BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Głuszek Ewa (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Sygnalizowanie reputacji kompetencji i reputacji charakteru przedsiębiorstwa w kontekście zniekształcania oceny społecznej
Signaling Capability and Character Reputation within Social Judgment Biases Framework
Źródło
Zarządzanie i Finanse, 2016, R. 14, nr 2, cz. 1, s. 117-130, tab., bibliogr. 33 poz.
Journal of Management and Finance
Słowa kluczowe
Wizerunek przedsiębiorstwa, Kompetencje, Opinia publiczna
Company image, Competences, Public opinion
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Reputacja jest zjawiskiem złożonym i wielowymiarowym, a najczęściej stosowanymi wymiarami, za pomocą których opisuje się ten konstrukt, są: fachowość (being known for something) oraz sympatia (generalized favorability). Pierwszy z tych wymiarów można więc określać mianem reputacji kompetencji, drugi natomiast mianem reputacji charakteru. Rozróżnienie takie jest istotne ze względu na zniekształcenia procesu oceny społecznej, które w różny sposób wpływają na te dwa rodzaje reputacji. Okazuje się, że otoczenie inaczej interpretuje pozytywne lub negatywne sygnały dotyczące reputacji kompetencji, a inaczej te dotyczące reputacji charakteru. Zestawienie wymiarów dobrej/złej reputacji kompetencji i dobrej/złej reputacji charakteru pozwala określić cztery modelowe sytuacje, w jakich może znaleźć się przedsiębiorstwo. Każda z tych sytuacji wymaga odmiennej strategii sygnalizowania dobrej lub niwelowania złej opinii.(abstrakt oryginalny)

Corporate reputation is multidimensional construct, and most cited dimensions describing it are: being known for something and generalized favorability. The latter one may label character reputation, the first - capability reputation. Such distinction is significant, because of social judgment biases which impact the assessment of these two reputations in different way. How an organization is viewed by a particular stakeholder group depends of negative or positive cues interpretation, the type of attribute being judged, and the historical assessment of the organization along that attribute. The summary of good/bad capability reputation and good/bad character reputation results in four showcase situations. Each of them needs various reputation strategy signaling.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Arndt M., Bigelow B. (2000), Presenting structural innovation in an institutional environment: hospitals' use of impression management, "Administrative Science Quarterly", Vol. 45, No. 3.
  2. Arthur W. B. (1989), Competing technologies, increasing returns, and lock-in by historical events, "Economic Journal", Vol. 99.
  3. Castro de G., Lopez J., Saez P. (2006), Business and Social reputation: Exploring the concept and Main Dimensions of Corporate Reputation, "Journal of Business Ethics", Vol. 63.
  4. Clark B. H., Montgomery D. B. (1998), Deterrence, reputations, and competitive cognition, "Management Science", Vol. 44.
  5. David P. A. (1985), Clio and the economics of QWERTY, "American Economic Review", Vol. 75.
  6. Deephouse D. (2000), Media reputation as a strategic resource: An integration of mass communication and resource-based theories, "Journal of Management", Vol. 26, No. 6.
  7. Elsbach K. D., Sutton R. I. (1992), Acquiring organizational legitimacy through illegitimate actions: a marriage of institutional and impression management theories, "Academy of Management Journal", Vol. 35, No. 4.
  8. Fiske S. T., Taylor S. E. (1991), Social Cognition, 2nd ed., McGraw Hill, New York.
  9. Hall R. (1992), The Strategic Analysis of Intangible Resources, "Strategic Management Journal", Vol. 13.
  10. Hamilton D. L., Huffman L. J. (1971), Generality of impression formation processes for evaluative and nonevaluative judgments, "Journal of Psychology and Social Psychology", Vol. 20, No. 2.
  11. Hamilton D. L., Zanna M. (1972), Differential weighting of favorable and unfavorable attributes in impressions of personality, "Journal of Experimental Research in Personality", Vol. 6.
