BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bek-Gaik Bogusława (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie), Rymkiewicz Bartosz (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie)
Tytuł
Model biznesu w raportowaniu zintegrowanym
Business Model in Integrated Reporting
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 442, s. 32-51, tab., bibliogr. 26 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Wyzwania w zarządzaniu kosztami i dokonaniami
Słowa kluczowe
Raportowanie, Sprawozdawczość, Sprawozdawczość zintegrowana, Modele biznesowe
Reporting, Reporting, Integrated reporting, Business models
Uwagi
Klasyfikacja JEL: L19, O13, O15, O16
streszcz., summ.
Abstrakt
Model biznesu został wskazany przez International Integrated Reporting Council jako jeden z głównych tematów przyszłego ukierunkowania sprawozdawczości organizacji i podstawowy element treści raportowania zintegrowanego. Model biznesu jest zagadnieniem niezmiernie istotnym, ponieważ pokazuje sposób, w jaki organizacja kreuje i zatrzymuje wartość, a jego komunikacja w raportowaniu organizacji uznawana jest za niezbędny grunt dla analizy działalności jednostki. Celem artykułu jest analiza ujawnień na temat modelu biznesu w praktyce raportowania zintegrowanego polskich spółek publicznych. Omówiono w nim model biznesu jako kluczowy element raportu zintegrowanego oraz przeanalizowano ujawnienia na temat modelu biznesu w raportach zintegrowanych spółek notowanych w indeksie WIG30 za rok 2014. Wykorzystano w tym celu wyniki studiów literatury przedmiotu oraz wcześniejszych badań autorów. Artykuł przyczynia się do dyskusji na temat informacji narracyjnej w raportowaniu organizacji(abstrakt oryginalny)

"Business model" was indicated by the IIRC (International Integrated Reporting Council) as one of the main topics for the future direction of reporting by organizations and the essential (key) content element of an integrated report. Business model is an issue of extraordinary significance as it shows the way in which an organization creates and maintains value, while its communication in an organization's reporting is recognized as the primary grounds for analyzing the entity's business performance. This article aims to analyze business model disclosures in the integrated reporting practice of Polish public companies. The article discusses business model as a key element of an integrated report and analyses business model disclosures in integrated reports of the selected companies listed in the WIG30 index for the year of 2014. The article uses the results of the related literature studies and the results of the earlier research by the authors. This article is a contribution to the discussion on the narrative information contained in reporting by organizations(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bagnoli C., Redigolo G., 2016, Business model in IPO prospectuses: insights from Italian Innovation Companies, Journal of Management & Governance, vol. 20, issue 2, s. 261-294.
  2. Beattie V., Smith S.J., 2013, Value creation and business models: refocusing the intellectual capital debate, The British Accounting Review, vol. 45, no. 4, s. 243-254.
  3. Bek-Gaik B., Rymkiewicz B., 2015a, Model biznesu w sprawozdawczości polskich spółek publicznych na przykładzie branży energetycznej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Zarządzanie kosztami i dokonaniami, nr 398, s. 36-52.
  4. Bek-Gaik B., Rymkiewicz B., 2015b, Sprawozdawczość zintegrowana w praktyce polskich spółek giełdowych, w druku.
  5. Bini L., Dainelli F., Giunta F., 2016, Business model disclosure in the Strategic Report, Journal of Intelectual Capital, vol. 17, iss. 1, s. 83-102.
  6. Björkdahl J., 2009, Technology cross fertilization and the business model: the case of integrating ICTs in mechanical engineering products, Research Policy, vol. 38, no. 4, s. 1468-1477.
  7. Casadesus-Masanell R., Ricart J.E., 2010, From strategy to business models and onto tactics, Long Range Planning, vol. 43, no. 2, s. 195-215.
  8. Chesbrough H.W., Rosenbloom R.S., 2002, The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from Xerox Corporation's technology spinoff companies, Industrial and Corporate Change, vol. 11, no. 3, s. 529-555.
  9. Eccles R.G., Krzus M., 2014, Wiley Corporate F&A: Integrated Reporting Movement: Meaning, Momentum, Motives, and Materiality, Wiley.
  10. Eccles R.G., Krzus M., Ribot S., 2015, Model of Best Practice in Integrated Reporting 2015, Journal of Applied Corporate Finance, vol. 27, no. 2, s. 103-115.
  11. FRC, 2013, Exposure Draft: guidance on the strategic report, The Financial Reporting Council, London, www.frc.org.uk/Our-Work/Publications/Accounting-and-Reporting-Policy/Exposure-Draft-Guidance-on-the-Strategic-Report-File.pdf (28.03.2016).
  12. Ghaziani A., Ventresca M.J., 2005, Keywords and cultural change: frame analysis of business model public talk, 1975-2000, Sociological Forum, vol. 20, no. 4, s. 523-559.
  13. Grupa Azoty, 2015, Raport zintegrowany Grupy Azoty 2014.
  14. Grupa Kapitałowa Lubelski Węgiel Bogdanka S.A., 2015, Raport zintegrowany 2014.
  15. Holland J., 2004, Corporate Intangibles, Value Relevance and Disclosure Content, Institute of Chartered Accountants of Scotland, Edinburgh.
  16. Holland J., 2006, A Model of Corporate Financial Communications, Institute of Chartered Accountants of Scotland, Edinburgh.
  17. IIRC, 2013a, Business Model Background Paper for IR, March, http://www.theiirc.org/wp-content/uploads/2013/03/Business_Model.pdf (25.01.2015).
  18. IIRC, 2013b, IFRS Foundation, Memorandum of Understanding, 4 February.
  19. IIRC, 2013c, The International Framework, http://www.theiirc.org/wp-content/uploads/2013/12/13-12-08-THE-INTERNATIONAL-IR-FRAMEWORK-2-1.pdf (20.11.2015).
  20. KGHM, 2015, Raport zintegrowany KGHM Polska Miedź S.A. za rok 2014.
  21. Lai A., Melloni G., Stacchezzini R., 2013, Disclosing Business Model in the "Integrated Report": Evidence From European Early Adopters, http://www.aidea2013.it/docs/400_aidea2013_accounting.pdf (25.02.2016).
  22. Lai A., Melloni G., Stacchezzini R., 2016, The tone of business model disclosure: an impression management analysis of the integrated reports, Journal of Management & Governance, vol. 20, issue 2, s. 295-320.
  23. Lotos, 2015, Współpraca inspiruje zmiany, Zintegrowany Raport Roczny 2014.
  24. Magretta J., 2002, Why business models matter, Harvard Business Review, vol. 80, no. 5, s. 86-92.
  25. PKN Orlen, 2015, Raport zintegrowany 2014. Napędzamy przyszłość, http://raportzintegrowany.orlen.pl/pl (28.03.2016).
  26. Walińska E., Bek-Gaik B., Gad J., Rymkiewicz B., 2015, Sprawozdawczość przedsiębiorstwa jako narzędzie komunikacji z otoczeniem. Wymiar finansowy i niefinansowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.442.03
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu