BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grandys Ewa (Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi), Grandys Andrzej (Politechnika Łódzka)
Tytuł
Transnational Corporations and Cross-cultural Management
Źródło
Journal of Intercultural Management, 2010, vol. 2, nr 2, s. 53-66, rys., tab., bibliogr. 12 poz.
Słowa kluczowe
Korporacje międzynarodowe, Zarządzanie międzykulturowe
International corporation, Intercultural management
Uwagi
summ.
Abstrakt
The process of going international shows, stage by stage, how an organisation becomes a transnational corporation. Companies embark on such transformation to improve their market position and to boost their growth. To achieve the goals, internalisation has to take account of cultural determinants, as the knowledge of cultural factors makes it easier to run business on an international scale. The entrepreneurs are increasingly aware that the pursuit of formal and rational goals involves also ethical, legal or strategic aspects. The article deals with some selected dimensions of national cultures that significantly affect negotiations with foreign partners, production management and the sale of products manufactured by transnational corporations. The article is based on surveys carried out in the textile and clothing industry. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ambler T., 1999. Marketing os A do Z. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
  2. Bartosik-Purgat M., 2006. Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  3. Buckley A., 2002. Inwestycje zagraniczne. Składniki wartości i ocena. Warszaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  4. Griffin R., 2004. Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  5. Hoecklin L., 1996. Managing Cultural Differences. Strategies for Competitive Advantage. London: Addison-Wesley.
  6. Kaczurba J., Kawecka-Wyrzykowska E., 2002. Polska w WTO. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego.
  7. Kostera M., Śliwa M., 2010. Zarządzanie XXI wieku. Jakość, twórczość, kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
  8. Linton R., 2000. Kulturowe podstawy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  9. Madsen T.G., Servais P., 1997. The Internationalization of Born Globals: an Evolutionary Process? International Business Review, Vol. 6.
  10. de Mooij M., 1998. Global Marketing and Advertising: Understanding Cultural Paradoxes. California: Sage Publications.
  11. Obłój K., 2007. Recenzja książki M. Goryni, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Przegląd Organizacji, nr 11.
  12. Wróblewski T., 2004. Unia kasjerów. Newsweek, nr 51.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-0150
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu