BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Palicki Sławomir (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Stachowska Paulina (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Estetyzacja artystyczna w procesach rewitalizacji miast
Artistic Aesthetization in Urban Revitalization Processes
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 418, s. 364-273, rys., bibliogr. 24 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Gospodarka przestrzenna. Aktualne aspekty polityki społeczno-gospodarczej i przestrzennej
Słowa kluczowe
Miasto, Przestrzeń publiczna
City, Public space
Uwagi
Klasyfikacja JEL: P25, R19, R23, R58, Z19
streszcz., summ.
Kraj/Region
Poznań
Poznan
Abstrakt
W latach 90. XX wieku dostrzeżono znaczenie czynnika kulturowego w rewitalizacji, kreującego nową tożsamość miejsca i budującego jego wizerunek. Powszechne stało się zjawisko "upiększania" miast, które polega na inwestowaniu w tkankę architektoniczną, elementy małej architektury, zieleń publiczną czy sztukę publiczną, a artyści stali się grupą, która w procesach rewitalizacji uszlachetnia przestrzeń. Celem artykułu była analiza i ocena wpływu podejmowania działań artystycznych podczas realizacji procesów rewitalizacji na przykładzie poznańskiej dzielnicy Jeżyce. Autorzy przeanalizowali elementy estetyzacji artystycznej na wskazanym obszarze oraz - przy użyciu techniki kwestionariusza ankietowego - zbadali postrzeganie społeczne skutków zastosowania tejże estetyzacji w kontekście procesów rewitalizacji Jeżyc. Podstawowy wniosek płynący z podjętych analiz to potwierdzenie możliwości skutecznego wspierania społeczno-ekonomicznych przemian miejskich w drodze działań artystycznych.(abstrakt oryginalny)

In the 90's of the twentieth century there was recognized the importance of the cultural factor in the revitalization as a way of creating a new identity of the place and building the image of the city. "Beautifying" cities became a widespread phenomenon, which means investing in the fabric of architectural, landscaping elements, green public or public art and artists became a group that ennobles space. The aim of the paper was to analyze and evaluate the impact of taking artistic activities during the implementation process of revitalization on the example of Poznań city district called Jeżyce. The authors analyzed the elements of artistic aesthetization in the prescribed area and also - using a technique of questionnaire - examined the social perception of aesthetisation impact in the context of the revitalization processes in Jeżyce. The basic conclusion from the analysis is confirmation of the possibility of effective support for socio-economic transformation through urban artistic activities.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bailey C., Miles S., Stark P., 2004, Culture-led urban regeneration and the revitalisation of identities in Newcastle, Gateshead and the North East of England, International Journal of Cultural Policy, vol. 10, no. 1, s. 47-65.
  2. Bizior-Dombrowska M., 2013, Gry sztuki z architekturą, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  3. Borghini S., Visconti L.M., Anderson L., Sherry J.F. Jr., 2010, Symbiotic postures of commercial advertising and street art. rhetoric for creativity, Journal of Advertising, vol. 39, no. 3, s. 113-126.
  4. Bryła, http://www.bryla.pl/bryla/1,85298,7053057,Sztuka_w_wielkim_miescie.html (15.01.2015).
  5. Cardno C.A., 2007, Environmentalism meets art at 55 Baker Street, Civil Engineering News, July 2007, s. 12-14.
  6. Droney D., 2010, The business of "Getting Up": Street art and marketing in Los Angeles, Visual Anthropology, vol. 23, s. 98-114.
  7. Duchowski M., Sekuła E.A. (red.), 2011, Street art. Między wolnością a anarchią, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa.
  8. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, 2012, Scenariusz 3: Sztuka społeczna, http://fwpn.org.pl/assets/nocwgalerii/WOK/PDF-AW_SCENARIUSZE_3.pdf (15.07.2014).
  9. Harvey A.D., 2006, Wall Art in England, Critical Quarterly, vol. 48, no. 1, s. 68-79.
  10. Henke L., 2015, Kill your darlings: The auto-iconoclasm of blu's iconic murals in Berlin, Ephemera - Theory and Politics in Organization, vol. 15, no. 1, s. 291-295.
  11. Juśkowiak P., 2015, Gentryfikacja jako gentryfikacja. Artystyczny sposób produkcji i restrukturyzacji miast, http://www.praktykateoretyczna.pl/piotr-juskowiak-gentryfikacja-jako-gentryfikcja- artystyczny-sposob-produkcji-i-restrukturyzacja-miast/ (10.03.2015).
  12. Kadłuczka K., 2010, Instalacja artystyczna w przestrzeni publicznej, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Czasopismo Techniczne nr 5, https://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i2/i4/i6/i3/r2463/KadluczkaK_InstalacjaArtystyczna.pdf (12.09.2015).
  13. Kaźmierczak B. i in., 2011, Oceny rewitalizacji. Studium zmian na poznańskiej Śródce, Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań.
  14. Lorens P., 2010, Definiowanie współczesnej przestrzeni publicznej, [w:] Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (red.), Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, Wyd. Urbanista, Gdańsk, s. 6-10.
  15. Marschall S., 2008, Transforming symbolic identity: Wall art. and the South African city, African Arts, vol. 41, no. 2, s. 12-23.
  16. McAuliffe C., 2010, Graffiti or street art? Negotiating the moral geographies of the creative city, Journal of Urban Affairs, vol. 34, no. 2, s. 189-206.
  17. Olszewski P., 2010, Przekształcenia przestrzeni publicznych a proces gentryfikacji, [w:] Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (red.), Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk, s. 93-97.
  18. Porębska M., 2010, O potrzebie piękna w przestrzeni publicznej miasta, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Czasopismo Techniczne, nr 6, s. 156-158.
  19. Riggle N.A., 2010, Street Art: The transfiguration of the commonplaces, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol. 68, no. 3, s. 243-257.
  20. Stangel M., 2008, Odnowa miast w społeczeństwie informacyjnym - technologie informacyjne i komunikacyjne w procesach rewitalizacji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  21. Stefanowski M., 2008, Tożsamość miejsca, [w:] Goźlińska K. (red.), Biblioteka wizerunku miasta, cz. 3: Meble miejskie, AMS S.A., Warszawa, s. 36-39.
  22. TVN24, http://www.tvn24.pl/poznan,43/trojwymiarowy-mural-powstal-w-poznaniu,579031.html (21.09.2015).
  23. Twożywo, http://www.twozywo.art.pl/twzw.php?m (11.06.2015).
  24. Zawadzka M., 2007, Znów piękne miasto? O potrzebie badań architektonicznych w przestrzeniach publicznych miasta, http://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i3/i6/i4/r364/ZawadzkaM_ZnowPiekne.pdf (15.05.2015).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.418.26
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu