BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Strzębicki Dariusz (Warsaw University of Life Sciences - SGGW, Poland)
Tytuł
Electronic Marketplaces as a Form of Organization of Trade in Enterprises
Rynki elektroniczne jako forma organizowania wymiany handlowej w przedsiębiorstwach
Źródło
Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 2016, R. 15, nr 2, s. 151-161, bibliogr. 31 poz.
Słowa kluczowe
Technologie informacyjne i telekomunikacyjne, Rynki elektroniczne, Koszty transakcyjne
Information and Communication Technology (ICT), Electronic markets, Transaction cost
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest określenie oddziaływania nowych technologii informacyjnych, a w szczególności rynków elektronicznych, na zawierane transakcje oraz ponoszone koszty transakcyjne przez przedsiębiorstwa. Ważnym celem była również próba oceny roli ekonomii kosztów transakcyjnych rozwoju rynków elektronicznych B2B. Dominującym podejściem w analizie tego problemu w artykule jest ekonomia kosztów transakcyjnych. Rynki elektroniczne są systemami informacyjnymi, w których ujawnia się efekt brokera elektronicznego. Jednakże rzeczywistość gospodarcza pokazuje, że rynki elektroniczne umożliwiają także integrację elektroniczną. Teoria kosztów transakcyjnych jest przydatna w wyjaśnianiu wpływu technologii informacyjnych na transakcje między przedsiębiorstwami, lecz powinna być również uzupełniana przez wyniki badań i analiz innych teorii i nurtów naukowych, jak np. podejścia bazującego na zasobach. (abstrakt oryginalny)

The aim of this article is to assess the impact of new information technologies, in particular electronic marketplaces on the conducted transactions and transaction costs incurred by enterprises. An important goal was also an attempt to evaluate the role of transaction cost economics in explaining the development of B2B electronic marketplaces. The dominant approach in the analysis of this problem in the article was the transaction costs economics. Electronic marketplaces are information systems, which reveal the effect of the electronic broker. However, the economic reality shows that electronic markets also allow the effect of electronic integration. Transaction cost theory is useful in explaining the impact of information technology on transactions between businesses but should also be complemented by the results of research and analysis of other scientific theories, such as resources based view. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bocij, P., Chaffey, D., Greasley, A., Hickie, S. (2006). Business Information Systems. III edn. Pearson Education Limited, Essex, 228-301.
  2. Bylund, P.L. (2015). Explaining fi rm emergence: specialization, transaction costs, and the integration process. Managerial and Decision Economics, 36 (4), 221-238.
  3. Carlton, W.W., Perlof, J.M. (2005). Modern Industrial Organization. IV edn. Pearson 2005, 395-396.
  4. Chatterjee, D., Segars, A., Watson, T. (2006). Realizing the promise of e-business: Developing and leveraging electronic partnering options. California Management Review, 48 (4), 60-83.
  5. Cheng, L., Carrillo, E. (2012). Assessing supplier performances under partnership in project-type procurement. Industrial Management & Data Systems, 112 (2), 290-312.
  6. Cho, G., Tansuhaj, P. (2011). Electronic intermediaries: research and practice of electronic intermediaries in export marketing. Innovative Marketing, 7 (3), 69.
  7. Christianse, E., Markus, L. (2003). Participation in collaboration electronic marketplaces. Proccedings of Hawai International Conference on System Science, Hawai, 1-8.
  8. Clemons, E., Row, M. (1992). Information technology and industrial cooperation: the changing economics of coordination and ownership. Journal of Management Information Systems, 9 (2), 18-19.
  9. Dai, Q., Kauffman, R. (2002). Business Models for Internet-based B2B Electronic Markets. International Journal of Electronic Commerce, 26 (4), 41-72.
  10. Ganesh, J., Madanmohan, T.R., Seshadri, J., Seshadri, S. (2004). Adaptive Strategies of Firms in High-Velocity Environments: The Case of B2B Electronic Marketplaces. Journal of Global Information Management, 12 (1), 41-59.
  11. Grieger, M. (2003). Electronic marketplaces: A literature review and a call for supply chain management research. European Journal of Operational Research, 144, 280-294.
  12. Hsiao, R. (2007). Misaligned market: The importance of industry context in technology-mediated exchanges. Journal of Global Information Management, 15 (3), 69-87.
  13. Kaplanm, S., Sawhneym, M. (2000). E-Hubs: The new B2B marketplaces. Harvard Business Review, 78 (3), 97-104.
  14. Leonard, J.C., Wilkinson, T.J. (2014). Market and bureaucracy costs: the moderating effect of Information technology. Academy of Information and Nanagemen Sciences Journal, 17 (2), 81-97.
  15. Malone, T.W., Yates, J., Benjamin, R. (1987). Electronic Markets and Electronic Hierarchies. Communications of the ACM, 30 (6), 484-497.
  16. Miller, D.J. (2004). Firm's technological resources and the performance effects of diversification: A longitudial study. Strategic Management Journal, 25, 1097-1119.
  17. Pagani, M. (2013). Digital business strategy and value creation: Framing the dynamic cycle of control points. MIS Quarterly, 37 (2), 617-632.
  18. Philipps, C., Meeker, M. (2000). The B2B Internet Report: Collaborative Commerce. Morgan Stanley Dean Bitter Research.
  19. Pizło, W. (2007). Możliwości i ograniczenia marketingu internetowego w polskich przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego. Acta Scientiarum Polonorum, Oeconomia, 6 (1), 51-60. (English Abstract).
  20. Schmitz, S. (2000). The Effect of Electronic Commerce on the Structure of Intermediation. Journal of Computer-Mediated Communication, 5 (3), 20-21.
  21. Siudek, T., Zawojska, A. (2014). Competitiveness in the economic concepts, theories and empirical research. Acta Scientiarum Polonorum, Oeconomia, 13 (1), 91-108.
  22. Sloman, J., Hinde, K. (2007). Economics for Business. IV edn. Pearson Education Limited. Essex, 42-43.
  23. Strzębicki, D. (2014). The diversity of marketing activities on the websites of Polish dairy cooperatives. Acta Scientiarum Polonorum, Oeconomia, 13 (2), 127-136.
  24. Turban, E., King, D., Viehland, D., Lee, J. (2006). Electronic Commerce 2006: A Managerial Perspective. Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, 138-139.
  25. Varian, H. (2002). Mikroekonomia [Microeconomics], PWN, Warszawa.
  26. Wang, S., Archer, N., Zheng, W. (2006). An Exploratory Study of Electronic Marketplace Adoption: A Multiple Perspective View. Electronic Markets, 16 (4), 336-338.
  27. White, A., Daniel, E., Ward, J. Wilson, H. (2002). The adoption of consorcium B2B e-market places: an exploratory study. Journal of Strategic Information Systems, 16, 71-103.
  28. Williamson, E.A. (2007). An evaluation of inter-organisational information systems development on business partnership relations. International Journal of Business Science and Applied Management, 2 (3), 37-38.
  29. Williamson, O.E. (1998). Ekonomiczne instytucje kapitalizmu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  30. Woźniakowski,T., Jałowiecki, P. (2013). IT systems adoption and its impact on the foodand agricultural sector. Acta Scientiarum Polonorum, Oeconomia, 12 (1), 45-55.
  31. Zwass, V. (1996). Electronic Commerce: Structures and Issues. International Journal of Electronic Commerce, 1 (1), 3-23.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1644-0757
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu