- Autor
- Bartoszewski Jakub (Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie)
- Tytuł
- Abbagnanowska krytyka tradycyjnej filozofii : Augustyn, Descartes, Kant
Abbagnano's Perspective on Traditional Philosophy : Augustine, Descartes, and Kant - Źródło
- Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne, 2016, T. 2, nr 1, s. 77-95, bibliogr. 38 poz.
- Słowa kluczowe
- Filozofia, Poglądy filozoficzne
Philosophy, Philosophical thought - Uwagi
- summ.
- Kant Immanuel,
- Abstrakt
- Charakterystyczną cechą filozofii Abbagnano było nieustanne odnoszenie się do "tradycji filozoficznej". Dobra znajomość historii myśli ludzkiej pozwoliła mu ustosunkować się do problemów zaistniałych w teraźniejszości, odnosząc je jednocześnie do systemów wypracowanych w przeszłości. Przyczyniała się ona też do wydobycia różnic, dając w ten sposób możliwość sprecyzowania własnego stanowiska (Sciacca, 1971). Stwierdzenie to nie jest oparte na hipotetycznym dochodzeniu, a raczej na opinii samego autora filozofii możliwości. Podkreślał on, że analizując "tradycyjną filozofię", badacz dostrzega istnienie możliwości, ale determinowanej przez różne czynniki, np. Boga, świat, kategorie. (abstrakt oryginalny)
The article discusses the issue of possibilities in the context of Abbagnano's perspective on traditional philosophy. Following the founder of the philosophy of possibilities, certain philosophers were selected who in the opinion of the Italian existentialist had a significant impact on culture and philosophical tradition. Therefore, only three figures are discussed: Augustine, Descartes and Kant. (original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Alquié, F. (1989), Kartezjusz. Warszawa: PAX.
- Abbagnano, N. (1977, 14 giugno). Una vita secondo Kant. Ricordo di Paolo Lamanna a dieci anni dalla morte. Il Giornale.
- Abbagnano, N. (1979, 18 aprile). Dalla parte di Kant. La giustizia penale nel saggio di Mathieu. Il Giornale.
- Abbagnano, N. (1987, 22 febbraio). Ritorno a Kant. Tradotto in italiano un saggio di Corner. Il Giornale.
- Abbagnano, N. (1965, 9 settembre). La scommessa di Kant. La Stampa.
- Abbagnano, N. (1942). Antologia del pensiero filosofico. Torino: Paravia.
- Abbagnano, N. (2001). Scritti neoilluministici (1948-1965). Torino: Utet.
- Augustyn z Hippony. (b.d.w.a). De Genesi ad litteram, VII, 21, 27.
- Augustyn z Hippony. (b.d.w.b). De Genesi ad litteram, 7, 32 (PL 34, 367).
- Augustyn z Hippony. (b.d.w.c). De Genesi contra Manichaeos, 1. 6.
- Bartoszewski, J. (2006). Kartezjańska nauka o porządku w nowych zasadach filozoficzno- przyrodniczych, Seminare, 23, 149-160.
- Bartoszewski, J. (2007). Idea infinitatis - nadzieją pewności wiedzy i odkrycie innego w "epifanii twarzy", Miscellanea Sociologica et Philosophica, 8, 45-54.
- Bednarowski, W. (2001). Descartes i cogito. Kraków: Aureus.
- Bibliorum Sacrorum. (1929). Roma.
- Brown, P. (1993). Augustyn z Hippony. Warszawa: PIW.
- Budzik, S. (1991). Czy św. Augustyn był prekursorem teorii ewolucji? Zagadnienia Filozoficzne w Nauce, 13, 65-78.
- Chadwick, H. (1983) Freedom and Necessity in Early Christian Thought About God, Concilium, 166(6).
- Czajkowski, S. (1936). Dowody istnienia Boga z jego skutków u Kartezjusza, Kwartalnik Filozoficzny, 13(4), 292-316.
- Chmaj, L. (1930). Rozwój filozofii Kartezjusza, Kraków.
- Chudy, W. (1982). Rola refleksji w dziedzinie "cogito" Descartesa. Ruch Filozoficzny 30(1), 33-58.
- Descartes, R. (1995). Listy do księżniczki Elżbiety. Warszawa: PWN.
- Descartes, R. (1998). List do Voetiusa. Warszawa: PWN.
- Descartes, R. (2001). Medytacje o pierwszej filozofii. Zarzuty uczonych mężów i odpowiedzi autora. Rozmowa z Burmanem. Kęty: Antyk.
- Galerowicz, J. (1992). Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii. Kraków: PAT.
- Gilson, E. (1953).Wprowadzenie do nauki świętego Augustyna. Warszawa: PAX.
- Heidegger, M. (1999). Nietzsche, t. 2. Warszawa: PWN.
- Heller, M., Liana, Z., Mączka, J., Skoczny, W. (2001). Nauki przyrodnicze a teologia: konflikt i współistnienie. Tarnów: Biblos.
- Kant, I. (1957). Krytyka czystego rozumu. Warszawa: PWN.
- Kant, I. (1986). Krytyka władz sądzenia. Warszawa: PWN.
- Krąpiec, M. A. (1974). Ja człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Lublin: KUL.
- Kopania, J. (2002). Etyczny wymiar cielesności. Kraków: Aureus.
- Luijpen, W. A. (1972). Fenomenologia egzystencjalna. Warszawa: PAX.
- Matuszewski, R. (2004). O naturze wiedzy i poznania. Dlaczego świat można rozumieć? Poznań: UAM.
- Morawiec, E. (1970). Przedmiot a metoda w filozofii Kartezjusza. Warszawa: ATK.
- Pascal, B. (1989). Myśli. Warszawa: PAX.
- Sciacca, M. F. (1971). Opere complete, t. 16. Milano: C. Marzorati.
- Schneiders, W. (1994). Descartes' Cogito als Prinzip. Studia Leibnitiana, 26(1), 91-107.
- Suchodolski, B. (1968). Narodziny nowożytnej filozofii człowieka. Warszawa: PWN.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2391-8632
- Język
- pol