BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Juralewicz Beata (Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Nysie Sp. z o.o.)
Tytuł
Identyfikacja i wyodrębnianie przychodów i kosztów przewozów o charakterze użyteczności publicznej w przedsiębiorstwach transportu samochodowego
Identification and Distinction of Revenues and Costs of Public Utility Transport in Bus Enterprises
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 442, s. 175-183, rys., tab., bibliogr. 7 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Wyzwania w zarządzaniu kosztami i dokonaniami
Słowa kluczowe
Rachunek kosztów, Przedsiębiorstwo transportowe, Transport samochodowy, Transport publiczny
Cost accounting, Transport company, Motor transport, Public transport
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Od 2017 r. odpowiedzialność za jakość i koordynację publicznego transportu zbiorowego w dużo większym zakresie niż dotychczas będą ponosiły władze samorządowe wszystkich szczebli. Ich zadaniem będzie zorganizowanie sieci komunikacyjnej odpowiadającej potrzebom społecznym na danym obszarze. W przypadku przewozów o charakterze użyteczności publicznej koszty ich wykonywania mogą przewyższać przychody uzyskiwane przez operatora. Organizator będzie dysponował możliwością przekazywania operatorowi (przewoźnikowi) stosownej rekompensaty. Wymóg formalny jej uzyskania stanowi prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej przychodów i kosztów realizacji zleconych zadań publicznych, jak również ich właściwa identyfikacja. W artykule zaprezentowano przychody i koszty charakterystyczne dla przedsiębiorstw pasażerskiego transportu samochodowego oraz zaproponowano sposób ich ewidencjonowania, alokacji, agregowania oraz podziału i rozliczania w kontekście przyszłej, powszechnej realizacji przewozów regularnych o charakterze użyteczności publicznej(abstrakt oryginalny)

From 2017 on, responsibility for quality and coordination of public bus transport will be held to a much greater extent by local authorities of all grades. Their task will be to organize a communication network which will meet social needs of a given area. In case of public utility transport, costs can dominate revenues. An organizer would dispose of a facility to convey a relevant recompensation to an operator. A formal requirement for its obtainment is to run separate revenues and costs evidence of executed public tasks as well as their proper identification. This paper presents typical revenues and costs for public road passenger transport and introduces an approach for their evidence, allocation, aggregation and division as well as their accounting in a context of prospective, common execution of public utility local transport(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Juralewicz B., 2014, Budżetowanie w pasażerskich przedsiębiorstwach transportu samochodowego, praca doktorska niepublikowana, UE, Wrocław.
  2. Kes Z., 2004, Budżetowanie kosztów dystrybucji i obrotu energią elektryczną w spółkach dystrybucyjnych, AE, Wrocław.
  3. Rozporządzenie (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1370/2007 z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70
  4. Sierpińska M., Niedbała B., 2003, Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  5. Sobańska I., 2006, Wycena produktów i operacyjny wynik okresu, [w:] Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, Sobańska I. (red.), Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  6. Szałucki K., 2007, Transport samochodowy, [w:] Transport, Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  7. Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. 2011 nr 5, poz. 13 z późn. zm.).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.442.16
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu