BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jakubiec Marcin (Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej)
Tytuł
Działania innowacyjne czynnikiem rozwoju przedsiębiorstwa
Innovation Actions as a Factor of Company's Development
Źródło
Nauki o Zarządzaniu / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2016, nr 1 (26), s. 63-76, rys., tab., bibliogr. 25 poz.
Management Sciences / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Zarządzanie innowacyjne, Innowacje, Potencjał przedsiębiorstwa, Rozwój przedsiębiorstwa
Innovative management, Innovations, Potential of enterprise, Enterprise development
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule podjęto tematykę dotyczącą działań innowacyjnych, które - realizowane w przedsiębiorstwie w sposób efektywny, przyczyniają się do jego rozwoju. W artykule można wyodrębnić dwie części: teoretyczną i poznawczą. W części teoretycznej dokonano charakterystyki kategorii innowacji, rodzajów innowacji, zagadnienia budowania potencjału innowacyjnego przez przedsiębiorstwo, zarządzania innowacją oraz sposobów i mierników pomiaru realizowanych innowacji. Celem niniejszego artykułu było dokonanie analizy literatury w zakresie podjętego tematu, jak również przedstawienie działań innowacyjnych, podjętych przez jeden z banków w Polsce, które przyczyniły się do jego rozwoju. W prezentacji tej posłużono się metodą case study. Analiza przypadku wypełniła część poznawczą. Efektywna realizacja działań innowacyjnych, szczególnie tych w obrębie innowacji produktowych i procesowych, pozwala na szeroko pojęty rozwój przedsiębiorstwa, tj. zapewnienie klientom oczekiwanych produktów, dobrą współpracę z kooperantami, nadążanie za zmianami na rynku i działaniami przedsiębiorstw konkurencyjnych.(abstrakt oryginalny)

In the article a topic concerning innovative actions which realized in a company in an effective way cause its development was taken into consideration. In the article two parts of it could be showed: theoretical and cognitive ones. The theoretical part of the article separates described innovation, types of innovation, building innovative potential by the company, innovation management, as well as methods and measures of innovation assessment. The goal of the following paper was the analysis of the literature in the framework of the article topic, as well as presentation of innovative actions taken by one of banks functioning in Poland, which caused its development. In the presentation case study method was used. Case analysis filled the cognitive part of the article. Effective realization of innovative actions, especially in the area of products and processes, leads to widely understood of company's development, i.e. meeting customers' requirements, good cooperation with partners, keeping up with market changes and actions of competitors.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Barcik A., Jakubiec M., 2014, Wybrane problemy zarządzania - ujęcie jakościowe, innowacyjne i konkurencyjne, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała.
  2. Białoń L., 2008, Aktywność innowacyjna organizacji, Oficyna Wydawnicza WSM, Warszawa.
  3. Bitner E., 2013, Zmiana istotą przedsiębiorczości i innowacyjności przedsiębiorstwa, [w:] Dudzik-Lewicka I., Howaniec H., Waszkielewicz W. (red.), Przedsiębiorczość, innowacje i wiedza w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała.
  4. Brzozowski M., 2010, Zarządzanie innowacją w przedsiębiorstwie przez wzornictwo, [w:] Falencikowski T. (red.), Zarządzanie współczesnymi przedsiębiorstwami. Uwarunkowania strategiczne, innowacyjne i kulturowe, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, tom 7, Gdańsk.
  5. Czernyszewicz W., 2014, Innowacyjność jako czynnik zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstw, [w:] Skrzypek E. (red.), Innowacje i ryzyko w nowej gospodarce, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  6. Drucker P., 1960, Innowacja i przedsiębiorczość, praktyka i zasady, PWE, Warszawa.
  7. Griffin R., 1996, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.
  8. Jakubiec M., 2014, Kapitał intelektualny a potencjał innowacyjny przedsiębiorstwa, [w:] Dudzik-Lewicka I., Howaniec H., Klisiński J., Waszkielewicz W., Potencjał intelektualny i innowacyjny w zarządzaniu organizacją, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała.
  9. Jakubiec M., Kurowska-Pysz J., 2013, Jakość kształcenia zawodowego na pograniczu polsko-czeskim jako determinanta konkurencyjności przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała.
  10. Kalinowski T., 2010, Innowacyjność przedsiębiorstw a systemy zarządzania jakością, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  11. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014, Zarządzanie innowacjami, PWE, Warszawa.
  12. Komunikat Komisji Europa 2020, 2010, Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Bruksela, 3.3.2010, KOM (2010) 2020.
  13. Kotler P., 1994, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa.
  14. Kurowska-Pysz J., 2012, Innowacyjna firma w konkurencyjnym otoczeniu rynkowym, w: Dźwigoł H., Kurowska-Pysz J., Owsiak D., Nowe koncepcje zarządzania, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała.
  15. Majchrzak J., 2001, Przekształcenia przedsiębiorstw w świetle teorii zmian, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
  16. Penc J., 1999, Innowacje i zmiany w firmie, Placet, Warszawa.
  17. Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, 2005, OECD, Wspólnoty Europejskie, Paryż.
  18. Pomykalski A., 1997, Innowacje, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
  19. Pomykalski A., 2013, Innowacyjność w rozwoju organizacji, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej Organizacja i Zarządzanie, nr 53, Łódź.
  20. Portal internetowy questus, The Chartered Institute of Marketing (Akredytowane Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjne), questus.pl.
  21. Porter M., 1990, The Competitive Advantage of Nations, The Macmillan Press, London.
  22. Poznańska K., 1998, Uwarunkowania innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  23. Poznańska K., 2009, Innowacyjność przedsiębiorstw, [w:] Lichniak I. (red.), Nauka o przedsiębiorstwie. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo SGH, Warszawa.
  24. Schumpeter J., 1960, Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
  25. Zawiślak P., Borges M., Wegner D., Santos A., Castro-Lucas C., 2008, Towards the innovation function, Journal of Technology Management Innovation, 3/4.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-6000
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/noz.2016.1.05
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu