BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Piepiora Zbigniew (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu)
Tytuł
Przeciwdziałanie skutkom powodzi i susz w województwie lubelskim
The Counteraction of Floods' and Droughts' Effects in Lublin Voivodeship
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 418, s. 274-284, rys., bibliogr. 20 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Gospodarka przestrzenna. Aktualne aspekty polityki społeczno-gospodarczej i przestrzennej
Słowa kluczowe
Powódź, Klęski żywiołowe, Ryzyko klęsk żywiołowych
Flood, Natural disaster, Risk of natural disasters
Uwagi
Klasyfikacja JEL: H12, H21, H41, H56, H72
streszcz., summ.
Kraj/Region
Województwo lubelskie
Lubelskie Voivodeship
Abstrakt
W artykule postawiono tezę: powódź z 2010 roku stała się impulsem do zmian na obszarze województwa lubelskiego w zakresie przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych. Tezę potwierdzają: efekty rzeczowe inwestycji małej retencji wodnej - najwięcej sztucznych zbiorników wodnych wzniesiono w 2010 r. - oraz znaczący wzrost nakładów ogółem służących gospodarce wodnej oraz na obwałowania przeciwpowodziowe po 2010 roku, przy czym warto zauważyć, że obecnie powinno się odchodzić od metod technicznej ochrony przeciwpowodziowej na rzecz metod naturalnych. Ponadto analizowane dane potwierdzają przypuszczenie, że maksimum nakładów w 2007 roku miało związek z absorpcją środków Unii Europejskiej (fundusze strukturalne). Wzrost poziomu finansowania z funduszy strukturalnych uwidocznił się także po 2010 roku.(abstrakt oryginalny)

The article formulates a thesis: the flood in 2010 became the impetus for a change in the Lublin Voivodeship in counteracting the effects of natural disasters. The thesis is confirmed by the effects of investments of small water retention (the largest number of artificial water reservoirs was built in 2010) and a significant increase in total expenses aimed at water management and levees after 2010. However, it is worth noting that nowadays there should be used natural methods of flood protection rather than technical ones. Besides, the analyzed data confirm expectation that the maximum expenditure in 2007 was related to the absorption of the European Union funds (structural funds). The increase in funding from the Structural Funds also manifested itself after 2010.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bukowski S., 2015, Ponad 1 mld zł na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, http://www.wspolnota.org.pl/aktualnosci/aktualnosc/ponad-1-mld-zl-na-usuwanie-skutkow-klesk-zywiolowych (23.02.2016).
  2. GUS. Bank Danych Lokalnych, http://www.stat.gov.pl/bdl/app/strona.html?p_name=indeks (20.09.2015).
  3. ISOK. Hydroportal publikujący mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego w formacie pdf, http://mapy.isok.gov.pl/imap/ (23.02.2016).
  4. Maciejowski M., Ostojski M.S., Walczykiewicz T., 2011, Monografia powodzi maj-czerwiec 2010. Dorzecze Wisły, IMZGW PIB, Warszawa.
  5. Pichla A., 2011, Rola nawodnień kanału Wieprz-Krzna w gospodarce wodnej regionu, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, t. 54, nr 2.
  6. Piepiora Z., 2012, Ekonomiczne aspekty lokalnej polityki przeciwdziałania skutkom katastrof naturalnych, wyd. Zbigniew Piepiora, Kowary.
  7. Plan, 2012, Plan gospodarki odpadami dla województwa lubelskiego 2017, Zarząd Województwa Lubelskiego, Lublin.
  8. Plan, 2015, Plan zagospodarowania przestrzennego województwa lubelskiego, projekt, Zarząd Województwa Lubelskiego, Lublin, sierpień.
  9. Program, 2012, Program ochrony środowiska województwa lubelskiego na lata 2012-2015 z perspektywą do roku 2019, Zarząd Województwa Lubelskiego, Lublin.
  10. Regionalna, 2014, Regionalna strategia innowacji województwa lubelskiego do roku 2020, Zespół Zadaniowy ds. Aktualizacji Regionalnej strategii innowacji województwa lubelskiego do roku 2020, Lublin.
  11. Regionalny, 2015, Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020, przyjęty decyzją Komisji Europejskiej C(2015)887 z dnia 12 lutego 2015 r.
  12. Rewitalizacja terenów zalewowych i starorzeczy, http://www.bagna.pl/index.php?page=metody/rewitalizacja_zalewowych (5.06.2009).
  13. Rodzik J., 2008, Wpływ deszczów ulewnych i roztopów na rozwój wąwozu lessowego, Landform Analysis, vol. 8.
  14. Somorowska U., 2009, Wzrost zagrożenia suszą hydrologiczną w różnych regionach geograficznych Polski w XX wieku, Prace i Studia Geograficzne, t. 43.
  15. Strategia, 2005, Strategia rozwoju województwa lubelskiego na lata 2006-2020, Zarząd Województwa Lubelskiego, Lublin, lipiec.
  16. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, Dz.U. z 1998, nr 91, poz. 576 z późn. zm.
  17. Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej, Dz.U. z 2002, nr 62, poz. 558 z późn. zm.
  18. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, Dz.U. z 2007, nr 89, poz. 589 i 590 z późn. zm.
  19. Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, Dz.U. z 2009, nr 31, poz. 206.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.418.27
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu