BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szymańska Aneta (Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu), Kupczyk Teresa (Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie), Kubicka Joanna (Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu)
Tytuł
Definiowanie pojęcia employer branding przez pracowników przedsiębiorstw wyzwaniem dla human resources management
Employer Branding Term Defining by Companies Employees as A Challenge Human Resources Management
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 429, s. 280-289, rys., bibliogr. 23 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Sukces w zarządzaniu kadrami. Dylematy zarządzania kadrami w organizacjach krajowych i międzynarodowych. Problemy zarządczo-ekonomiczne
Słowa kluczowe
Wizerunek pracodawcy, Zarządzanie zasobami ludzkimi
Employer branding, Human Resources Management (HRM)
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M5
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem opracowania było ustalenie, czy pracownicy polskich przedsiębiorstw znają i rozumieją pojęcie employer branding, a także jak je definiują. W 2014 roku przeprowadzono postępowanie badawcze ilościowo-jakościowe wykorzystujące metodę kwestionariusza ankiety na próbie 335 przedstawicieli przedsiębiorstw z Dolnego Śląska. Otrzymane wyniki poddano analizie statystycznej. Obliczono średnie i odchylenia standardowe. W celu określenia różnic w odpowiedziach z punktu widzenia kryterium płci, wieku i zajmowanego stanowiska przeprowadzono dwukierunkowy test (chi-kwadrat) z użyciem pakietu statystycznego IBM SPSS Statistics wersja 21.0. Okazało się, że zdecydowana większość badanych nie słyszała pojęcia employer branding lub nie wie, co ono oznacza. Sposób jego definiowania jest różny. Oznacza to, iż w Polsce jest to problematyka słabo rozpoznana i nadal stanowi wyzwanie dla organizacji, które poszukają silniejszego powiązania pomiędzy działaniami wizerunkowymi a działalnością biznesową(abstrakt oryginalny)

The aim of the study was to determine whether employees of Polish companies know and understand the concept of "employer branding", as well as how they define it. Quantitative and qualitative research was carried out in 2014 using the method of a questionnaire on a sample of 335 representatives of companies from Lower Silesia. The respondents could independently formulate their responses to define "employer branding" or choose the answer "I don't know" or "I haven't come across this term". The results were statistically analysed. The mean and standard deviations were calculated. In order to determine the differences in the responses from the perspective of gender, age and position held in a company, the Chi-squared test for two-way tables was carried out for independent samples using the statistical package of IBM SPSS Statistics version 21.0. It turned out that the vast majority of the respondents had not heard of this concept or did not know what it meant. The way of defining it is differentiated. This means that in Poland this issue is still a problem which is poorly understood and remains a challenge for organizations which will seek a stronger link between image activities and business operations(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ambler T., Barrow S., 1996, The employer brand, Journal of Brand Management, no. 4.
  2. Backhaus K., Tikoo S., 2004, Conceptualizing and researching employer branding, Career Development International, vol. 9, iss: 5, s. 501-517.
  3. Barck J., 2015, Who Owns Your Employer Brand?, http://universumglobal.com/articles/2015/03/owns-employer-brand/(05.04.2016).
  4. Barrow S., Mosley R., 2006, The Employer Brand. Bringing the best of brand management to people at work, John Wiley, Chichester.
  5. Branham F.L., 2000, Keeping the People Who Keep You in Business: 24 Ways to hang on to your most valuable talent, AMACOM, New York.
  6. Cable D.M., Turban D.B., 2003, The value of organizational reputation in the recruitment context: A Brand-equity perspective, Journal of Applied Social Psychology, vol. 33, iss. 11 (November), s. 2244-2266.
  7. Christiaans L., 2013, International Employer Brand Management, Springer Fachmedien, Wiesbaden.
  8. Czaplicka M., 2016, Rekrutacja do pracy w social media - badanie, http://czaplicka.eu/employer-branding-w-social-media/(11.04.2016).
  9. Employer Brand International, 2014 Employer Branding Global Trends Study Report, 2014, http://www.careerarc.com/blog/2014/06/76-companies-choose-social-media-communicate-employer-brand/(13.04.2015).
  10. http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_337069.pdf (01.03.2016).
  11. Kaczmarek-Śliwińska M., 2013, Public relations w przestrzeni mediów społecznościowych. Działania organizacji i jej pracowników, Politechnika Koszalińska, Koszalin.
  12. Kandydat i firma w sieci. Czy w pełni wykorzystujemy potencjał Internetu w budowaniu wizerunku pracodawcy?, Raport marzec 2011, Talent Finder & GazetaPraca.pl 2011, Warszawa 2011.
  13. Kozłowski M., 2013, Employer branding. Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  14. Meier B., 2006, Employer Branding. A holistic concept of Strategic Brand Management for attracting and retaining a company's Right Potentials - with the example of Degussa AG, Diplomica GmbH, Hamburg.
  15. Migracje zarobkowe Polaków. Raport, 2014, Work Service SA, Wrocław.
  16. Mosley R., 2014, Employer Brand Management: Practical Lessons from the World's Leading Employers, John Wiley & Sons, Inc, Hoboken, NJ.
  17. Prognoza ludności na lata 2014-2050 (2014), GUS, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/prognoza-ludnosci/prognoza-ludnosci-na-lata-2014-2050-opracowana-2014-r-,1,5.html(10.03.2016).
  18. Randstad, 2013, What Workers Want: Employer Branding in a Rebounding Job Market, http://www.prnewswire.com/news-releases/what-workers-want-employer-branding-in-a-rebounding-jobmarket-203213161.html (31.03.2016).
  19. Raport Employer Branding w Polsce, 2015, http://hrminstitute.pl/dane/raporty/HRMI_raport_EB_2015.pdf (05.04.2016).
  20. Trwa niedobór talentów. Jak współczesny HR może poradzić sobie z tym wyzwaniem, 2014, Manpower.
  21. Trzeszczkowski Ł., Media społecznościowe w employer brandingu, http://hrstandard.pl/2015/04/30/media-spolecznosciowe-w-employer-brandingu/(13.04.2016).
  22. Wojtaszczyk K., 2012, Employer branding czyli zarządzanie marką pracodawcy. Uwarunkowania, procesy, pomiar, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  23. World Employment and Social Outlook Trends, 2015, http://www.ilo.org/global/research/global-reports/weso/2015/lang--en/index.htm (10.03.2016).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.429.25
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu