BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lew Grzegorz (Politechnika Rzeszowska)
Tytuł
Koszty klienta w przedsiębiorstwach handlowych
Customer Costs in Commercial Companies
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016, nr 442, s. 270-277, tab., bibliogr. 16 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Wyzwania w zarządzaniu kosztami i dokonaniami
Słowa kluczowe
Klient, Koszty, Rentowność
Customer, Costs, Profitability
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Umiejętność określenia rzeczywistych kosztów klienta ma kluczowe znaczenie w ustaleniu rentowności relacji z danym klientem. W przedsiębiorstwach handlowych ustalenie wartości przychodów uzyskiwanych dzięki danemu klientowi nie stanowi większego problemu. Jednak ustalenie kosztu całkowitego ponoszonego w relacjach z danym klientem w praktyce jest już procesem złożonym i trudnym. W artykule poruszono tematykę identyfikacji oraz wyceny kosztów klienta w przedsiębiorstwach handlowych. Jest on pierwszym z serii artykułów traktujących o tej tematyce w sposób szczegółowy. Celem artykułu jest poddanie analizie zagadnień związanych z kosztami klienta, usystematyzowanie oraz dokonanie podstawowej klasyfikacji kosztów klienta. Na podstawie przeprowadzonych rozważań naukowych można sformułować wniosek, iż dla przedsiębiorstw ustalenie rzeczywistych kosztów klienta jest niezbędnym elementem optymalizacji kosztów prowadzenia rentownej działalności gospodarczej(abstrakt oryginalny)

The ability to determine the actual customer costs is crucial in determining the profitability of the relationships with the given customer. In commercial companies determining the value of income received thanks to the given customer is not a problem. However, determining the total cost incurred in the relationships with the customer is, in practice, a complex and difficult process. This article raises the subject of identification and evaluation of the customer costs in commercial companies. It is the first of a series of articles dealing with this subject in detail. The purpose of this article is to analyze the basic issues related to the customer costs, to systematize and make the basic classification of customer costs. On the basis of conducted research it can be concluded that for companies determining the actual customer costs is essential to optimize the costs of running a profitable business(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Biernacki M., Kowalak R., 2010, Rachunek kosztów logistyki w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  2. Blaik P., 2001, Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania, PWE, Warszawa.
  3. Chłodnicka H., 2007, Regulacje prawne procesu upadłościowego a potrzeby ich zmian, Forum Rachunkowości, nr 3.
  4. CIMA Official Terminology, 2005 Edition, CIMA Publishing, Oxford.
  5. Ficoń K., 2001, Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie, Impuls Plus Consulting, Gdynia.
  6. Gierusz J., 2005, Koszty i przychody w świetle nadrzędnych zasad rachunkowości. Pojęcie, klasyfikacja, zakres ujawnień, ODDK, Gdańsk.
  7. Jarugowa A., Sobańska I., Sochacka R., 1994, Metody kalkulacji. Koszty, ceny, decyzje, PWE, Warszawa.
  8. Kaplan R.S., Cooper R., 1998, Cost and Effect. Using Integrated Cost Systems to Drive Profitability and Performance, Harvard Business School Press, Harvard.
  9. Kaplan R.S., Norton D.P., 1996, Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action, Harvard Business School Press.
  10. Lambert D.M., Stock J.R., 1999, Strategic Logistic Management, Irwin McGraw Hill, Boston.
  11. Lew G., 2015, Rachunek kosztów klienta w zarządzaniu przedsiębiorstwem handlowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów.
  12. Micherda B., 2000, Rachunek kosztów i produktów, SKwP, Warszawa.
  13. Nieplowicz M., 2013, Instrumenty controllingu strategicznego, [w:] Nowak E. (red.), Controlling dla menedżerów, CeDeWu, Warszawa.
  14. Riebel P., 1964, Die Deckungsbeitragsrechnung als Instrument der Absatzanalyse, Baden-Baden.
  15. Turney P.B.B., Reeve J.M., 1991, How activity-based costing helps reduce cost, Journal of Cost Management, Winter.
  16. Twaróg J., 2003, Koszty logistyki przedsiębiorstw, Instytut Logistyki i Magazynowania, Biblioteka Logistyka, Poznań.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2016.442.26
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu