BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wach Krzysztof (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych)
Tytuł
Otoczenie międzynarodowe jako czynnik internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw
International Environment as a Factor for Internationalisation of Polish Firms
Źródło
Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 2016, vol. 30, nr 1, s. 7-20, rys., tab., bibliogr. 16 poz.
Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society
Tytuł własny numeru
Międzynarodowe i krajowe uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstw = International and National Conditions of Enterprises Development
Słowa kluczowe
Otoczenie biznesu, Przedsiębiorstwo, Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Przedsiębiorczość międzynarodowa
Business environment, Enterprises, Enterprise internationalization, International entrepreneurship
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W dużym uproszeniu można przyjąć, że ogólne modele przedsiębiorczości międzynarodowej wykorzystują do wyjaśniania procesów internacjonalizacji przedsiębiorstw (zwłaszcza małych i średnich - MŚP) następujące trzy grupy zmiennych: (1) przedsiębiorcę jako kluczowy element modelu, w tym jego cechy, kognitywność, percepcję i dynamiczne kompetencje, (2) uwarunkowania środowiskowe (tj. otoczenie biznesu), w tym związane z rynkiem krajowym, jak i z rynkami międzynarodowymi, (3) przedsiębiorczy proces rozpoznawania okazji rynkowych, w tym odkrycie przedsiębiorczych szans, ich ocenę oraz wykorzystanie. Międzynarodowe uwarunkowania internacjonalizacji przedsiębiorstw, czyli uwarunkowania zewnętrzne związane z otoczeniem zagranicznym, stanowią jedną z trzech głównych zmiennych objaśniających proces internacjonalizacji firm z perspektywy przedsiębiorczości międzynarodowej. Głównym celem poznawczym artykułu jest identyfikacja kluczowych czynników internacjonalizacji przedsiębiorstw związanych z otoczeniem międzynarodowym oraz eksploracja wpływu tych czynników na proces internacjonalizacji polskich firm. Artykuł prezentuje cząstkowe wyniki badań na próbie 355 przedsiębiorstw. Ankietyzacja została zrealizowana w 2015 roku w ramach grantu OPUS realizowanego na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.(abstrakt oryginalny)

While explaining the internationalisation processes of firms (especially SMEs), the general models of international entrepreneurship generally use the following three groups of variables: (i) the entrepreneur as a key element of the model, including its characteristics, cognition, perception and dynamic competences, (ii) environmental conditions (i.e. the business environment), including those inherent in the domestic market and in international markets, (iii) the entrepreneurial process of recognizing market opportunities, including the discovery of entrepreneurial opportunities, their evaluation and utilization. International conditions for the internationalization of firms or external conditions inherent in a foreign environment, are one of the three main variables of internationalization process of firms from the perspective of international entrepreneurship. The main objective of this article is to identify the key factors inherent to internationalization of firms in the international environment and the exploration of the impact of these factors on the internationalization process of Polish firms. The article presents the partial results of survey based on a sample of 355 firms operating in Poland. The questionnaire was completed in 2015 within OPUS 4 project carried out at the Faculty of Economics and International Relations of the Cracow University of Economics. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bluedorn, A.C. (1993). Pilgrim's progress: Trends and convergence in research on organizational size and environments. Journal of Management, 19(2), 163-191.
  2. Daszkiewicz, N. (2014). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako nowy obszar badań w teorii internacjonalizacji. W: A. Budnikowski, A. Kuźnar (red.). Nowe procesy w gospodarce światowej: wnioski dla Polski. Warszawa: OficyDaszkiewicz, N.na Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, 207-219.
  3. Duliniec, E. (2004). Marketing międzynarodowy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  4. Etemad, H. (2004). International Entrepreneurship as a Dynamic Adaptive System: Towards a Grounded Theory. Journal of International Entrepreneurship, 2(1-2), 5-59.
  5. Giamartino, G.A., McDougall, P.P., Bird, B.J. (1993). International Entrepreneurship: The State of the Field. Entrepreneurship Theory and Practice, 18(1), 37-41.
  6. Hill, Ch.W., Jones, G.R. (1989). Strategic Management Theory. An Integrated Approach. Boston: Houghton Mifflin Co.
  7. Kraśnicka, T. (2008). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako odrębny obszar badań (rozdział 1). W: T. Kraśnicka (red.). Przedsiębiorczość międzynarodowa. Aspekty teoretyczne i praktyczne.Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
  8. McDougall, P.P. (1989). International versus Domestic Entrepreneurship: New Venture Strategic Behavior and Industry Structure. Journal of Business Venturing, 4(6), 387-399.
  9. Melén, S., Nordman, E.R. (2009). The internationalisation modes of Born Globals: A longitudinal study. European Management Journal, 27(4), 243-254.
  10. Morrison, J. (2011). The Global Business Environment: Meeting the Challenges. Wyd. 3. London: Palgrave Macmillan.
  11. Ruzzier, M., Hisrich, R.D., Antoncic, B. (2006). SME Internationalization Research: Past, Present, and Future. Journal of Small Business and Enterprise Development, 13(4), 476-497.
  12. Thompson, J.D. (1967). Organization in Action. New York: McGraw Hill Publishing.
  13. Wach, K. (2014). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako nowy kierunek badań w obrębie teorii internacjonalizacji przedsiębiorstwa (rozdział 28). W: S. Wydymus, M. Maciejewski (red.). Tradycyjne i nowe kierunki rozwoju handlu międzynarodowego. Warszawa: CeDeWu, 433-446.
  14. Wach, K. (2015). Entrepreneurial Orientation and Business Internationalisation Process: The Theoretical Foundations of International Entrepreneurship. Entrepreneurial Business and Economics Review, 3(2), 9-24. [DOI:] 010.15678/EBER.2015.030202
  15. Wach, K. (2016). Strategiczne myślenie w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Studia Ekonomiczne - Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 16.
  16. Zahra, S.A. (2005). A Theory of International New Ventures: A Decade of Research. Journal of International Business Studies, 36(1), 20-28.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2449-903X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu