BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Özbek Oğuz (Pamukkale University, Turkey)
Tytuł
The Tenth Development Plan (2014-2018) of Turkey and the Conceptualization of the Regional Area. Problems and Prospects
Dziesiąty Plan Rozwoju (2014-2018) Turcji i konceptualizacja obszaru regionalnego. Problemy i perspektywy
Źródło
Biblioteka Regionalisty, 2015, nr 15, s. 83-91, tab., bibliogr. 10 poz.
Słowa kluczowe
Rozwój, Rozwój regionalny, Region
Development, Regional development, Region
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Turcja
Turkey
Abstrakt
Artykuł omawia w sposób krytyczny, jak obszar regionalny jest określony w Dziesiątym Planie Rozwoju Turcji (2014-2018). Dziesiąty Plan Rozwoju wprowadzony w 2014 znacząco opiera się na ramach strategicznych poprzedniego Dziewiątego Planu Rozwoju (2007-2013). Obszar regionalny w Turcji był i jest strategicznie niejasnym obszarem, w którym wysiłki wytyczenia były głównie poświęcone kwestii administracji publicznej i suwerenności terytorialnej zamiast regionalizacji funkcjonalnej. Próby uleczenia pojęcia obszaru regionalnego w Dziesiątym Planie Rozwoju wydają się potwierdzać to założenie. Główne obszary analizy obejmują nowe ciała instytucjonalne, governance, nowe i stare narzędzia polityki planowania rozwoju i zrównoważonego rozwoju, jak również terytorialny system statystyczny. Te trzy obszary analityczne zostaną opracowane pod względem przydatności dla systemu reprezentacji geograficznej, ustawienia przestrzennego i hierarchii. W tym duchu artykuł próbuje rozwinąć nieco inny pogląd na planowanie rozwoju w Turcji, skupiając się na leczeniu obszaru regionalnego i kontekście przestrzennym w najnowszym planie rozwoju.(abstrakt oryginalny)

This paper discusses in a critical way how the regional area is conceptualized in the Tenth Development Plan of Turkey (2014-2018). The Tenth Plan introduced in 2014 considerably rests on the strategic framework of the preceding Ninth Development Plan (2007-2013). The regional area in Turkey was and is a strategically ambiguous area where the delineation efforts were mostly devoted to the concerns of public administration and territorial sovereignty rather than functional regionalization. The treatment of the regional area in the Tenth Plan seems to confirm this premise. Here, the main topics of the analysis involve new institutional bodies and governance, new and old policy tools of development planning and sustainable development as well as a territorial statistical system. These three analytical areas will be elaborated on by the relevance to geographical representation system, spatial setting and hierarchy. In that vein, the paper attempts to develop a somewhat different view of the development planning in Turkey by focusing on the treatment of the regional area and the spatial context in the latest development plan.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Kazgan G., 2002, Tanzimat'tan 21. Yüzyıla Türkiye Ekonomisi: Birinci Küreselleşmeden İkinci Küreselleşmeye (Turkish Economy from Tanzimat to 21st Century: From First Globalization to Second Globalization), Istanbul Bilgi University Publishing, Istanbul.
  2. Mempel-Śnieżyk A., 2010, Lower Silesia Region in knowledge-based economy (chosen aspects), [in:] Korenik S., Šašek M. (eds.), Spatial economy - contemporary determinants, trends and tendencies, Polish Academy of Sciences, Committee for Spatial Economy and Regional Planning, Warsaw, pp. 48-56.
  3. Miszczak K., 2010, Learning economy in Lithuania, Lower Bavaria and Lower Silesia (hosen aspects), [in:] Korenik S., Šašek M. (eds.), Spatial economy - contemporary determinants, trends and tendencies, Polish Academy of Sciences, Committee for Spatial Economy and Regional Planning, Warsaw, pp. 57-68.
  4. Miszczak K., 2012, Spatial economic networks, [in:] Korenik S., Özbek O. (eds.), International spatial economy - chosen aspects, Publishing House of Wrocław University of Economics, Wrocław, pp. 119-140.
  5. Özbek O., 2010, The efficiency of development agencies in normative regions in Turkey, [in:] Łuczyszyna A. (ed.), Rola instytucji publiczno prywatnych w gospodarce regionu, Wrocław College of Management and Finance, Wrocław, Scientific Notebook 30, pp. 109-117.
  6. Republic of Turkey Ministry of Development, 2014, Bölgesel Gelişme Yüksek Kurulu ve Bölgesel Gelişme Komitesi (the High Council of Regional Development and the Committee Regional Development), http://www3.kalkinma.gov.tr/Kalkinma.portal (02.05.2014).
  7. Resolution of the Grand National Assembly of Turkey, 2006, 5449 Sayılı Kalkınma Ajanslarının Kuruluşu, Koordinasyonu ve Görevleri Hakkında Kanun (the Law No. 5449 on the Establishment, Coordination and Duties of Development Agencies), the Official Gazette of the Republic of Turkey, 26074.
  8. Resolution of the Grand National Assembly of Turkey, 2013, Onuncu Kalkınma Planının (2014-2018) Onaylandığına İlişkin Karar (The Resolution No. 1041 on the Approval of the Tenth Development Plan, 2014-2018), the Official Gazette of Republic of Turkey, 28699.
  9. Tekeli İ., 2001, Modernite Aşılırken Kent Planlaması (Urban Planning While Modernity Transgressed), Imge Publishing House, Ankara.
  10. T.R. Prime Ministry State Planning Organization, 2010, Kalkınma Ajansları (Development Agencies), Ankara, http://www.dpt.gov.tr/bgyu/kalkinmaajans/ajans.html (19.07.2010).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-4461
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/br.2015.1.07
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu