BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Fryczyńska Marzena (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Perspektywy i narzędzia oceny sieciowych właściwości pracowników
Perspectives and Assessment Instruments of Networking Characteristics of Employees
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 429, s. 21-30, tab., bibliogr. 22 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Sukces w zarządzaniu kadrami. Dylematy zarządzania kadrami w organizacjach krajowych i międzynarodowych. Problemy zarządczo-ekonomiczne
Słowa kluczowe
Kompetencje, Kompetencje pracownicze, Kwestionariusze
Competences, Employees competencies, Questionnaire
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule omówiono wyniki analizy definiowania właściwości sieciowych pracowników oraz metod ich oceniania. W literaturze zidentyfikowano cztery badania poświęcone badaniu sieciowości w zarządzaniu, ujmujących w części lub całości właściwości pracujących. Autorzy badań definiowali, operacjonalizowali i badali sieciowość z różnych perspektyw. Wspólnym narzędziem był kwestionariusz, który podlegał ocenie rzetelności, choć nie zawsze trafności; najczęściej służył on samoocenie. Właściwości sieciowe pracowników ujmowano jako zachowania, kwalifikacje, cechy, zasoby i kompetencje. Kompetencje sieciowe pracowników wg Wolffa i Mosera są najbliższe przyjętej definicji kompetencji, natomiast metoda ich oceny nie jest typowa. Autorka formułuje zatem postulat stworzenia narzędzia do oceny kompetencji sieciowych pracowników, rozumiejąc te ostatnie jako działania służące nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji zawodowych - osobiście lub zdalnie - istotnych dla wykonywania aktualnej i przyszłej pracy(abstrakt oryginalny)

The article presents the results of analysis regarding defining networking characteristics of employees and methods of their assessment. Scientific literature identifies four studies devoted to networking in management, in which a part or whole of them are dedicated to networking characteristics of employees. The authors of these studies defined, operationalized as well examined networking from different perspectives. Common methods were questionnaires, tested for reliability, but not always validity. Questionnaires or surveys were most often used for self-assessment of working people, employees. The properties of the employees networking were described as behaviors, qualifications, qualities, resources and competences. Network competence of employees pointed out by Wolff and Moser are closest to the definition of competence, though their method of assessment is not typical for competences' assessment. Hence, the author formulates a proposal to develop a tool for network competences' of employees understanding them as activities aimed at establishing and maintaining social relations, personally and remotely, which are important for actual and prospect work(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Arthur M., Rousseau D. (red.), 1996, The Boundaryless Career. A New Employment Principle for a new Organizational Era, Oxford University Press, New York.
  2. Baczyńska A., 2015, Analytical, practical and emotional intelligence and line manager competencies, Management and Business Administration. Central Europe, vol. 23, no. 4.
  3. Barney J., 1991, Firm resources and sustained competitive advantage, Journal of Management, vol. 17, no. 1, s. 99-120.
  4. Bozionelos N., 2003, Intra-organizational network resources: Relation to career success and personality, The International Journal of Organizational Analysis, vol. 11, no. 1, s. 41-66.
  5. Castells M., 2007, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa.
  6. Czakon W., 2011, Paradygmat sieciowy w naukach o zarządzaniu, Przegląd Organizacji, nr 11, s. 3-7.
  7. Dessler G., 2011, Human Resource Management, Prentice-Hall, Upper Saddle River.
  8. Forret M.L., Dougherty T.S., 2001, Correlates of networking behavior for managerial and professional employees, Group and Organization Management, no 23(3), s. 283-311.
  9. Fugate M., Kinicki A., Ashforth B., 2004, Employability: A Psycho-social construct, its dimensions, and applications, Journal of Vocational Behavior, no. 65, s. 14-38.
  10. Granovetter M., 1985, Economic action and social structure: The problem of embeddedness, American Journal of Sociology, vol. 78.
  11. Hall D.T., 2002, Protean Careers in and out of Organizations, Sage, Thousand Oaks.
  12. Jabłońska-Wołoszyn M., 2012, Aspekty wdrożeniowe wykorzystania kompetencji w ZZL, [w:] Antoszkiewicz J., Dębski M., Problemy zarządzania, t. 13, z 15, Wydawnictwo SAN, Łódź-Warszawa.
  13. Juchnowicz M., 2015, Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy, narzędzia, aplikacje, PWE, Warszawa.
  14. Kram K., 1996, A relational approach to career development, [w:] Hall D.T. (ed.), The Career is Dead-Long Live the Career, Jossey-Bass Publishers, New York, s. 132-157.
  15. Król H., 2006, Podstawy koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi, [w:] Król H., Ludwiczyński A. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, PWN, Warszawa.
  16. McClelland D.C., 1973, Testing for competence rather than for intelligence, American Psychologist, no. 28.
  17. Pocztowski A., 2007, Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa.
  18. Ritter T., Wilkinson I.F., Johnston W.J., 2002, Measuring network competence: Some international evidence, Journal of Business & Industrial Marketing, no. 2/3.
  19. Rostkowski T., 2003, Zintegrowany system zarządzania kompetencjami, [w:] Juchnowicz M. (red.), Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi, Poltext, Warszawa s. 162.
  20. Wolff H.-G., Mosser K., 2008, Effects of Networking on Career Success. A Longitudial Study, Labor and Socio-Economic Research Center of University of Erlangen - Nuremberg 24.
  21. Wojtczuk-Turek A., 2010, Kompetencje transferowalne. Przegląd definicji, modeli i stanowisk teoretycznych, [w:] Konarski S., Turek D. (red.), Kompetencje transferowalne. Diagnoza, kształtowanie, zarządzanie, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  22. Woodruffe Ch., 2003, Ośrodki oceny i rozwoju. Narzędzia analizy i doskonalenia kompetencji pracowników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.429.02
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu