BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sułkowski Łukasz (Uniwersytet Jagielloński), Seliga Robert (Społeczna Akademia Nauk)
Tytuł
Uwarunkowania w osiąganiu sukcesu w zarządzaniu uczelnią wyższą w Polsce
Achieving Success in the Management of Higher Education Institution in Poland
Źródło
Zarządzanie i Finanse, 2016, R. 14, nr 2, cz. 1, s. 387-400, tab., bibliogr. 24 poz.
Journal of Management and Finance
Słowa kluczowe
Jakość kształcenia, Zarządzanie szkolnictwem, Szkolnictwo wyższe, Wskaźniki efektywności
Quality education, Education management, Higher education, Effectiveness ratios
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest refleksja na temat znaczenia sukcesu w zarządzaniu przez uczelnie wyższe. Sukces w zarządzaniu uczelniami może być wyrażany przez takie kryteria, jak: osiągnięcia naukowe, wysoką jakość kształcenia, znaczący prestiż i rolę kulturotwórczą, komercjalizację badań oraz atrakcyjność kształcenia dla studentów i rynku pracy.(abstrakt oryginalny)

The article is a reflection on the importance of success in the management of the universities. Success in the management of universities can be expressed by criteria such as scientific achievements, high quality education, a significant prestige and culture-making role, the commercialization of research and the attractiveness of education for students and the labor market.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bogue E. G., Hall K. B. (2003), Quality and Accountability in Higher Education, Praeger, Westport, Connecticut, London.
  2. Cave M., Kogan M., Hanney S. (1990), The Scope and Effects of Performance Measurement in British Higher Education, w: Management Information and Performance Indicators in Higher Education: an International issue, Dochy F. J. R. C., Segers M. S. R., Wijnen W. H. F. W. (eds.), Van Gorcum and Comp, B.V., Assen/Maastricht.
  3. Chapleo Ch. (2005), Do universities have "successful" brands?, "International Journal of Educational Advancement", Vol. 6, No. 1.
  4. Cremonini L., Westerheijden D., Enders J. (2008), Disseminating the right information to the right audience: Cultural determinants in the use (and misuse) of rankings, "Higher Education", Vol. 55, No. 3.
  5. Cuenin S. (1987), The Case of Performance Indicators in Universities: An International Survey, "International Journal of Institutional Management", Vol. 11, No. 2.
  6. Damme van D. (2004), Standards and Indicators in Institutional and Programme Accreditation in Higher Education: A Conceptual Framework and a Proposal w: Indicators for Institutional and Programme Accreditation in Higher/Tertiary Education, L. Vläsceanu, L. C. Barrows (red.), UNESCO-CEPES, Bukareszt.
  7. Dochy F., Segers M. (1990), Selecting Indicators on the Basis of Essential Criteria and Appropriate Assessment Methods or a Quality Assurance System, Paper prepared for the CHEPS Conference, Quality Assessment in Higher Education at Utrecht.
  8. Dubnick M. (2012), Accountability as Cultural Keyword, University of New Hampshire, Prepared for a presentation at a seminar of the Research Colloquium 2on Good Governance, Netherlands Institute of Government, VU University, Amsterdam.
  9. Edwards D., Coates H. (2011), Monitoring the pathways and outcomes of people from disadvantaged backgrounds and graduate groups, "Higher Education Research & Development", Vol. 30, No. 2.
  10. Fielden J., Abercromby K. (2000), UNESCO Higher Education Indicators Study: Accountability and International Cooperation in the Renewal of Higher Education, UNESCO, Paryż.
  11. Kaymaz K., Eryigit K. Y. (2011), Determining factors hindering university-industry collaboration: an analysis from the perspective of academicians in the context of entrepreneurial science paradigm, "International Journal of Social Inquiry", Vol. 4, No. 1.
  12. Kohengkul S., Wongwanich S., Wiratchai N. (2009), Influences of strategies, knowledge sharing and knowledge transfer on the success of university-school collaboration in research and development, "Research in Higher Education Journal", Vol. 5.
  13. Minelli E., Rebora G., Turri M. (2005), University and evaluation: a case study of the organizational impact, Libero Istituto Universitario Carlo Cattaneo.
  14. Rodman K., Biloslavo R., Bratoz S. (2013), Institutional quality of a higher education institution from the perspective of employers, "Minerva", Vol. 51, No. 1.
  15. Salvador E., Benghozi P-J. (2005), Research spin-off firms: does the university involvement really matter?, "Management international/International Management/Gestion Internacional", Vol. 19, No. 2.
  16. Spee A., Bormans R. (1992), Performance Indicators in Government-Institutional Relations: The Conceptual Framework, "Higher Education Management", Vol. 42.
  17. Sułkowski Ł. (2016), Kultura akademicka - koniec utopii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  18. Trott P., Scholten V. E., Hartmann D. (2008), How university incubators may be overprotective and hindering the success of the young firm: Findings from a preliminary study, Engineering Management Conference, IEMC Europe 2008, IEEE International.
  19. Vermeulen L., Schmidt H. G. (2008), Learning environment, learning process, academic outcomes and career success of university graduates, "Studies in Higher Education", Vol. 33, No. 4.
  20. Vläsceanu L., Grünberg L., Pärlea D. (2004), Quality assurance and accreditation: A glossary of basic terms and definitions, Unesco-Cepes, Bukareszt.
  21. Wedlin L. (2008), University marketization: The process and its limits, "The University in the Market", Vol. 84.
  22. Wood M. S. (2011), A process model of academic entrepreneurship, "Business Horizons", Vol. 54, No. 2.
  23. www.linguee.com/english-polish/translation/accountability.html, dostęp dnia 19.12.2015.
  24. Xu W. (2013), Worldwide university ranking and its underlying basis: a perspective of university orientation towards excellence, University of Iceland, Reykjavik.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2084-5189
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu