BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Figiel Szczepan (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie), Białek Andrzej (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Tytuł
Zagadnienie transmisji cen na rynkach produktów rolnych i żywnościowych
The Issue of Price Transmission on Agricultural and Food Products Markets
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2005, T. 7, z. 5, s. 26-32, rys., bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Ceny produktów rolnych, Rynek rolny, Rynek żywności, Efektywność rynku
Agricultural prices, Agricultural markets, Food market, Market effectiveness
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedstawiono syntetyczne ujęcie zagadnienia transmisji cen na rynkach rolnych i żywnościowych poświęcając główną uwagę metodologicznym aspektom zjawiska asymetrii transmisji cen na tych rynkach. Wskazano na obserwowane rosnące rozstępy cenowe między produktami rolnymi i żywnościowymi. W konkluzji sformułowano hipotezę, że ze względu na rozwój konkurencji monopolistycznej oraz interwencjonizm w sektorze agrobiznesu ceny produktów rolnych będą w coraz mniejszym stopniu przekładały się na ceny żywności, a asymetria transmisji w łańcuchu marketingowym łączącym rynki rolne i żywnościowe będzie się trwale pogłębiać.(abstrakt oryginalny)

The paper presents a brief overview of the issue of price transmission on the agricultural and food markets with main focus on the methodological aspects of the phenomenon of price transmission on these markets. The observed increasing price spreads between agricultural and food products in the process of price transmission in the agribusiness sector are pointed out. The types of price transmission asymmetry are defined as well as some of the methods used for its analysis are briefly discussed. In conclusion a hypothesis is formulated that due to the development of monopolistic competition and government intervention in the agribusiness sector, the extent to which prices of agricultural products will translate into prices of foods will be decreasing, and price transmission asymmetry in the marketing chain linking agricultural and food markets will continue to grow. Adres(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aguiar D. R., Santana J. A. 2002: Asymmetry in farm to retail price transmission: Evidence from Brazil. Agribusiness, v. 18, I: 37-48.
  2. Bettendorf L., Verboven F. 2000: Incomplete transmission of coffee bean prices: Evidence from the Netherlands. European Review of Agricultural Economics, v. 27, 1:11-16.
  3. Blandford D. 1998: Understanding the determinants of structural change in world food markets: Discussion. American Journal of Agricultural Economics, v. 80, 5: 1064-65.
  4. Brooker J. R., Eastwood D. B., Carver B.T., Gray M. D. 1997: Fresh vegetable price linkage between grower/shippers, wholesalers and retailers. Journal of Pood Distribution Research, v. 28, 1:54-61.
  5. Cramon-Taubadel Von S., Meyer J. 2001: Asymmetric price transmission: fact or artefact? Department of Agricultural Economics, Gottingen, Germany (publikacja internetowa).
  6. Figiel S. 2002: Cenowa efektywność rynku towarowego na przykładzie zbóż w Polsce. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
  7. Gardner B.L. 1975: The farm-retail price spread in a competitive food industry. American Journal of Agricultural Economics, v. 57, 3: 399-409
  8. Kinnucan H. W., Forker O. D. 1987: Asymmetry in farm-retail price transmission for major dairy products. American Journal of Agricultural Economics, v. 69, 2: 285-292.
  9. Meyer J., Cramon-Taubadel Von S. 2002: Asymmetric price transmission: a survey. Department of Agricultural Economics, Gottingen, Germany, Contributed paper at the 10th EAAE Conference in Zaragoza
  10. . Morisset J. 1998: Unfair trade? The increasing gap between world and domestic prices in commodity markets during the past 25 years. The World Bank Economic Review, v. 12, 3: 503-526.
  11. Morrison Paul C.J. 1998: Understanding retail food price formation and transmission: Discussion. American Journal of Agricultural Economics, v. 80, 5: 1154-1155.
  12. Nicholson C., Novakovic A.M. 2001: Farm to retail price relationships for fluid milk and dairy products. Cornell Program on Dairy Markets & Policy, Cornell University, The Dairy Weblet Series (publikacja internetowa).
  13. Padberg D.I., Ritson C., Albisu L.M. 1997: Agro-food marketing. CAB International, pp. 14, 51-84, 165- 185.
  14. Reed A.J., Clark J.S. 1998: The transmission of trends in retail food and farm prices. American Journalof Agricultural Economics, v. 80, 5: 1139.
  15. Revoredo C.L., Nadolnyak D.A., Fletcher S.M. 2004: Does the reduction in peanut prices benefit peanut butter consumers? Selected paper presented at the Annual Meeting of the Southern Agricultural Economics Association in Tulsa, Oklahoma.
  16. Schluter G., Lee Ch., Leblanc M. 1998: The weakening relationships between farm and food prices. American Journal of Agricultural Economics, v. 80, 5: 1134-1138.
  17. Schroeder T.C., Mintert J. 1997: Price linkages and asymmetry in pork markets. Selected paper presented at the Annual Meeting of the American Agricultural Economics Association in Toronto.
  18. Urban R. 2002: Wartość dodana i marże w przetwórstwie głównych produktów rolnych. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Warszawa, ss. 300, 516, 521-523.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu