BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sztompka Piotr (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Tytuł
Uniwersytet w przestrzeni społecznej
University in the Social Space
Źródło
Zarządzanie Publiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2016, nr 2 (36), s. 54-58, bibliogr. 9 poz.
Public Governance
Słowa kluczowe
Edukacja, Szkolnictwo wyższe, Jakość kształcenia
Education, Higher education, Quality education
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Autor twierdzi, że uniwersytety w odróżnieniu od szkół zawodowych mają misję dostarczania wiedzy ogólnej, w tym humanistycznej, i kształtowania światłych obywateli, a nie tylko wykwalifikowanych pracowników. Akcent na umiejętności praktyczne, wąską specjalizację, "uzawodowienie" kształcenia we wszystkich uczelniach wyższych przynosi nie tylko kryzys uniwersytetów, lecz także atrofię społeczeństwa obywatelskiego, niezbędnego składnika dobrze funkcjonującej demokracji. (abstrakt oryginalny)

The author claims that universities, unlike vocational schools, have a mission to offer general knowledge to their students, also in the domain of the humanities, and to form enlightened citizens rather than skilled workers only. Emphasis on practical skills, narrow specialization, focus on professionalization in all higher education establishments brings about the crisis of the university and atrophy of civil society which is an indispensable element of a well-functioning democracy. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Academia Europaea (2012). On the Situation of the Humanities and Social Sciences in Europe. Wrocław: Wroclaw AE Knowledge Hub.
  2. American Academy of Arts and Sciences (2013). The heart of the matter. Bulletin of the American Academy of Arts and Sciences, 64 (4), 2-18.
  3. Association of American Colleges and Universities (2013). It takes more than a major: employer priorities for college learning and student success. An online survey among employers conducted on behalf of: The Association of American Colleges and Universities by Hart Research Associates, https://aacu.org/sites/default/files/files/LEAP/2013_EmployerSurvey.pdf
  4. Eikenberry, K.W. (2013). The humanities and global engagement. Bulletin of the American Academy of Arts and Sciences, 64 (4), 13-17.
  5. Ferguson, A. (1971 [1756]). An Essay on the History of Civil Society. New York: Garland Publishers.
  6. Madison, J. (2010 [1795]). The Federalist Papers (red. M.Genovese). New York: Palgrave Macmillan.
  7. Nussbaum, M.C. (2016). Nie dla zysku: dlaczego demokracja potrzebuje humanistów (tłum. Ł. Pawłowski). Warszawa: Fundacja Kultura Liberalna.
  8. Sztompka, P. (1993). Civilisational incompetence. Zeitschrift für Soziologie, 2, 85-95.
  9. Wittrock, B. (2008). The Modern University and Research: Traditions and Trajectories. Stockholm: The Royal Swedish Academy of Sciences, The Research Policy Committee.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-3529
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15678/ZP.2016.36.2.03
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu