BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Brol Marcin (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Sektor publiczny a nowa sfera publiczna
Public Sector and New Public Sphere
Źródło
Optimum : studia ekonomiczne, 2016, nr 1 (79), s. 74-84, bibliogr. s. 83-84
Słowa kluczowe
Sektor publiczny, Przestrzeń publiczna, Internet
Public sector, Public space, Internet
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest próba określenia cech i zakresu nowej sfery publicznej, wskazania jej uczestników, a także implikacji wynikających z jej funkcjonowania. Główna teza opracowania zawiera się w następującym stwierdzeniu: nowa sfera publiczna umożliwia łatwiejsze zaangażowanie społeczne w kwestie publiczne i daje lepsze możliwości agregacji preferencji, co powinno skutkować większą efektywnością działania sektora publicznego. Pojęcie nowej sfery publicznej zostało zaproponowane w opozycji do tradycyjnej - mieszczańskiej, zdefiniowanej przez J. Habermasa. Jej najistotniejszą cechą jest wykorzystanie sieci Internetu, a w szczególności jego asynchronicznych cech do budowania więzi, grup zainteresowań i grup nacisku, wpływających na zakres przedmiotowy sektora publicznego. (abstrakt oryginalny)

The aim of this paper is to define the characteristics and scope of the new public sphere, indicate its participants, as well as the implications of its operation. The main thesis can be summarized in the following statement: the new public sphere facilitates involvement in public issues and provides better opportunities for preference aggregation, which should result in greater efficiency of the public sector. The concept of the "new public sphere" has been proposed in opposition to the traditional, bourgeois public sphere, defined by J. Habermas. Its most important attribute is that it uses the Internet, in particular its asynchronous features, to build relationships, interest groups, and pressure groups, influencing the scope of the public sector. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. AddingInjustice to Injury, 2014, Amnesty International, London.
  2. Brol M., Czetwertyński S., 2013, Kształtowanie preferencji podmiotów rynkowych w dobie cy^fryzacji, "Ekonomia i Prawo", t. XII, nr 2.
  3. Castells M., 2003, Galaktyka Internetu: Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
  4. Drzewiecka A., 2014, Ludzie kwiaty, czyli miejscy partyzanci, http://www.mmgorzow.pl/ artykul/ludzie-kwiaty-czyli-miejscy- partyzanci (data wejścia: 21.03.2014).
  5. Tydzień po blokadzie Twittera Turcja blokuje YouTube'a, 2014, "Gazeta Wyborcza", http://wyborcza.pl/1,75477,15699980,Tydzien_po_blokadzie_Twittera_Turcja_ blokuje_YouTube_a_.html, data wejścia: 27.03.2014].
  6. Habermas J., 2007, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  7. Informacja o wynikach kontroli funkcjonowania wybranych spółek z udziałem samorządu gminnego na terenie Dolnego Śląska, 2010, Najwyższa Izba Kontroli, Delegatura we Wrocławiu, Wrocław.
  8. Jerzmanowski Z., 2012, Zalety spółek komunalnych, "Wspólnota", nr 25/26.
  9. Kaplan A. M., Haenlein M., 2010, Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, "Business Horizons", vol. 53.
  10. Kokoszkiewicz M., 2013, Dlaczego MPWiK musi ujawnić umowę ze Śląskiem Wrocław, http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,15112787,Dlaczego_MPWiK_musi _ujawnic_umowe_ze_Slaskiem_Wroclaw.html#ixzz38woPI83Z (data wejścia: 27.03.2014).
  11. Levinson P., 2006, Miękkie ostrzę, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa.
  12. Łukaszewski J., 2014, Z nożyczkami na nielegalne reklamy. Miejscy partyzanci z sekatorami, http:// poznan.gazeta.pl/ poznan/1,36037,14212746,Z_nozyczkami_na_nielegalne _reklamy_Miejscy_partyzanci.html#ixzz38wtSVbSs (data wejścia: 28.03.2014).
  13. Nogaj M., 2014, Partyzanci pod osłoną nocy walczą z reklamami, http://wroclaw.gaze- ta.pl/wroclaw/1,35771,16266779,Partyzanci_pod_oslona_nocy_walcza_z_rekla mami.html (data wejścia: 4.07.2014).
  14. Piechowiak Ł., 2013, O co tak naprawdę walczą "matki pierwszego kwartału"?,http://www.bankier.pl/ wiadomosc/O-co-tak-naprawde-walcza-matki-pierwszego-kwartalu-2738692.html (data wejścia: 15.04.2014).
  15. Sadian J. C., 2012, The Arab Spring - Oneyearlater, "The CenSEI Report", vol. 2, no. 6.
  16. Sennett R., 2009, Upadek człowieka publicznego, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa.
  17. Shapiro C., Varian H. R., 2007, Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce cyfrowej, Wydawnictwo HELION, Gliwice.
  18. Stefanicki R., 2011, Last minute prezydenta Ben Alego, http://wyborcza.pl/1,768 42,8987389,Last_minute_prezydenta_Ben_Alego.html (data wejścia: 20.04.2014).
  19. Tysiące Turków znów protestuje przeciwko Erdoganowi, 2013, "Rzeczpospolita", http://www.rp.pl/artykul/1022520.html (data wejścia: 20.04.2014).
  20. Varian H. R., 2005, Mikroekonomia. Kurs średni - ujęcie nowoczesne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  21. Wrocławski Budżet Obywatelski, Wroclaw.pl, http://www.wroclaw.pl/wroclawski-budzet-obywatelski (data wejścia: 09.05.2014).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1506-7637
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15290/ose.2016.01.79.05
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu