- Autor
- Korneta Paweł (Centrum Medyczne Corten Medic), Chmiel Marta (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
- Tytuł
- Analiza preferencji pacjentów dotyczących e-usług w ochronie zdrowia
Analysis of Patients Preferences Regarding e-health - Źródło
- Acta Universitatis Nicolai Copernici. Ekonomia, 2015, t. 46, nr 2, s. 205-213, tab., rys., bibliogr. 15 poz.
- Słowa kluczowe
- e-zdrowie, e-usługi, Innowacje w opiece zdrowotnej, Służba zdrowia, Preferencje konsumenta
e-health, e-services, Innovations in healthcare, Health service, Consumer preferences - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Celem pracy jest określenie preferencji pacjentów w odniesieniu do wdrażanych e-usług. W pracy została określona miara służąca do pomiaru i oceny zainteresowania e-usługami w ochronie zdrowia. Miara zainteresowania została obliczona dla pacjentów z różnych grup wiekowych na podstawie przeprowadzonego badania ankietowego (PAPI). Z przeprowadzonej analizy wynika, że duża grupa pacjentów jest zainteresowana korzystaniem z e-usług w ochronie zdrowia. Jedynie osoby starsze w małym stopniu wyrażają swoje zainteresowanie e-usługami. Nie mniej, e-zdrowie nie zastąpi tradycyjnych metod komunikacji z przychodnią. Ponadto, w pracy zostały przedstawione rekomendacje dla jednostek ochrony zdrowia dotyczące wdrożenia e-usług. (abstrakt oryginalny)
The aim of this study is to determine the patients' preferences in relation to implemented healthcare e-services. To measure and evaluate the interests of patients in healthcare e-services the indicator was determined. This indicator was calculated for various age groups basing on the results of survey research (PAPI). E-services were found as an important ingredient of healthcare system by vast majority of respondents except the elderly people who expressed low interest in e-services. Nevertheless, e-services cannot replace the traditional channels of communication which is supposed to remain crucial and still desired. Moreover, the recommendations for healthcare providers were presented. (original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Björnberg A. (2015), Euro Health Consumer Index 2014, Health Consumer Powerhouse.
- Bukowska-Piestrzyńska A. (2014), Internetowe Konto Pacjenta jako jeden z elementów systemu e-zdrowie, "Logistyka", 5, 1766-1772.
- CISOZ (2015), Kierunki informatyzacji "e-Zdrowie Polska" na lata 2011-2015.
- Duplaga M. (2010), Znaczenie technologii e-zdrowia w rozwoju innowacyjnego modelu świadczenia usług w ochronie zdrowia, "Zdrowie Publiczne i Zarządzanie", 8(2), 47-56.
- Ebel T., George K., Larsen E., Neal E., Shah K., Shi D. (2012), Strength in unity. The promise of global standards in healthcare, McKinsey&Company.
- Feliksiak M. (2015), Internauci 2015, NR 90/2015, CBOS, Warszawa.
- Gawrońska-Błaszczyk A. (2010), Automatyzacja i standaryzacja jako sposoby skrócenia czasu reakcji na potrzeby pacjenta i wzrost jego bezpieczeństwa, "Logistyka", 5, 1833-1840.
- Grynchutskyi V, Machuga N. (2013), Zdrowotne, społeczne i ekonomiczne wymiary jakości usług zdrowotnych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 97, 125-137.
- GUS (2015), Baza Demograficzna, http://demografia.stat.gov.pl/bazademografia/Tables.aspx, (27.10.2015).
- Jędrzejczyk T. (2015), Łączne Sprawozdanie Finansowe Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w Warszawie za okres 01.01-31.12.2014, NFZ, Warszawa.
- Karlińska M. (2013), Skala projektów w zakresie e-Zdrowia i telemedycyny realizowanych lokalnie z wykorzystaniem funduszy unijnych, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, nr 29, Warszawski Uniwersytet Medyczny, 631-644.
- Klich J. (2013), Państwo i rynek w sektorze ochrony zdrowia w Polsce: Kierunki i perspektywy, Studia Ekonomiczne, nr 139, Współczesne problemy ekonomiczne: polityka państwa a proces globalizacji, 260-267.
- Lotko A. (2009), Ocena jakości usług w centrach kontaktu z klientem, PWN, Warszawa.
- Maciąg A., Sakowska. I. (2006), Rola i prawa pacjenta w obszarze jakości usług zdrowotnych, "Studia i Materiały", Wydział Zarządzania UW, 1, 50-62.
- PMR (2015), Rynek prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce 2015. Prognozy rozwoju na lata 2015-2020, Warszawa.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2080-0339
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ECON.2015.012