  12. Fischer E., Reuber R. (2007), The Good, the Bad, and the Unfamiliar: The Challenges of Reputation Formation Facing New Firms, "Entrepreneurship Theory And Practice", January.
  13. Fombrun Ch. (1996), Reputation. Realizing Value from the Corporate Image, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
  14. Fombrun Ch., Shanley M. (1990), What's in a name? Reputation building and Corporate Strategy, "Academy of Management Journal", Vol. 33.
  15. Lange D., Lee P., Dai Y. (2011), Organizational Reputation: A Review, "Journal of Management", Vol. 37, No. 1.
  16. Love G., Kraatz M. (2009), Character, Conformity, Or The Bottom Line? How And Why Downsizing Affected Corporate Reputation, "Academy of Management Journal", Vol. 52, No. 2.
  17. Mishina Y., Block E. S., Mannor M. J. (2011), The path dependence of organizational reputation: How social judgment influences assessments of capability and character, "Strategic Management Journal", Vol. 33, No. 5.
  18. Pfarrer M. D., Pollock T. G., Rindova V. P. (2010), A tale of two assets: the effects of firm reputation and celebrity on earnings surprises and investors' reactions, "Academy of Management Journal", Vol. 53, No. 5.
  19. Pollock T., Rindova V. (2003), Media Legitimation Effects In The Market For Initial Public Offerings, "Academy of Management Journal", Vol. 46, No. 5.
  20. Rao H. (1994), The social construction of reputation - Certification contests, legitimation, and the survival of organizations in the American automobile industry, 1895-1912, "Strategic Management Journal", Vol. 15.
  21. Reuber A. R., Fischer E. (2005), The Company You Keep: How Young Firms in Different Competitive Contexts Signal Reputation through Their Customers, "Entrepreneurship Theory and Practice", Vol. 29, No. 1.
  22. Rindova V., Williamson J., Petkova A., Sever J. (2005), Being Good Or Being Known, "Academy of Mangement Journal", Vol. 48, No 6.
  23. Rindova V., Petkova A., Kotha S. (2007), Standing out: How new firms in emerging markets building reputation, "Strategic Organization", Vol. 5, No. 1.
  24. Rindova V. P., Fombrun C. J. (1999), Constructing competitive advantage: The role of firm-constituent interactions, "Strategic Management Journal", Vol. 20.
  25. Schwaiger M. (2004), Components and parameters of corporate reputation - an empirical study, "Schmalenbach Business Review", Vol. 56.
  26. Skowronski J. J., Carlston D. E. (1987), Social judgment and social memory: the role of cue diagnosticity in negativity, positivity, and extremity biases, "Journal of Personality and Social Psychology", Vol. 52, No. 4.
  27. Skowronski J. J., Carlston D. E. (1989), Negativity and extremity biases in impression formation: a review of explanations, "Psychological Bulletin", Vol. 105, No. 1.
  28. Srull T. K., Wyer R. S. (1979), The role of category accessibility in the interpretation ofinformation about persons: some determinants and implications, "Journal of Personality and Social Psychology", Vol. 37.
  29. Srull T. K., Wyer R. S. (1980), Category accessibility and social perception: some implications for the study of person memory and interpersonal judgments, "Journal of Personality and Social Psychology", Vol. 38.
  30. Surber C. F. (1984), Inferences of ability and effort: evidence for two different processes, "Journal of Personality and Social Psychology" Vol. 46, No. 2.
  31. Walker K. (2010), A Systematic Review of the Corporate Reputation Literature: Definition, Measurement and theory, "Corporate Reputation Review", Vol. 12, No 4.
  32. Weigelt K., Camerer C. (1988), Reputation and corporate strategy: A review of recent theory and applications, "Strategic Management Journal", Vol. 9.
  33. Wojciszke B., Brycz H., Borkenau P. (1993), Effects of information content and evaluative extremity on positivity and negativity biases, "Journal of Personality and Social Psychology", Vol. 64, No. 3.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2084-5189
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu