection which will lead to the development of the researchers' self-awareness. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Przybyła M., 2002. Integracyjne i dezintegracyjne aspekty nauki o zarządzaniu [in:] H. Jagoda, J. Lichtarski (ed.), Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Integracja i dezintegracja. Wrocław: Wyd. Akademii Ekonomicznej, pp. 135-136.
  2. Sułkowski Ł., 2004. Neopozytywistyczna mitologia o zarządzaniu. Organizacja i kierowanie, No. 1.
  3. Radcliffer-Brown A.R., 1952. On the Concept of Function in Social Science [in:] Structure and Function in Primitive Society. The Free Press of Glencoe, pp. 192-193.
  4. Merton R., 1982. On Social Structure and Science. Chicago, London.
  5. Bertalanffy Von L., 1960. General Systems Theory: Foundations, Development. New York: George Braziller.
  6. Boulding K.E., 1956. General Systems Theory, the Skeleton of the Science. Management Science, No. 8.
  7. Zieleniewski J., 1969. Organizacja i Zarządzanie. Warszawa: PWN.
  8. Martan L., 2002. Rozważania o nauce o kierowaniu organizacjami. Organizacja i kierowanie, No. 2(108).
  9. Lichtarski J. (ed.), 1997. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Wrocław: Wyd. Akademii Ekonomicznej, p. 10.
  10. Gruszecki T., 2002. Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Warszawa: PWN, pp. 42-43.
  11. Wheatley M.J., 1999. Leadership and the New Science. Discovering Order in a Chaotic World. San Francisco: Berret-Koehler Publishers, pp. 10-11.
  12. Weick K., 1979. The Social Psychology of Organising. Reading, MA: Addison-Wesley.
  13. Smircich L., 1983. Organisations as Shared Meaning [in:] Organisational Symbolism. Greenwich: JAI Press, pp. 55-65.
  14. Pfeffer J., Salancik G.R., 1978. The External Control of Organisations: a Resources Dependence Perspective. New York: Harper and Row.
  15. Hatch M.J., 2002. Teoria organizacji. Warszawa: PWN.
  16. Berger P.L., Luckmann T., 1966. The Social Construction of Reality: A Treatsie in the Sociology of Knowledge. Doubleday, Garden City: Anchor Books.
  17. Suk-Young Chwe M., 2001. Rational Ritual. Culture, Coordination and Common Knowledge. Princeton University Press and Oxford, pp. 79-82.
  18. Deschamps J-C., 1996. Les theories de l'attribution [in:] Des attitudes aux attribution. Sur la consctruction de la realite sociale. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, pp. 220-221.
  19. Koontz H., 1961. The Management Theory Jungle. Journal of the Academy of management, Vol. 4, No. 3.
  20. Bielski M., 1996. Organizacje; istota, struktury, procesy. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
  21. Leavitt H.J., 1965. Applied Organisational Change in Industry [in:] Handbook of Organisation. Chicago.
  22. Armstrong M., 1995. A Handbook of Management Techniques. East Brunswick: Kogan Page.
  23. Burrel G., Morgan G., 1979. Sociological Paradigms and Organisational Analysis. London: Heinemann.
  24. Copley F.B., 1980. Frederic Taylor: Father of Scientific Management. New York: Harper and Row.
  25. Chomsky N., 1999. Profit over People. Neoliberalism and Global Order, New York: Odonian Press.
  26. Bourdieu P., 1998. Act of Resistance. Against the Tyranny of the Market. New York: The New York Press, pp. 52-59.
  27. Braverman H., 1974. Labor and Monopoly Capital, New York: Monthly Review Press.
  28. Morgan G., 1997. Obrazy organizacji. Warszawa: PWN.
  29. Bolman L.G., Deal T.E., 2003. Reframing Organisations. Artistry, Choice and Leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
  30. Hatch M.J., Schultz M., 1996, April. Living with Multiple Paradigms. The Case of Paradigm Interplay in Organizational Culture Studies. Academy of Management Review.
  31. Lyotard J.F., 1983. Le Differend. Paris: Minuit.
  32. Bauman Z., 1995. Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna. Warszawa: PWN.
  33. Niżnik J. (ed.), 1996. Habermas, Rorty, Kołakowski: Stan filozofii współczesnej. Warszawa: IFiS PAN.
  34. Engholm P., 2001, May. The Controversy Between Modernist and Postmodernist Views of Management Science: Is a Synergy Possible? Internet, Monash University.
  35. Boje D.M., Gephart Jr. R.P., Thatchenkery T.J., 1996. Postmodern Management and Organization Theory. Thousand Oaks: Sage Publications.
  36. Welge M.K., Swedberg R., 1990. Economics and Sociology: Redefining their Boundaries: Conversations with Economists and Sociologists. Princeton: Princeton University Press.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-0150
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu