BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kościów Szymon (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu), Pondel Maciej (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu), Kotwica Artur (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
Tytuł
Zastosowanie technologii drążenia danych w systemach klasy CRM w oparciu o środowisko ORACLE 9i
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2003, nr 975, s. 228-238, rys., tab., bibliogr. 11 poz.
Tytuł własny numeru
Pozyskiwanie wiedzy i zarządzanie wiedzą
Słowa kluczowe
Systemy informatyczne, Technologie teleinformatyczne
Computer system, Information and communication technologies
Abstrakt
Celem artykułu było pokazanie możliwości, jakie oferują dwa z algorytmów drążenia danych, tzn. Naiwny Bayes (NBN) oraz Adaptacyjny Bayes (ABN). Na podstawie rzeczywistych danych opisujących potencjalnych kredytobiorców dokonano kilku klasyfikacji, różniących się między sobą pewnymi parametrami. Tak otrzymane dane poddano analizie, w wyniku której okazało się, że liczba udzielonych kredytów jest ściśle powiązana ze strategią banku (tzn. przyjętą przez bank mniej lub bardziej zachowawczą polityką udzielania kredytów). Ponadto potwierdziły się przypuszczenia, iż w przypadku, gdy mamy do czynienia z bardzo dużą liczbą atrybutów oraz gdy potrzebujemy jasnych i zrozumiałych reguł wyjaśniających model, wybieramy do klasyfikacji Adaptacyjnego Bayesa (ABN). Natomiast, jeżeli zależy nam na szybkim zbudowaniu modelu kosztem mniej precyzyjnej klasyfikacji, korzystamy z Naiwnego Bayesa (NBN). Zamiarem autorów jest kontynuacja rozpoczętego wątku i przeprowadzenie dalszych badań związanych z technologią drążenia danych w oparciu o środowisko Oracle 9i. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Customer Relationship Management cz. 1 Raport. Marketing w praktyce, Grudzień 2001.
  2. Customer Relationship Management cz. 1 Raport. Marketing w praktyce, Styczeń 2002.
  3. Morzy T.: Eksploracja danych: problemy i rozwiązania. V Konferencja PLOUG, 1999.
  4. Abramson B., ARCOl : An application of belief networks to the oil market. Proc. Conference of Uncertainty in Artificial Intelligence, 1-8, 1991.
  5. Bacchus F., Yang Q.: Downward refinement and the efficiency of hierarchical problem solving. Artificial Intelligence, 71, 43-100, 1994.
  6. Jensen F.: An Introduction to Bayesian Networks. Springer, 1996.
  7. Ramoni M., Sebastiani P., Dybowski R.: Robust Outcome Prediction for Intensive-Care Patients. Methods of Information in Medicine: Special Issue on Prognostic Models in Medicine: AI and Decision - analytic approaches. Workshop Notes AIMDM'99, 1999.
  8. Friedman N., Geiger D., Goldszmidt M.: Bayesian network Classifiers. Machine Learning, 29, 131-161, 1997.
  9. Langley P., Iba W., Thompson K.: An analysis of Bayesian Classifiers. Proc. AAAI-92, 223-228, 1992.
  10. Oracle9i Data Mining Concepts, Release 2 (9.2), Part No. A95961-01, 2002.
  11. Neuman Ł., Kościów S.: Wyszukiwanie informacji z wykorzystaniem sieci Bayesa. "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", Nr 931, 174-186, 2002.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu