BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Stankiewicz Katarzyna (Politechnika Gdańska)
Tytuł
Postawy specjalistów ZZL wobec wykorzystywania potencjału pracy zespołowej
Attitudes of HR Specialists Towards Utilizing A Potential of Teamwork
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 429, s. 197-206, tab., bilbiogr. 30 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Sukces w zarządzaniu kadrami. Dylematy zarządzania kadrami w organizacjach krajowych i międzynarodowych. Problemy zarządczo-ekonomiczne
Słowa kluczowe
Praca zespołowa, Zarządzanie zespołem ludzkim, Zarządzanie zasobami ludzkimi
Team work, Team management, Human Resources Management (HRM)
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł prezentuje wyniki badań, których celem było zbadanie, jakie postawy prezentują specjaliści ZZL wobec wykorzystania potencjału pracy zespołowej w zależności od rodzaju wykonywanych zadań i dotychczasowego doświadczenia zawodowego. Analiza otrzymanych wyników wykazała, że respondenci preferowali pracę zespołową tylko gdy zadanie wymagało kreatywności, przełamywania schematów oraz dużego doświadczenia. Natomiast praca indywidualna była preferowana, gdy zadanie wymagało szybkiego podejmowania decyzji, odpowiedzialności, pewności siebie, wnikliwej oceny, zaangażowania, podejmowania ryzyka i wytrwałości. Stwierdzono istotną statystycznie zależność pomiędzy posiadaniem doświadczenia w kierowaniu zespołami a preferencją do wyboru pracy indywidualnej wtedy, gdy zadanie wymaga wiedzy specjalistycznej, zaradności i odpowiedzialności. Dodatkowo stwierdzono, że kobiety w porównaniu z mężczyznami preferowały pracę indywidualną, gdy zadanie wymagało elastyczności działania oraz wytrwałości(abstrakt oryginalny)

The article presents the results of research regarding HR specialists' attitude to utilizing a potential of teamwork depending on the type of tasks performed and the work experience. The analysis of obtained results indicated that respondents preferred teamwork only when the task required creativity, breaking schemes and extensive experience. In contrast, individual work was preferred when the task required quick decision-making, responsibility, confidence, thorough assessment, commitment, risk-taking and perseverance. Statistically significant positive relationship was found between experience in managing teams and preference to individual work when the task required specialist knowledge, resourcefulness and responsibility. Additionally, it was found that women preferred individual work more than men when the task required flexibility and perseverance(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adams K., Galanes G.J., 2008, Komunikacja w grupach, PWN, Warszawa.
  2. Armstrong M., 2007, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer Business, Kraków.
  3. Bassett-Jones N., 2005, The paradox of diversity management, creativity and innovation, Diversity, Management, Creativity and Innovation, no. 14(2), s. 169-175.
  4. Blikle A.J., 2014, Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu, Onepress, Gliwice.
  5. Budnikowski A., Dabrowski D., Gąsior U., Macioł S., 2012, Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach i kwalifikacjach absolwentów uczelni - wyniki badania, e-mentor 2012, nr 4(46), s. 4-17, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/46/id/946 (20.02.2016).
  6. Church A.H., 1998, From both sides now: The power of teamwork - fact or fiction?, Team Performance Management, no. 4(2), s. 42-52.
  7. Costa A.C., 2003, Work team trust and effectiveness, Personnel Review, no. 32(5), s. 605-622.
  8. Dzik B., Tyszka T., 2004, Problem racjonalności podmiotów ekonomicznych, [w:] Tyszka T. (red.), Psychologia ekonomiczna, GWP, Gdańsk.
  9. Eurobarometer, 2010, Employers' perception of graduate employability. Analytical report, European Commission, http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_304_en.pdf (20.02. 2016).
  10. Gellert M., Nowak C., 2008, Zespół, GWP, Gdańsk.
  11. Juchnowicz M. (red.), 2014, Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy - narzędzia - aplikacje, PWE, Warszawa.
  12. Katzenbach J.R., Smith D.K., 2001, Siła zespołów. Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  13. Kohn S.E., O'Connel V.D., 2008, 6 nawyków skutecznego zespołu, Onepress, Gliwice.
  14. Kożusznik B., 2005, Kierowanie zespołem pracowniczym, PWE, Warszawa.
  15. Kożusznik B., 2014, Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa.
  16. Lawthom R., 2003, Przeciw wszelkiej nierówności: zarządzanie różnorodnością, [w:] Chmiel N. (red.), Psychologia pracy i organizacji, GWP, Gdańsk, s. 417-438.
  17. Lechler T., 2001, Social interaction: A determinant of entrepreneurial team venture success, Small Business Economics, no. 16, s. 263-278.
  18. Manstead A., Hewstone M., Fiske S., Hogg M., Reis H., Semin G. (red.), 1996, Encyklopedia Blackwella. Psychologia społeczna, Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, Warszawa.
  19. Pfaff E., Huddleston P., 2003, Does it matter if I hate teamwork? What impacts student attitudes toward teamwork, Journal of Marketing Education, no. 25(1), s. 37-45.
  20. Pitts D., 2009, Diversity management, job satisfaction, and performance: Evidence from U.S. Federal Agencies, Public Administration Review, no. 69(2), s. 328-338.
  21. Rabl T., Triana M.C., 2014, Organizational value for age diversity and potential applicants', organizational attraction: Individual attitudes matter, Journal of Business Ethics, no. 121, s. 403-417.
  22. Rico R., Alcover C.M., Tabernero M.C., 2011, Work team effectiveness:, A review of research from last decade (1999-2009), Psychology in Spain, no. 15(1), s. 57-79.
  23. Roberge M.E., Dick R., 2010, Recognizing the benefits of diversity: When and how does diversity increase group performance?, Human Resource Management Review, no. 20, s. 295-308.
  24. Rollinson D., 2008, Organisational Behaviour and Analysis. An integrated approach, 4th edition, Financal Times Management, Prentice Hall, London.
  25. Ruiz-Ulloa B.C., Adams S.G., 2003, Attitude toward teamwork and effective teaming, Team Performance Management, no. 10 (7/8), s. 145-151.
  26. Sztandar-Sztanderska U., Drogosz-Zabłocka E., Minkiewicz B., Stec M., 2010, Kwalifikacje dla potrzeb pracodawców. Raport końcowy, Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Ośrodek Badań Rynku Pracy, Warszawa.
  27. Unsworth K.L., West M.A., 2003, Zespoły: wyzwania pracy w grupie, [w:] Chmiel N. (red.), Psychologia pracy i organizacji, GWP, Gdańsk, s. 359-380.
  28. West M.A., 2012, Effective Teamwork. Practical Lessons from Organizational Research, BPS Blackwell, Chichester.
  29. Wojciszke B., 2003, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  30. Zaleśkiewicz T., 2011, Psychologia ekonomiczna, PWN, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.429.18
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu