BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sztemberg-Lewandowska Mirosława
Tytuł
Metody rotacji układu odniesienia w eksploracyjnej analizie czynnikowej
Methods of Rotation in Exploratory Factor Analysis
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Ekonometria (11), 2003, nr 981, s. 70-85, tab., bibliogr. 17 poz.
Tytuł własny numeru
Zastosowania metod ilościowych
Słowa kluczowe
Analiza czynnikowa
Factor analysis
Uwagi
summ.
Abstrakt
Początkowym krokiem analizy czynnikowej jest określenie minimalnej liczby czynników, które w wymaganym stopniu wyjaśniają korelację między obserwowalnymi zmiennymi, i wyznaczenie zasobu zmienności wspólnej każdej zmiennej. W następnym kroku, stosując rotację układu odniesienia, znajduje się łatwiejsze do interpretacji czynniki, zachowując ustaloną wcześniej liczbę czynników i zasoby zmienności wspólnej każdej zmiennej. W wyniku zastosowania jakiejkolwiek metody wyodrębniania czynników otrzymuje się czynniki ortogonalne w porządku malejącym do ich znaczenia. Te dwie własności rozwiązania czynnikowego nie są właściwe strukturze danych, ale są arbitralnie narzucone na dane, aby rozwiązanie czynnikowe było unikatowe i definiowane w jakimś sensie. (fragment tekstu)

The initial factoring step in factor analysis usually determines minimum number of factors that adequately account for observed correlations. The next step involves finding simpler and more easily interpretable factors through rotations. There are three different approaches to the rotation problem. The first approaches is to examine the pattern of variables graphically and then rotate the axis or define new axis in such a way that the new axes best satisfy criterion of simple structure. The second approaches is to rely on some analytic rotation method that is free of subjective judgement. The third approaches is to define a target matrix and then find the factor patterns that are closest to the given target matrix. The idea of the article characterised methods of rotation in exploratory factor analysis, and describes empirical example to apply to coffee market. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Gatnar E. (1998): Analiza czynnikowa. Teoria i zastosowanie. Katowice: Akademia Ekonomiczna (maszynopis powielony).
  2. Górniak J. (2000): My i nasze pieniądze. Kraków: Wydawnictwo Aureus.
  3. Hair J.F., Anderson R.E., Tatham R.L., Black W.C. (1995): Multivariate Data Analysis with Readings. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  4. Harman H. (1975): Modern Factor Analysis. Chicago: The University of Chicago Press.
  5. Kim J.O., Mueller C.W. (1978a): Factor Analysis. Statistical Methods and Practical Issues. Beverly Hills: Sage.
  6. Kim J.O., Mueller C.W. (1978b): Introduction to Factor Analysis. What it is and How to do it. Beverly Hills: Sage.
  7. Kline P. (1994): An Easy Guide to Factor Analysis. London: Routledge.
  8. Lehmann D.R., Gupta S., Steckel J.H. (1998): Marketing Research. London: Addison-Wesley.
  9. Lewis-Beck M.S. (ed.) (1994): Factor Analysis and Related Techniques. London: Sage Publications.
  10. Mulaik S.A. (1972): The Foundations of Factor Analysis. New York: McGraw-Hill.
  11. Okóń J. (1960): Analiza czynnikowa w psychologii. Warszawa: PWN.
  12. Sztemberg M. (1999): Wykorzystanie analizy czynnikowej do pozycjonowania kawy na rynku. [w:] Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania. Taksonomia 6. Red. K. Jajuga, M. Walesiak. "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 817, s. 131-143.
  13. Sztemberg M. (2000): An Application of Factor Analysis in Positioning Coffee on the Market., "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 881, s. 63-74., Ekonometria nr 6.
  14. Thurstone L. (1935): The Vectors of Mind. Chicago: University of Chicago Press.
  15. Walesiak M. (1996): Metody analizy danych marketingowych. Warszawa: PWN, s. 140-149.
  16. Zakrzewska M. (1994): Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych. Poznań: UAM.
  17. Zeliaś A. (1980): Analiza czynnikowa jako metoda doboru zmiennych w modelach ekonometrycznych. "Zeszyty Naukowe AE w Krakowie", nr 131.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1507-3866
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu