BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dyczkowski Tomasz (Wrocław University of Economics, Poland)
Tytuł
Towards an NGO Performance Model
W kierunku modelu dokonań w organizacjach pozarządowych
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 441, s. 65-85, rys., tab., bibliogr. 26 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Global Challenges of Management Control and Reporting
Słowa kluczowe
Organizacje pozarządowe, Zarządzanie, Interesariusze
Non-governmental organisation, Management, Stakeholders
Uwagi
Klasyfikacja JEL: L39, M49
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest zbadanie relacji między dokonaniami organizacji pozarządowych a warunkującymi je czynnikami oraz ustalenie znaczenia dokonań dla interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych organizacji. Opracowana koncepcja teoretyczna uwzględniła: misję, strategię, politykę finansową, system zarządzania, dokonania, samoocenę i percepcję organizacji przez jej interesariuszy. Weryfikacji 12 relacji ujętych w koncepcji teoretycznej dokonano z wykorzystaniem modelu obliczeniowego zawierającego 31 zmiennych. Dane do modelu pochodziły z ankiet od losowo wybranych OPP, z których odpowiedzi udzieliło 55 organizacji, z ich obligatoryjnych sprawozdań z działalności, a także z eksperymentu z udziałem potencjalnych darczyńców. Przeprowadzona analiza kwantytatywna potwierdziła istnienie 11 z 12 postulowanych relacji, wskazując na 3 kolejne związki. Niemniej ograniczenia metodyczne na etapie tworzenia modelu obliczeniowego wskazały na potrzebę zbudowania modelu strukturalnego, uwzględniającego efekty bezpośrednie i pośrednie oddziaływania poszczególnych zmiennych(abstrakt oryginalny)

The paper aims at investigating relations between factors that performance of non-governmental organizations (NGOs) is contingent on and those which it influences. The initial conceptual framework considers such concepts as: mission, strategy, financing, management, performance itself, as well as self-evaluation conducted by internal stakeholders and perception of an NGO by external ones. The conceptualized 12 relations are validated using a research model including 31 variables in total. The input data derive from three major sources, including: results of a survey among randomly selected Polish public benefit organizations (PBOs), where 55 organizations responded, obligatory annual activity statements of the PBOs, and opinions of would-be donors participating in an experiment. A quantitative validation of the model proved its general correctness, eliminating one relation and including three new. Nevertheless, encountered limitation of the analysis showed a need to develop a structural model where direct and indirect influences could be disambiguated(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adams S., Simnett R., 2011, Integrated reporting: an opportunity for Australia's not-for-profit sector, Australian Accounting Review, vol. 21(3), pp. 292-301.
  2. Barman E., 2007, What is the bottom line for nonprofit organizations? A history of measurement in the British voluntary sector, Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, vol. 18(2), pp. 101-115.
  3. Breen O.B., 2013, The disclosure panacea: a comparative perspective on charity financial reporting, Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, vol. 24(3), pp. 852-880.
  4. Charity Commission for England and Wales, 2008, The Hallmarks of an Effective Charity (CC10), https://www.gov.uk/government/publications/the-hallmarks-of-an-effective-charity-cc10 (date of access: 15.02.2016).
  5. Chelliah J., Boersma M., Klettner A., 2015, The role of a national regulator in developing solutions to governance challenges in the not-for-profit sector, Journal of Developing Areas, vol. 49(6), pp. 449-458.
  6. Connolly C., Dhanani A., Hyndman N., 2013, The accountability mechanisms and needs of external charity stakeholders, Association of Chartered Certified Accountants, London.
  7. Dyczkowski T., 2012, Budżetowanie w organizacjach pozarządowych. Wybrane zagadnienia realizacyjne, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, vol. 251, pp. 154-169.
  8. Dyczkowski T., 2015, Financial and non-financial information in performance assessment of public benefit organisations, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, vol. 398, pp. 134-145.
  9. Epstein M.J., McFarlan F.W., 2011, Measuring the efficiency and effectiveness of a nonprofit's performance, Strategic Finance, vol. 93(4), pp. 27-34.
  10. Henke E.O., 1972, Performance evaluation for not-for-profit organizations, Journal of Accountancy, vol. 133(6), pp. 51-55.
  11. Jang H.S., Feiock R.C., 2007, Public versus private funding of nonprofit organizations, Public Performance & Management Review, vol. 31(2), pp. 174-190.
  12. Knowles P., Gomes R., 2009, Building relationships with major-gift donors: a major-gift decision-making, relationship-building model, Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, vol. 21(4), pp. 384-406.
  13. Kong E., 2010, Analyzing BSC and IC's usefulness in nonprofit organizations, Journal of Intellectual Capital, vol. 11(3), pp. 284-304.
  14. Leonard R.W., 2013, Nonprofit motivation behavior and satisfaction, Journal of Business and Behavioral Sciences, vol. 25(1), pp. 81-93.
  15. Mataira P.J., Morelli P.T., Matsuoka J.K., Uehara-McDonald S., 2014, Shifting the paradigm: new directions for non-profits and funders in an era of diminishing resources, Social Business, vol. 4(3), pp. 231-244.
  16. McDonald C., 1999, Internal control and accountability in non-profit human service organisations, Australian Journal of Public Administration, vol. 58(1), pp. 11-22.
  17. Moxham C., 2014, Understanding third sector performance measurement system design: a literature review, International Journal of Productivity and Performance Management, vol. 63(6), pp. 704-726.
  18. Okten C., Weisbrod B.A., 2000, Determinants of donations in private nonprofit markets, Journal of Public Economics, vol. 75, pp. 255-272.
  19. Ryan Ch., Mack J., Tooley S., Irvine H., 2014, Do not-for-profits need their own conceptual framework?, Financial Accountability & Management, vol. 30(4), pp. 383-402.
  20. Sargeant A., Hudson J., West D.C., 2008, Conceptualizing brand values in the charity sector: the relationship between sector, cause and organization, Service Industries Journal, vol. 28(5), pp. 615-632.
  21. Stanisz A., 2006, Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem Statistica PL na przykładach z medycyny: tom.1, statystyki podstawowe, StatSoft, Kraków.
  22. Thomson D.E., 2011, The role of funders in driving nonprofit performance measurement and use in strategic management, Public Performance & Management Review, vol. 35(1), pp. 54-78.
  23. Wellens L., Jegers M., 2014, Effective governance in nonprofit organizations: a literature based multiple stakeholder approach, European Management Journal, vol. 32(2), pp. 223-243.
  24. Whitman J.R., 2009, Measuring social values in philanthropic foundations, Nonprofit Management and Leadership, vol. 19(3), pp. 305-325.
  25. Yetman M.H., Yetman R.J., 2013, Do donors discount low-quality accounting information?, Accounting Review, vol. 88(3), pp. 1041-1067.
  26. Young D.R., 1998, Commercialism in nonprofit social service associations: its character, significance, and rationale, Journal of Policy Analysis & Management, vol. 17(2), pp. 278-297.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.441.05
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu