BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Karwacka Marta
Tytuł
Społeczna odpowiedzialność biznesu - czym jest i jak o niej komunikują firmy funkcjonujące na polskim rynku?
Corporate Social Responsibility - What Is It and How Companies Functioning on Polish Market Communicate About It?
Źródło
Equilibrium, 2008, vol. 1, nr 1-2, s. 183-194, bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Etyka biznesu
Corporate Social Responsibility (CSR), Business ethics
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang: CSR) koncepcja doskonale prosperująca w krajach rozwiniętych, również w polskiej rzeczywistości nabiera znaczenia. Coraz częściej przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, że budowanie pozytywnych relacji z otoczeniem to klucz do sukcesu. Czy zatem przedsiębiorstwa funkcjonujące na polskim rynku również korzystają z tej szansy i komunikują polskim konsumentom o swoim społecznym zaangażowaniu? (abstrakt oryginalny)

Corporate social responsibility (CSR), the well known idea in the developed countries, is becoming more and more important also in the Polish reality. The article contains a characteristic of corporate social responsibility and the role of the stakeholders. Nowadays, the necessity to create and maintain positive relationship with business environment is extremely important, which can be proved by many boycotts of companies that violate the rights of their employees, human rights or animal rights. The development of the consumer movements is so dynamic that in the Western countries there are more and more entrepreneurs who attempt to inform their consumers about their social engagement. How is this problem outlined in the Polish reality? The last part of the article presents the results of a research conducted at The Faculty of Economic Sciences and Management of Nicolaus Copernicus University in Toruń, which shows that communication of their social engagement by means of the Internet is not the strongest side of Polish companies. However, it seems that this form of communication has already began to develop in Poland. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bonini S., Mendoga L., Oppenheim J., Kiedy kwestie społeczne nabierają znaczenia strategicznego, "Przegląd Organizacji" 5/2006.
  2. Drucker P., Praktyka zarządzania, Wydawnictwo Czytelnik, Nowoczesność, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1998.
  3. Garski K., CSR - a co to jest? "Manager Magazin" 5/2007.
  4. Goodpaster K.E., Matthews J.B., Jr, Czy osoba prawna może mieć świadomość?, [w:] Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Harvard Business Revew, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.
  5. Greszta M., Kozakiewicz M., Indeks BI-NGO 2007. Komunikacja społecznego zaangażowania firm poprzez Internet, Instytut Partnerstwa i Organizacji Pozarządowych BI-NGO, Łódź 2007.
  6. Kuraszko I., Panek-Owsianka M., Rok B., Zadrożna K., CSR w firmie - zysk dzięki odpowiedzialności. Przewodnik FORBESA, Axel Springer Polska sp. z o.o., Warszawa 2007.
  7. Jan Paweł II, Centesimu Annus, Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej TUM, Wrocław, 2000.
  8. Just good business, A special report on corporate social responsibility, "The Economist", January 19th-25th 2008.
  9. Martin R.L., Macierz prawości, [w:] Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.
  10. Porter M.E., Kramer M.R., Filantropia przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej, [w:] Społeczna odpowiedzialność biznesu, Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.
  11. Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie. Akademia Rozwoju Filantropii, FOB, Warszawa 2004.
  12. Lista 2000 polskie przedsiębiorstwa, Rzeczpospolita, 31.10.2007.
  13. Żemigała M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer Polska sp. z o.o. Kraków 2007.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-765X
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.12775/EQUIL.2008.013
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu