- Autor
- Kowalczuk Iwona (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Gutkowska Krystyna (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Sajdakowska Marta (Warsaw University of Life Sciences - SGGW, Poland), Żakowska-Biemans Sylwia (Warsaw University of Life Sciences - SGGW, Poland)
- Tytuł
- Product Innovativeness and Its Impact on Health Related Importance of Food in the Catering Business
Innowacyjność produktowa i jej wpływ na prozdrowotne znaczenie żywności w sektorze usług gastronomicznych - Źródło
- Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 2016, R. 15, nr 2, s. 75-85, tab., bibliogr. 21 poz.
- Słowa kluczowe
- Gastronomia, Żywność funkcjonalna, Innowacyjność
Gastronomy, Functional food, Innovative character - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Celem przeprowadzonego badania było poznanie opinii przedstawicieli branży gastronomicznej na temat innowacyjności produktowej sektora, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań prozdrowotnych. Badanie jakościowe dotyczące tej problematyki przeprowadzono metodą pogłębionego wywiadu indywidualnego z właścicielami lub managerami placówek gastronomicznych. Stwierdzono, że w gastronomii podejmowane są działania (związane z produktem i technologią wytwarzania) zwiększające pozytywny wpływ oferty na zdrowie klientów, jednak ich skala nie jest duża. Odnotowano, iż zarówno personel kuchenny, jak i obsługa kelnerska są mało zainteresowani wprowadzaniem i propagowaniem innowacji. Na podstawie przeprowadzonych badań sądzić można, że istnieje duży potencjał rynku gastronomicznego w propagowaniu prozdrowotnych produktów, ale warunkiem jego wykorzystania jest szeroka edukacja branży w tym zakresie. (abstrakt oryginalny)
The objective of the study was to learn the opinions of representatives of gastronomy businesses regarding product innovativeness of the sector, with a focus on healthy solutions. The qualitative study of this issue was conducted with in-depth interviews with owners and managers of food service establishments. It was found, that actions (related to products and production technology) increasing the positive impact of menu on customers' health are taken, however to a limited degree. It was also recorded, that kitchen staff and waiters alike have little interest in introducing or promoting innovations. The conducted studies reveal a great potential of the gastronomy market in promoting healthy products, however in order to realize it, employees must be educated. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Bartkowska, M. (2013). Atelier Amaro. Sukces pod prąd, Nowości Gastronomiczne, 4, 20-23.
- Budżety gospodarstw domowych [Household budgets] (2000-2014). Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.
- Cygan, P., Waszkiewicz-Robak, B., Świderski, F. (2003). Żywność funkcjonalna - przyszłość, perspektywy, trendy. Przemysł Spożywczy [Functional foods - future, perspectives, trends. Food industry], 3 (57), 12-15, 46.
- Dekker, M., Linnemann, A.R. (1997). Product development in the food industry. [In:] W.Y.G. Jongen, M.T.G. Meulenberg (Eds), Innovation of food production system: product quality and consumer acceptance. Wageningen Press NL, 70-71.
- Kiedrowski, M. (2007). Żywność funkcjonalna - charakterystyka, trendy, perspektywy [Functional foods - characteristics, trends, perspectives]. Retrieved from http://www.poradnikmedyczny.pl/publikacje/7273 (accessed 10.10.2015).
- Krawiec, F. (2000). Zarządzanie projektem innowacyjnym produktu i usługi [Managing innovative projects for products and services]. Difin, Warszawa.
- Levytska, G. (2011). Usługi gastronomiczne - znaczenie i tendencje rozwoju [Food services - importance and develpoment tendencies]. Wyd. SGGW, Warszawa.
- Littler, C.R. (1982). The Development of the Labour Process in Capitalist Societies. Heinemann, London.
- Lemanowicz, M. (2015). Innovation in economic theory and the development of economic thought. Acta Scientiarum Polonorum, Oeconomia, 14 (4), 61-70.
- Lewandowska, M.S. (2014). Innovation barriers and international competitiveness of enterprises from polish food processing industry. Research results. Acta Scientiarum Polonorum, Oeconomia, 13 (4), 103-113.
- Na dobry początek dnia (2008). Food Sevice, 3, 28-30.
- Oksiński, M. (2013). Restauracje w stabilnej sytuacji [Restaurants in a stable situation]. Nowości Gastronomiczne, Wydanie specjalne: Rynek Gastronomiczny w Polsce 2012, 1, 4-6.
- Pomykalski, A. (2001). Zarządzanie innowacjami [Managing innovations]. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa - Łódź.
- Roczniki statystyczne [Statistical yearbooks] (2000, 2014). Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.
- Rodgers, S. (2007). Innovation in food service technology and its strategic role. Hospitality Management, 26, 899-912.
- Siro, I., Kapolna, E., Kapolna, B., Lugasi, A. (2008). Functional food. Product, development, marketing and consumer acceptance - a review. Appetite, 51, 456-467.
- Starling, S. (2010). US functional foods market to grow 21 percent by 2015. Retrieved from http://www.nutraingredients-usa.com/Markets/US-functional-foods-market-to-grow-21-percent-by-2015 (accessed 4.10.2015).
- Stępniak, K. (2015). Mocno w górę. Nowości Gastronomiczne, Wydanie specjalne: Rynek Gastronomiczny w Polsce 2014, 1, 20-29.
- Surmacka-Szcześniak, A. (1995). Tekstura [Texture]. [In:] J. Czapski (Ed.), Opracowanie nowych produktów żywnościowych [New food producs development]. Wyd. Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 195-206.
- Świderski, F. (2003). Towaroznawstwo żywności przetworzonej [Science of commodities for processed foods]. Wyd. SGGW, Warszawa.
- Tuorilla, H. (2001). Keeping up with the change - consumers responses to new and modified foods. Food Chain, Program Abstracts, 39.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1644-0757
- Język
- eng