BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Batóg Barbara (Uniwersytet Szczeciński), Batóg Jacek (Uniwersytet Szczeciński), Skoczylas Wanda (Uniwersytet Szczeciński), Waśniewski Piotr (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Identyfikacja kluczowych czynników sukcesu na potrzeby zarządzania dokonaniami przedsiębiorstw sektora produkcji artykułów spożywczych
Critical Success Factors Identification for Performance Management of Companies in Food Production Sector
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 442, s. 21-31, rys., tab., bibliogr. 15 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Wyzwania w zarządzaniu kosztami i dokonaniami
Słowa kluczowe
Zarządzanie, Pomiar dokonań, Zarządzanie dla sukcesu, Kluczowe czynniki sukcesu
Management, Performance measurement, Management for success, Key success factors
Uwagi
Klasyfikacja JEL: C38, L25, L66
streszcz., summ.
Abstrakt
Kluczowe czynniki sukcesu stanowią podstawę konstrukcji systemu pomiaru dokonań w przedsiębiorstwie. Cel artykułu to prezentacja wyników identyfikacji kluczowych, ważnych aktualnie i w przyszłości czynników sukcesu w sektorze produkcji artykułów spożywczych. Wykorzystano krytyczną analizę literatury, analizę dokumentacji wybranych przedsiębiorstw, wywiady indywidualne, metodę delficką oraz metodę Warda. W efekcie wygenerowano zestaw obecnych i przyszłych kluczowych czynników sukcesu wraz z określeniem ich ważności dla przedsiębiorstw z badanego sektora. Uwzględniono czynniki z różnych płaszczyzn - nie tylko preferowanej obecnie finansowej, ale też takich jak: klientów, procesów wewnętrznych oraz istotnej w gospodarce opartej na wiedzy płaszczyzny uczenia się i rozwoju. Zestaw ten może stanowić podstawę identyfikacji indywidualnych kluczowych czynników sukcesu w przedsiębiorstwie i budowy systemów pomiaru dokonań wspierających skuteczne i efektywne osiąganie celów interesariuszy(abstrakt oryginalny)

Critical success factors are the basis for the development of the performance measurement system in enterprises. The aim of the article is to present the results of critical success factors identification in food production sector at present and in the future. The used methods were: critical analysis of the literature, analysis of the documentation of selected companies, individual interviews, Delphi method, and Ward method. In the result a generalised set of current and future critical success factors has been generated with the evaluation of their importance for food production sector. This set contains factors not only from preferred currently financial perspective, but also from client, internal processes and very important in knowledgebased economy learning and development perspectives. It may provide the basis for critical success factors identification in every company and for performance measurement system development, supporting effective and efficient achievement of stakeholders objectives(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Becker D., Brunner J., Bűhler M., Hildebrandt J., Zaich R., 1999, Value-Based Performance Management, Wiesbaden.
  2. Czaja-Cieszyńska H., 2012, Dostosowanie sprawozdawczości finansowej w mikro i małych przedsiębiorstwach w Polsce do Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, CeDeWu, Warszawa.
  3. Davenport T.H., Harris J.G., 2010, Inteligencja analityczna w biznesie: nowa nauka zwyciężania, MT Biznes, Warszawa.
  4. Hilgers D., 2008, Performance management. Leistungserfassung und Leistungssteuerung in Unternehmen und Unternehmen und öffentlichen Verwaltungen, Gabler Edition Wissenschaft, Wiesbaden.
  5. Melnyk S.A., Bititci U., Platts K., Tobias J., Andersen B., 2014, Is performance measurement and management fit for the future?, Management Accounting Research, no. 25, s. 173-186.
  6. Michalak J., 2008, Pomiar dokonań od wyniku finansowego do Balanced Scorecard, Difin, Warszawa.
  7. Micheli P., Mari L., 2014, The theory and practise of performance measurement, Management Accounting Research, no. 25, s. 147-156.
  8. Nowak E. (red.), 2012, Pomiar i raportowanie dokonań przedsiębiorstwa, CeDeWu.pl, Warszawa.
  9. Perera S., Baker P., 2007, Performance measurement practices in small and medium manufacturing enterprises in Australia, Small Enterprise Research, vol. 15, no. 2, s. 10-30.
  10. PricewaterhouseCoopers, 2009, Zarządzanie wynikami i efektywnością przedsiębiorstw. Jak w pełni wykorzystać potencjał firmy?, https://www.pwc.pl/pl/publikacje/Raport_CPM.pdf.
  11. Skoczylas W., 2013, Wskaźniki i systemy wskaźników ekonomicznych w pomiarze dokonań przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  12. Smith M., 2005, Performance measurement & management. A strategic approach to management accounting, SAGE, Londyn.
  13. Sobańska I. (red.), 2010, Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne, C.H. Beck, Warszawa.
  14. Sousa S., Aspinwall E., 2010, Development of performance measurement framework for SMEs, Total Quality Management, vol. 21, no. 5, s. 475-501.
  15. Ward J.H., 1963, Hierarchical Grouping to Optimize an Objective Function, Journal of the American Statistical Association, no. 58, s. 236-244.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.442.02
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu