- Autor
- Grębosz Magdalena (Politechnika Łódzka), Pointet Jean-Marc (Université Paris-Est, ESIEE-Paris and Institut de Recherche en Gestion, France)
- Tytuł
- Paradoks "retro-innowacji" w zarządzaniu marką
Paradox of Retro-Innovation in Brand Management - Źródło
- Nauki o Zarządzaniu / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2016, nr 1 (26), s. 52-62, rys., bibliogr. 22 poz.
Management Sciences / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu - Słowa kluczowe
- Marketing, Marka, Zarządzanie
Marketing, Brand, Management - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Celem artykułu jest próba przedstawienia koncepcji "retro-innowacji" w zarządzaniu marką, polegającej na łączeniu stylu retro marki z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi produktów. Celem studiów literaturowych było dokonanie analizy koncepcji marki retro wobec zmian postaw konsumentów. W artykule przedstawiono także wyniki badań empirycznych z obszaru zarządzania marką retro. Wybrane przypadki zarządzania marką poprzez łączenie stylu retro z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi produktów były przedmiotem badań prowadzonych we Francji i w Polsce w 2015 roku. Analiza ich wyników dowodzi, iż wykorzystanie koncepcji retro w zarządzaniu marką wzbudza szczególne zainteresowanie wśród konsumentów, zwłaszcza jeśli jednocześnie produkty marki oparte są na nowych rozwiązaniach technologicznych.(abstrakt oryginalny)
In the paper the concept of "retro-innovation" in brand management, which consists in combining retro style of brand with modern, technologically developed products, is presented. The purpose of literature studies was to make a critical analysis of the concept of retro brand considering the consumer behaviour. The article presents the results of own empirical research in the area of retro brand management. Several examples of brand management, combining retro style with modern technologically developed products, is present in the market. Selected cases were the subject of research conducted in France and Poland in 2015. The analysis of the results shows that the use of the concept of retro brand management seems to be of particular interest among consumers, especially if the products are based on technologically developed solutions.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Baker S.M., Kennedy P.F., 1994, Death by nostalgia: a diagnosis of context-specific cases, Advances in Consumer Research, vol. 21, s. 169-174.
- Brown S., 2001, The retromarketing revolution: l\'imagination au pouvoir, International Journal of Management Reviews, vol. 3(4), December, s. 303-320.
- Brown S., Kozinets R.V., Sherry Jr. J.F., 2003, Teaching old brands new tricks: retro branding and the revival of brand meaning, Journal of Marketing, vol. 67 (July), s. 19-33.
- Cova B., Louyot-Gallicher M.C., 2006, Innover en Marketing - 15 tendances en mouvement, Editions Lavoisier, Paris.
- Grębosz M., 2013, Co-branding. Koncepcja i uwarunkowania rozwoju, Zeszyt Naukowy nr 1182, Seria Rozprawy Naukowe, zeszyt 479, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
- Hallegatte D., 2015, Le rétromarketing : comment le marketing s\'est tourné vers le passé, 14e Congrès des tendances du marketing, 23-24 styczeń 2015, Paryż, http://constellation.uqac.ca/2811/1/Retromarketing_-_how_marketing_has_turned_to_the_past.pdf (22.09.2015).
- Holak S., Matveev A.V., Havlena W.J., 2008, Nostalgia in post-socialist Russia: Exploring applications to advertising strategy, Journal of Business Research, vol. 61(1), s. 172-178.
- Holbrook M.B., Schindler R.M., 1991, Echoes of the dear departed past: some work in progress on nostalgia, Advances in Consumer Research, vol. 18, s. 330-333.
- Keller K.L., 2011, Strategiczne zarządzanie marką, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
- Kessous A., Roux E., 2010, Les marques perçues comme «nostalgiques» : conséquences sur les attitudes et les relations des consommateurs à la marque, Recherche et Applications en marketing, vol. 25(3), s. 29-56.
- Kessous A., Roux E., Chandon J.L., 2015, Consumer-brand relationships: a contrast of nostalgic and non-nostalgic brands, INSEEC Business School. Psychology and Marketing, vol. 32(2), s. 187-202.
- Kotler Ph., Keller K.L., 2013, Marketing, Rebis, Poznań.
- La laitière®, http://www.nestle.fr/nosmarques (01.10.2015).
- Maffesoli M., 2003, Notes sur la postmodernité, Ed. du Felin, Paris.
- Nouvelle Fiat 500 - Toujours plus originale , www.fiat.fr/nouvelle-fiat-500 (01.10.2015).
- Pointet J.M., 2010, La Fiat 500: Gestation et bilan d\'une renaissance, Annales des Mines: Gérer et Comprendre, nr 102, s. 25-35.
- Prieto M., Boistel Ph., 2014, Rétromarketing dans l\'automobile. La stratégie « anti-rétro » de Citroën DS, Revue Française de Gestion, n°239, s. 31-49.
- Shivakanth Shetty A., Raghavendra A.N., Jyothis M., 2014, \"Revival of the relics\": how to find gold in the brand cemetery?, Global Management Journal, vol. 2, s. 12-21.
- Stern B.B., 1992, Historical and personal nostalgia in advertising text: the fin de siecle effect, Journal of Advertising, Vol. 21(4), s. 11-22.
- Tag Client: Lactalis/Logic Design, http://www.logic-design.eu/client_tag/lactalis (03.10.2015).
- Volkswagen Beetle, http://www.motonews.pl/volkswagen/model-263-volkswagen-beetle.html (01.10.2015).
- Zhou L., Wang T., Zhang Q., Mou Y., 2013, Consumer insecurity and preference for nostalgic products: Evidence from China, Journal of Business Research, vol. 66, s. 2406-2411.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2080-6000
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/noz.2016.1.04