BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Maciejewski Grzegorz (University of Economics in Katowice, Poland)
Tytuł
Purchasing Places of Consumer Goods in Selected European Countries
Miejsca zakupu dóbr konsumpcyjnych w wybranych krajach Europy
Źródło
Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 2016, R. 15, nr 2, s. 87-101, tab., bibliogr. 9 poz.
Słowa kluczowe
Konsument, Handel detaliczny, Dobra konsumpcyjne, Wyniki badań
Consumer, Retail trade, Consumer goods, Research results
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Europa
Europe
Abstrakt
Artykuł zwraca uwagę na wybory miejsc zakupu głównych grup dóbr i usług konsumpcyjnych przez konsumentów z wybranych krajów Europy (Belgii, Francji, Niemiec, Polski, Rumunii i Słowacji). Podstawy źródłowe opracowania stanowi literatura przedmiotu oraz wyniki badań bezpośrednich przeprowadzonych w ramach projektu badawczego pt. Handel i usługi w Europie - diagnoza i perspektywy rozwoju zrealizowanego w latach 2013-2015. Przedstawione wyniki badań wskazują na upodabnianie się zachowań konsumentów z badanych krajów Europy odnośnie wyboru centrów handlowych jako miejsca dokonywanych zakupów. W każdym z badanych krajów, konsumenci deklarujący dokonywanie zakupów w centrach handlowych stanowili ponad 3/4 ogółu respondentów. Wyniki badań wskazują także na upodobnianie się e-zachowań nabywczych. Z wyjątkiem Rumunii, dokonywanie zakupów przez Internet deklarowało minimum 2/3 badanych konsumentów. Różnice między konsumentami z poszczególnych krajów widoczne są natomiast w wyborach miejsca zakupu żywności, środków czystości, sprzętu RTV i AGD oraz odzieży i obuwia. (abstrakt oryginalny)

The article focuses on the selection of purchasing places of main groups of consumer goods and services by the consumers from the selected European countries (Belgium, France, Germany, Poland, Romania and Slovakia). The source foundations for this article are constituted by the source literature and the results of field research run within the research project titled Commerce and services in Europe - diagnosis and development perspectives conducted from 2013 to 2015. The presented research results point to imitation of consumers' behaviours from the selected European countries with relation to the selection of shopping centres as a shopping area. In each of the analysed countries, the consumers declaring doing shopping in shopping centres constituted over 3/4 of the group of respondents. The research results also point to imitation of purchasing e-behaviours. Except for Romania, Internet shopping was declared by 2/3 of the questioned consumers. The difference among consumers from particular countries are observable, however, in the selection of a purchasing place for food, cleansing products, radio and TV equipment, household appliances as well as clothing and footwear. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Borusiak, B. (2008). Modele wzrostu przedsiębiorstw handlu detalicznego [Growth models of retail trade companies]. Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
  2. Czubała, A. (2001). Dystrybucja produktów [Product distribution]. PWE, Warszawa.
  3. Jaciow, M., Kolny, B., Maciejewski, G., Mikołajczyk, B., Wolny, R. (2015). Services in Europe - Diagnosis and development perspectives. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  4. Kędzior, Z. (Ed.), (2005). Badania rynku - metody, zastosowania [Market research - methods, applications]. PWE, Warszawa.
  5. Kucharska, B., Kucia, M., Maciejewski, G., Malinowska, M., Stolecka-Makowska, A. (2015). The retail trade in Europe - Diagnosis and futureperspectives. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  6. Raport strategiczny: Internet 2014 [Strategic report: Internet 2014], (2015). IAB Polska, Warszawa.
  7. Sławińska, M. (Ed), (2008). Kompendium wiedzy o handlu [Compendium of commercial knowledge]. WN PWN, Warszawa.
  8. Sobczyk, G. (Ed.), (2010). Zarządzanie sprzedażą w przedsiębiorstwie handlowym i usługowym [Sale management in commercial and service company]. PWE, Warszawa.
  9. Zakrzewski, Z. (1977). Rola i funkcje handlu wewnętrznego [Role and function of domestic trade]. PWE, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1644-0757
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu